تبیان، دستیار زندگی
آیت الله مظاهری : دوازده سال در درس امام ره شرکت کردم ،ولی یک عمل مکروه از ایشان ندیدم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک عمل مکروه از او ندیدم

امام ره
آیت الله مظاهری : دوازده سال در درس امام شرکت کردم یک عمل مکروه از ایشان ندیدم .

امام خمینی رحمه الله و وصیت به خدمت

امام خمینی رحمه الله در وصیت نامه اخلاقی خود به فرزندش می نوسید:

«پسرم، از زیر بار مسئولیت انسانی; که خدمت به حق در صورت خدمت به خلق است، شانه خالی مکن که تاخت و تاز شیطان در این میدان کمتر از میدان تاخت و تاز در بین مسئولین و دست اندرکاران نیست .

و دست و پا برای به دست آوردن مقام هرچه باشد، چه مقام معنوی و چه مادی مزن، به عذر آنکه می خواهم به معارف الهی نزدیک شوم یا خدمت به عبادالله نمایم که توجه به آن از شیطان است، چه رسد که کوشش برای به دست آوردن آن .» (1)

یک عمل مکروه از او ندیدم

آیت الله مظاهری (حفظه الله) می فرمودند :

دوازده سال در درس امام شرکت کردم یک عمل مکروه از ایشان ندیدم . یادم نمی رود روزی در درس تشریف آوردند و به قدری ناراحت بودند که نفس ایشان به شماره افتاده بود، درس نگفتند و به جای درس ، نصیحت تندی نمودند و رفتند و سه روز درس نیامدند . چون شنیده بودند یکی از شاگردان ایشان درباره یکی از مراجع غیبتی کرده بود.(2)

بحرالعلوم و همسایه گرسنه

فقیه بزرگوار، سیدجواد عاملی، مشغول شام خوردن بود که در به صدا درآمد; خادم استادش بحرالعلوم بود که می گفت: آقا منتظر شماست .

 سید با عجله روانه شد و تا چشم بحرالعلوم به او افتاد، با تندی گفت: خجالت نمی کشید؟ از خدا نمی ترسید؟ مردی از برادران تو هر شب و روز با خرمای زاهدی (خرمایی درجه پایین) که قرض می گیرد، زندگی را می گذراند و هفت روز است که طعم برنج و گندم را نچشیده است .

امروز برای شام نزد بقال رفته تا باز خرما بگیرد; ولی بقال جوابش کرده و او هم دست خالی نزد خانواده اش برگشته است . تو غذا می خوری و همسایه ات بی شام است؟!

سیدجواد گفت: والله از حال او آگاه نبودم . بحرالعلوم پاسخ داد: اگر مطلع بودی که یهودی می شدی! این غذای مرا بگیر و این کیسه پول را هم بردار و برو غذا را با او بخور و پول را هم در خانه اش بگذار . من شام نمی خورم تا تو برگردی .

به این ترتیب، سیدجواد روانه خانه همسایه شد و شب بی شام آنان را به شبی به یادماندنی تبدیل کرد .(3)

مرحوم ملا صالح مازندرانی:

ایشان دچار فقر و تنگدستی شدیدی بود اما با وجود فقر شدید علاقه‎ی وافری به تحصیل علوم دینی داشت. در یکی از مدرسه‎های علمیه‎ی شهر اصفهان ساکن شده بود و شبها برای مطالعه به بیت الخلاء می رفت و تا مدت مدیدی از شب گذشته در روشنائی چراغ آن مطالعه می کرد.

نوشته اند زمانی آنقدر تنگدست بود که از فرط کهنگی لباس خجالت می کشید وارد مجلس درس علامه مجلسی (ره) شود ودر بیرون پشت در می نشست و مسائل درس را بر روی برگ چنار می نوشت اما با همه‎ی این سختیها در راه تحصیل استقامت کرد تا جایی که یکی از شاگردان برجسته ‎ی علامه شد و مرتبت خاصی نزد ایشان یافت و از بزرگترین علمای عصر خود گردید.» (4)

آیت الله قاضی(ره):

مرحوم آیت الله قاضی (ره ) اگر چه بیشتر در زمینه سیروسلوک و عرفان شهرت دارند ولی ایشان عالمی یک بعدی نبودند- مرحوم حاج آقا سیدهاشم حداد در مورد ایشان می‎گوید:«مرحوم آقای قاضی یک عالمی بود که از جهت فقاهت بی‎نظیر بود. از جهت فهم روایت و حدیث بی‎نظیر بود.

از جهت تفسیر و علوم قرآنی بی‎نظیر بود. از جهت ادبیات عرب و لغت و فصاحت بی‎نظیر بودند، حتی ازجهت تجوید و قرائت قرآن.» و این نشانه اهتمام بیش از حد ایشان به کسب علوم ظاهری و تعلیم آن بوده است.(5)

آیت الله العظمی بهاء‌الدینی(ره):

ایشان ایام تحصیل و تدریس خود را اینگونه توصیف کرده‎اند: «چنان عشق و علاقه‎ای به تحصیل علم داشتم، که زندگی‎ام کتاب بود و همنشینم درس و بحث و مطالعه ـ با هیچ جلسه‎ای و برنامه‎ای به اندازه مجلس درس‎ انس نداشتم به طوری که در سن نوجوانی حدود شانزده ساعت کار می‎کردم ـ به کارهای فکری شوق بسیار داشتم.

به طوری که لحظه‎ای نمی‎آسودم و همیشه فکرم مشغول بود. در هر فرصتی که پیش می‎آمد وقت را برای مطالعه غنیمت می‎شمردم و غیر از کتب درسی حوزه، کتب مفید دیگر را هم مطالعه می‎کردم.

هر کتابی را که درس می‎گرفتم هنوز چند روز از اتمام آن نگذشته بود که تدریس می‎کردم، علاقه عجیبی به تدریس داشتم زیرا بسیاری از مجهولاتم و نقاط ابهام با تدریس حل می‎شد.»و بالاخره این جدیت موجب می‎شود در سن 25 سالگی اجازه اجتهاد بگیرند.(6)


پی نوشت ها :

1) جلوه های رحمانی (نامه عرفانی حضرت امام به حاج سید احمد خمینی)، ص 40 و 41

2) برگرفته از کتاب سرگذشتهای ویژه از زندگی امام- ج5 - ص164

3) فواید الرضویه، ص 86 .

4) مردان علم در میدان عمل ـ ج 1 ص 60 ، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین ، 1375 / چاپ ششم

5) اسوه عارفان ـ گفته‎ها و ناگفته‎ها درباره مرحوم علامه سید علی آقا قاضی (ره ) ‌ص 19 صادق حسن زاده، محمود طیار مراغی ـ انتشارات مؤمنین اول 1378.

6) حاج آقا رضا همدانی، آیت بصیرت ـ ص 34 .

تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان