تبیان، دستیار زندگی
ابوعبداللَّه صادق (علیه السلام) گفت: روزه گرفتن، تنها به خویشتن دارى از نوشیدن و خوردن نیست. مریم مادر عیسى گفت: «من نذر كرده‏ام كه براى خداى رحمان روزه باشم». یعنى، جز به ستایش خداى رحمان، دهان خود را باز نكنم. اگر روزه گرفتید، زبان خود را حفظ كنید. چشم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای داغ تابستان و روزه های خواب آلوده ما

گرما


چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل گرما مقارن شده است. روزه گرفتن در گرمای سوزان این روزها‌ی گرم همتی والا می‌طلبد که نمی‌توان گفت همه از آن برخوردار بوده و موفق به روزه‌داری می‌شوند. اما در این میان افرادی هستند که به ترفندی خاص، روش جدیدی را برای پشت سر گذاشتن این روزها ابداع کرده‌‌اند که به زعم خودشان نتیجه بخش بوده. شاید من و شما هم از زمره این افراد باشیم که از این روش پیروی کرده و آن را سودمند می‌پنداریم. چگونه می‌توان روزه بود و روز گرم را پشت سر گذاشت؟


چه کسانی می‌توانند از این روش استفاده کنند؟

مطالبی که در اینجا متذکر می‌شویم شامل افرادی است که از کار و فعالیت‌های خارج از منزل بهره‌ای نداشته و مجبورند اوقات خود را در روزهای گرم تابستانی در خانه سپری کنند. افراد شاغل خواه و ناخواه ساعاتی از روز را در محل کار حضور دارند و نمی‌توانند شیوه نامه‌ی روزه داری در روزهای گرم را به صورت کامل اجرا کنند، در اینجا سخن ما در مورد افرادی است که بیشتر روز را در منزل به سر می‌برند، مثلاً خانم های خانه دار و یا افرادی که جویای کار هستد ولی هنوز موفق نشده‌اند و .... بنابراین برای اینکه بتوانید از روش روزه داری مدرن در روزهای گرم استفاده کنید نیاز است که یا بیکار باشید یا وقت کمی را خارج از منزل سپری کنید.

روش روزه داری مدرن در روزهای گرم و سوزان

اگر شما از جمله افرادی هستید که بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می‌کنید حال می‌توانید با ما همراه باشید و شاید می خواهید از مطالبی که ذکر خواهیم کرد برای کمک به دوستانتان که واجد شرایط مذکور هستند استفاده کنید که در این صورت از شما بابت خیرخواهیتان سپاسگزاریم، پس با ما همراه باشید.

امام سجاد ( علیه السلام) در نیایش روز اول ماه رمضان، از خدا می‌خواهد که توفیق عبادت و بندگی را در روز و شب‌های این ماه به او عنایت کند، آیا روزه‌داری های ما با آن وصفی که گذشت با نیایش امام سنخیت دارد. روز را در خواب سپری کردن و در غفلت از یاد خدا شب را به صبح رساندن چگونه استجابت این دعای حضرت را در مورد ما میسر می‌سازد. با این روشی که اکثر ما در روزه‌داری پیش می‌گیریم آیا زمانی برای طاعت و بندگی خدا باقی می‌ماند؟

تابستان است و روزها طولانی و گرم و سوزان، هوای نقاط غربی کشورمان تقریباً خوب  مطلوب است اما بدا به حال افرادی که در جنوب کشور زندگی می‌کنند در مورد آنها باید گفت روزه داریشان متفاوت از سایر افراد است چرا که باید گرمای چند برابر را همراه با تشنگی و عطش بیشتری تحمل کنند. اما راه چاره برای گریز از ساعات طولانی روزهای دراز تابستان که تمامی ندارد، گرمای هوا، تشنگی و گرسنگی و بی‌حوصلگی حاصل از آن چه می‌تواند باشد؟

راه حل ساده برای تمام این به اصطلاح مشکلات و معضلات یاد شده (خواب) است، بله خواب. این یک شیوه و سبک و سیاق روزه‌داری است که شخص روزه‌دار در طول مدت روز از روزه‌داری و تشنگی و بی‌حالی و مواردی از این قبیل هیچ مطلع نخواهد شد. باور سودمند بودن این موضوع دور از ذهن نیست. شخص روزه‌دار تا نماز ظهر خواب است، برای نماز از خواب بیدار شده نماز را خوانده و سپس به خواب می‌رود تا اذان مغرب، این شخص بیدار نیست تا سختی‌های روزه و روزه‌داری در این ساعات طولانی روزه را تحمل کند و اینگونه و به همین راحتی روزهای ماه مباک را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد ( اجرکم عند الله )

فلج خواب

حل یک مشکل

اگر شما از زمره‌ی این افراد هستید که عادت به این همه خواب ندارید برای شما هم راه حل داریم البته راه حلی که ذکر خواهیم کرد در شیوه‌نامه‌ی روزه داری مدرن ذکر شده است. راه حل این است که شما شب را تا صبح بیدار باشید و اوقات خویش را با تماشای فیلم و سریال و یا با همصحبتی با افرادی که همراه با شما روز را در خواب، شب کرده‌اند سپری کنید، خواهید دید که خواه ناخواه روز، خواب بر روی چشمان شما سنگینی کرده و تا خود غروب آفتاب خواهید خوابید. و اینگونه است که می‌توان روزهای گرم و طولانی تابستان را با زبان روزه به راحتی پشت سر گذاشت. تقریباً اکثر روزه‌داری های این دوره به این سبک و سیاق است.

ایستگاه تفکر !!!!!

مطالبی که ذکر شد هر چند به زبان طنز، واقعیتی بود که در روزهای آتی شاهد مصادیق آن خواهیم بود. سخن حقیر در این باره توجه به این نکته است که آیا با این سبک و سیاق روزه‌داری به حقیقت واقعی روزه‌داری خواهیم رسید. آیا معصومین و  بزرگان دینی ما چنین روزه داری را ارزشمند می‌دانند؟ چنین روزه‌داری آیا نتیجه‌ای نیز در بر دارد؟

« بار خدایا ماه رمضان را از عبادت و پرستش خودت مملوّ و پر گردان، و اوقات آن را به طاعت و فرمانبرى ما براى تو آراسته نما، و ما را در روزش بر روزه داشتن و در شبش به نماز و زارى بسوى (درگاه) تو و فروتنى براى تو و خوارى در برابر تو، یارى فرما تا روزش بر ما به غفلت و بی خبرى و شبش به تقصیر و كوتاهى (در عمل) گواهى ندهد. » ( صحیفه سجادیه، 292)

امام حسن مجتبی (علیه السلام) در روز عید فطری به جماعتی گذشت که مشغول خنده بودند حضرت فرمود: ماه رمضان را خدای تعالی میان بندگان خود قرار داده که در آن سبقت بر طاعت و عبادت او گیرند. پس جماعتی گوی سبقت در ربودند و به سعادت فایز گردیدند و طایفه‌ای پس افتادند و هلاک شدند.باید دید درنهایت به کدامین طایفه خواهیم پیوست، آیا در زمره سعادتمندان خواهیم بود و یا هلاک شدگان

امام سجاد(علیه السلام) در نیایش روز اول ماه رمضان، از خدا می‌خواهد که توفیق عبادت و بندگی را در روز و شب‌های این ماه به او عنایت کند، آیا روزه‌داری های ما با آن وصفی که گذشت با نیایش امام سنخیت دارد. روز را در خواب سپری کردن و در غفلت از یاد خدا شب را به صبح رساندن چگونه استجابت این دعای حضرت را در مورد ما میسر می‌سازد. با این روشی که اکثر ما در روزه‌داری پیش می‌گیریم آیا زمانی برای طاعت و بندگی خدا باقی می‌ماند؟

ابوعبداللَّه صادق (علیه السلام) گفت: روزه گرفتن، تنها به خویشتن دارى از نوشیدن و خوردن نیست. مریم مادر عیسى گفت: «من نذر كرده‏ام كه براى خداى رحمان روزه باشم». یعنى، جز به ستایش خداى رحمان، دهان خود را باز نكنم. اگر روزه گرفتید، زبان خود را حفظ كنید. چشم خود را فرو بخوابانید. نزاع مكنید. حسد مورزید .( گزیده کافی، 135 )

آیا در عالم خواب نیز می‌توان در شرایطی قرار گرفت که بتوان ادعا کرد از گناهان دوری کرده و به ستایش خدا مشغول بوده‌ایم؟ بله خواب روزه‌دار نیز عبادت است، خواب روزه‌دار، نه خواب دائم الخواب مثلاً روزه. روزهای طولانی و گرم تابستان و به تعبیر صحیح‌تر دشواری‌هایی که روزه‌داری به همراه دارد موجب شده با استفاده از خواب به جنگ با این دشواری ها رفته و رسالت اصلی روزه و روزه‌داری را به فراموشی سپاریم. مروی است که امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) در روز عید فطری به جماعتی گذشت که مشغول خنده بودند حضرت فرمود: ماه رمضان را خدای تعالی میان بندگان خود قرار داده که در آن سبقت بر طاعت و عبادت او گیرند. پس جماعتی گوی سبقت در ربودند و به سعادت فایز گردیدند و طایفه‌ای پس افتادند و هلاک شدند. (معراج السعاده، 749 ) باید دید درنهایت به کدامین طایفه خواهیم پیوست، آیا در زمره سعادتمندان خواهیم بود و یا هلاک شدگان .

فرآوری : مریم پناهنده

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

1) صحیفه سجادیه، ترجمه و شرح فیض الاسلام

2) گزیده کافی، کلینی

3) معراج السعاده، ملاّ احمد نراقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.