تبیان، دستیار زندگی
اولین کاری که پیامبر اسلام پس از هجرت به مدینه انجام دادند ، ساخت مسجد بود.مسجد در اسلام از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است و بهترین پایگاه تبلیغی برای مذهب بر حق تشیع به شمار می آید. طلاب باید قدر مساجد را بدانند و به بهترین شکل از آن برای تبلیغ و اشا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگرهای مذهبی و فرماندهی روحانیون

سنگرهای مذهبی و فرماندهی روحانیون
اولین کاری که پیامبر اسلام پس از هجرت به مدینه انجام دادند ، ساخت مسجد بود.مسجد در اسلام از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است و بهترین پایگاه تبلیغی برای مذهب بر حق تشیع به شمار می آید. طلاب باید قدر مساجد را بدانند و به بهترین شکل از آن برای تبلیغ و اشاعه معارف الهی استفاده نمایند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا .همانا مساجد از آن خداست ، پس هیچ کس را با خدا نخوانید.(1)

پس از ورود پیامبر صلی الله علیه و آله  به مدینه و بنا نمودن مسجدالنبی توسط ایشان ، مسجد پیامبر هسته مرکزی فعالیت های علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی پیامبر قرار گرفت .

از همین مسجد بود  که پیامبر ، اسلام و مسلمانان را رهبری نمود و توانست اسلام را در همه شبه جزیره عربستان حاکم نماید.

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره جایگاه ویژه و ممتاز  و والا و بی بدیل مساجد می فرماید:

هر کس قرآن را دوست دارد ، مسجدها را نیز دوست بدارد ، زیرا مساجد ، آستان های خدا و بناهای او [جهت بار یافتن به پیشگاهش ] هستند .بر افراشتنشان  را رخصت داده و مبارکشان گردانده است .مسجدها ، خود و اهل شان با برکت اند ، خود و اهل شان آراسته اند ، و نیز آن ها و اهل شان در امان اند.مسجدیان در پی نماز خویش اند و خداوند ، در پی [بر آوردن ] نیازشان.آنان ، در مسجدهایشان اند و خداوند ، پشتیبانشان است.(2)

امیر المومنین علی علیه السلام نیز پس از هجوم مردم سرگردان و حیران به سوی ایشان و خواهش آنان برای قبول نمودن خلافت توسط حضرتش ، مسجد کوفه را به ارگ حکومتی خود تبدیل نمود و تمام امورات حکومت بزرگ اسلامی در همین مسجد به سرانجام می رسید.

در هیمن مسجد بود که حضرت کرسی قضاوت را بنا نمود و به قضاوت بین مردم  پرداختند.

در همین مسجد بود که حضرت خطبه های زیبا و حکیمانه خود را برای ارشاد خلق بیان نمودند و استوارترین و ماندگارترین کارهای فرهنگی را انجام دادند که ثمره اش تا به امروز پا برجاست.

مسجد کوفه در اصل یک دانشگاه بزرگ بود که علم هم چون طفلی نو  پا در آن رشد و نمو کرد .

پس از پانزدهم خرداد 1342 که بانگ حق خواهی و ظلم ستیزی امام خمینی در سراسر کشور اسلامی پیچید و مردم خداجو و حق طلب ایران اسلامی به ندای رهبر و مرجع  خود لبیک گفتند ، مساجد به پایگاه های اصلی مبارزه بر ضد رژیم ستم شاهی بدل گردید.

هر طلبه و روحانی خداجو در هر گوشه کشور در هر شهر و روستا به سوی مسجدی شتافت و در کنار اقامه نماز ، آن مسجد را به پایگاه فرهنگی سیاسی بدل نمود.

با وجود کارهای شدید ضد فرهنگی رژیم شاه و سعی شدید آنان برای سوق دادن جوانان به فساد و فحشا و لاابالی گری این روحانیون بودند که با استفاده  صحیح و درست از ظرفیت بالای فرهنگی مساجد اجازه ندادند جوانان ایران  زمین گرفتار فساد و فحشا شوند و جوانانی تربیت کردند که ریشه ظلم  و ستم حکومت پهلوی را از بیخ و بن کندند.

اگر این مساجد نبود ، طلاب و روحانیون هرگز نمی توانستند فعالیت چشمگیری انجام دهند و بی شک هرگز انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید و معلوم نبود چه بر سر جوان این مرز و بوم می آمد.

در این روزگار فعلی ما که دشمنان دیرینه ما ، صهیونیست ها به مدد رسانه های دیداری و شنیداری فراوان خود به جنگ تمام عیار بر ضد مذهب بر حق جعفری بر خواسته اند و گویا جنگ احزاب دگری به راه انداخته اند ، تنها راه مبارزه و دفاع از کیان مذهب ، استفاده درست و به جا از ظرفیت بالای مساجد است.

هر روز که می گذرد وضعیت حجاب دختران مسلمان ایرانی بدتر از دیروز می شود و کار به جایی رسیده است که اگر دیر بجنبیم پوشش زنان و نوامیس کشور ما همانند زنان کشورهای غربی خواهد شد.

اعتیاد ، فساد و فحشا ، خودکشی ، دختران فراری و...این معضلات و ناهنجاری های اجتماعی روز به روز در حال گسترش است.

یکی از ویژگی های انسان های موفق این است که نقاط ضعف و کاستی های خود را قبول می نمایند و به جای توجیه و بهانه تراشی در صدد رفع عیب و نقص کار خود بر می آیند.

حوزه علمیه ، علما و روحانیون و ما طلبه ها باید قبول نماییم که در سال های اخیر در بحث فرهنگی که رسالت اصلی حوزه علمیه است ، کم کاری نموده ایم.

درست است که سازمان های عریض و طویلی هم چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بودجه های صدها میلیاردی به رسالت فرهنگی خود به نیکی عمل ننموده اند و در مواردی کارهایشان همانند برخی فیلم هایی که تولید کرده اند و یا برخی کتاب هایی که نشر داده اند ، ضد فرهنگی است اما این دلیل نمی شود که حوزه های علمیه از زیر مسئولیت اصلی خود کوتاهی کنند.

در طول تاریخ پر افتخار شیعه ، این حوزه و علما و طلاب بوده اند که با استفاده از ظرفیت بالای تبلغی مساجد از کیان مذهب بر حق جعفری دفاع نموده اند.

اکنون نیز اگر همتی مردانه کنیم و نیت خود را خالص سازیم بی شک می توانیم با وجود شبکه های رنگارنگ و فراوان ماهواره ای در این جنگ نابرابر فرهنگی پیروز شویم و دشمن را به عقب برانیم به شرط آن که مساجد تنها جایی برای نماز خواندن نباشد و روحانی نمازش را بخواند و بلافاصله مسجد را ترک نماید.

امیرالمومنین علی علیه السلام درباره اثر مساجد در پاکی انسان و دوری از گناه و فساد می فرماید:

مسجدها نشستگاه پیامبران و محافظت کننده از شیطان اند.(3)

پیامبر درباره آثار پر خیر و برکت مساجد می فرماید:

هر که پیوسته به مساجد ، آمد و شد کند ، به یکی از هشت چیز دست خواهد یافت:

برادری که در راه خدای از او بهره برد، یا دانشی لطیف و نغز ، یا سخنی که او را به هدایت ره نمون شود ، یا از هلاکت برهاند ، یا رحمتی که چشم به راهش باشد ، یا آن که گناهی را از روی شرم  یا ترس ترک گوید.(4)

ان شاء الله در مقاله های بعدی راه کارهایی برای تبدیل نمودن مساجد به کانون های فعال تبلغی را بیان خواهیم کرد.


پی نوشت ها:

1-جن /آیه 18

2-فرهنگ نامه مسجد /ص23/ح3

3- فرهنگ نامه مسجد /ص24/ح5

4- فرهنگ نامه مسجد /ص283/ح19

منابع:

1-قرآن کریم

2-فرهنگ نامه مسجد /محمدی ری شهری /دارالحدیث/قم/87

تهیه و تولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان