تبیان، دستیار زندگی
در بازید یک هیات ایرانی از تاجیکستان پیرامون همکاری ایران و تاجیکستان ، در روند روبه رشد هنر قالی بافی دستباف مذاکراتی انجام پذیرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر قالی‌بافی ایرانی در تاروپود فرش‌های تاجیک


در بازید یک هیات ایرانی از تاجیکستان پیرامون همکاری ایران و تاجیکستان ، در روند روبه رشد هنر قالی بافی دستباف مذاکراتی انجام پذیرفت.

هنر قالی‌بافی ایرانی

در دوشنبه، یک هیئت متشکل از بخش خصوصی ایران در دیدار با مقامات اتاق بازرگانی تاجیکستان و مقامات برخی از کارخانه‌های خصوصی این کشور از جمله موضوع همکاری در زمینه رشد قالی‌بافی در این کشور را مطرح کردند.

"اسن کرم علی‌اف" معاون رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان گفت: در دیدار این هیئت متشکل از نمایندگان بخش خصوصی استان گلستان ایران ابعاد همکاری برای ایجاد اشتغال با استفاده از منابع طبیعی موجود در تاجیکستان بحث و بررسی شد.

وی افزود: تاجیکستان کشوری با مواد و منابع فراوان پشم، ابریشم و پنبه بوده و ما این درخواست را داشتیم که شرکت‌های قالبی‌بافی ایران با تاسیس و راه اندازی کارخانه‌های کوچک قالیبافی به بخش خصوصی تاجیکستان مساعدت کنند.

این مقام اتاق بازرگانی تاجیکستان تصریح کرد: طرف ایرانی این وعده را داد که پس از آشنایی با وضعیت بخش خصوصی از جمله کارخانه‌هایی که در زمینه تولید قالی و فرش کار می‌کنند، همچنین با توجه به امکانات مالی و شرایط تولیدی این شرکت‌ها در زمینه ایجاد کارخانه‌های مشترک تصمیم گیری کنند.

به گفته این مقام اتاق بازرگانی تاجیکستان ، "فاطمه کبیری" یک عضو این هیئت گفته است که قالی‌بافان ایرانی آماده‌اند برای خانم‌های قالی باف تاجیک دوره‌های آموزشی برگزار کنند.

وی با اشاره به جایگاه و شهرت قالی‌های ایرانی در جهان تاکید کرده که در صورت همکاری جدی در این زمینه بانوان قالی باف تاجیک نیز می‌توانند با آموزش و استفاده از تجارب ایران در این بخش موفق شوند.

این هیئت ایرانی در مرحله دیگر بازدید خود از تاجیکستان از چند کارخانه تولیدی این کشور بازدید کرده و با شرایط کار و مشکلات این کارخانه‌ها آشنا شدند.

به گفته این مقام اتاق بازرگانی تاجیکستان ، "فاطمه کبیری" یک عضو این هیئت گفته است که قالی‌بافان ایرانی آماده‌اند برای خانم‌های قالی باف تاجیک دوره‌های آموزشی برگزار کنند.

"اقبال عبدالرحمان اوا" رئیس شرکت خصوصی "امید" در دیدار با هیئت ایرانی از جمله موضوع ارائه کمک در زمینه دسترسی به تجهیزات فنی را مطرح کرده است.

وی از جمله گفته که این شرکت به تجهیزات تبدیل پشم، شانه‌های قالیبافی و قیچی‌های ویژه نیاز داشته و آماده است از شرکت‌های ایرانی که این تجهیزات را خوب می‌شناسند آنان را خریداری کنند.

مسئولان اتاق بازرگانی تاجیکستان شرکت امید را از شرکای با‌اعتماد دانسته و تاکید می‌کنند که این کارخانه با وجود مشکلاتی که پیش‌روی دارد با جلب 30 تن از کارگر زن قالی‌های کوچک اندازه 90+80 سانتیمتر تولید و به خارجه عرضه می‌کند.

هنر قالی‌بافی ایرانی

سفر هیئت بخش خصوصی ایران با دعوت اتاق بازرگانی تاجیکستان انجام گرفته و مسئولان این نهاد هدف این سفر را ایجاد زمینه روابط مستقیم بین بخش‌های خصوصی 2 کشور می‌دانند.

طرف تاجیک این آرزو و امید را دارد که در صورت ایجاد چنین یک همکاری با تجار ایرانی با تجهیزات مدرن نساجی تکمیل شوند و با ایجاد شرایط بهتری قشر بیشتر زنان بیکار مناطق کوهستان را با اشتغال تامین کنند.

بنا به گفته منابع رسمی، اتاق بازرگانی تاجیکستان از این هیئت ایرانی دعوت کرده که در ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع سبک موسوم به "اینترلگپروم" که ماه آینده میلادی در تاجیکستان برگزار می‌شود با فراورده‌های تولیدی کارخانه‌های خود شرکت کنند.

بازدید این هیئت ایرانی براساس یادداشت تفاهمی انجام گرفته که بین اتاق بازرگانی تاجیکستان و استان گلستان ایران در حاشیه نمایشگاه فراورده‌های شرکت‌های تولیدی این استان پاییز سال گذشته در دوشنبه امضا شد.

بخش هنری تبیان


منبع:

سایت اطلاع رسانی فرش ایران

خبرگزاری فارس