تبیان، دستیار زندگی
کسی نمی داند چرا برخی از مردم این قدر به انجام بازی شایعه پراکنی علاقمند هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انجمن شایعه پراکنان ایران

وقتی شایعه پراکنی ارتباطات و دوستی ها را از بین می برد


در حقیقت کسی نمی داند چرا مردم این قدر به انجام بازی شایعه پراکنی علاقمند هستند و یا چرا تا این حد از غیبت و بدگویی پشت سر دیگران لذت می برند، اما تا این اندازه لذت و اشتیاق؛ جای ترس و تعجب دارد... .

شایعه پراکنی

یکی از سریع ترین و کاربردی ترین راهها برای از بین بردن هر نوع ارتباط دوستانه شایعه سازی و غیبت درباره دوستان و آشنایان نزد دیگران است(البته میان شایعه سازی و غیبت کردن تفاوتهای زیادی وجود دارد اما به نظر می رسد که راهبردهای مقابله با این دو رذیله اخلاقی مشابه هم باشد).

کسی نمی داند چرا مردم این قدر به انجام بازی شایعه پراکنی علاقمند هستند و یا چرا تا این حد از غیبت و بدگویی پشت سر دیگران لذت می برند، اما تا این اندازه لذت و اشتیاق؛ جای ترس و تعجب دارد. اگر دوستتان درباره شما به شایعه سازی(حرفهای چرند و بی اساس) می پردازد یا پشت سرتان بدگویی می کند، احتمالا شما هم دچار تعجب شده اید و با خود فکر کرده اید آیا او واقعا کارهای بهتری به جای این کار ندارد و یا آیا وی تا این حد از درست کردن مشکلات لذت می برند؟ چیزی که همه ما درباره شایعه می دانیم این است که چه شایعه درست باشد چه غلط با سرعتی بیش تر از سرعت نور منتشر می شود. اگر آدمهایی که شایعه سازی یا غیبت می کنند سرگرم کار خود شوند و به مشکلات زندگی شان بپردازند این امکان هست که شایعه به یک توقف ناگهانی برسد زیرا مردم فرصت لازم برای علاقمندی به سرک کشیدن در زندگی دیگران را نخواهد داشت. یکی از بهترین کارهایی که با شایعه و البته غیبت کردن می توان انجام داد متوقف کردن آن قبل از شروع شدنش است.

در ادامه نکاتی برای روبرو شدن با دوستی که درباره شما و یا به طور کلی درباره دیگران شایعه سازی می کند ارایه می گردد:

نکته (1):

افرادی که نمی توانند شایعه سازی و غیبت در مورد دیگران را متوقف کنند و کسانی که پذیرفته اند که شایعه پراکنی می کنند لازم است نزد یک مشاور مراجعه داشته باشند. علت این امر آن است که شایعه پراکنی و غیبت، دارای یک پتانسیل قوی برای تبدیل شدن به یک عادت همیشگی و رفتاری بسیار مخرب است. اگر به موقع جلو این کار گرفته نشود توقف آن محتاج کمکهای تخصصی بسیار خاص از طرف متخصصین مربوط خواهد بود.پذیرفتن مشکل اولین قدمی است که افراد مبتلا به این عادت ناپسند در طی درمان آن می توانند بردارند. اگر واقعاً خواهان تغییر باشید صحبت کردن با یک متخصص می تواند شما را در تغییر این عادات زشت کمک کند.

نکته (2):

حتی اگر شما شخص شایعه پراکنی نیستید و یا از بدگویی کردن در مورد دیگران بیزارید، نشستن در محلی که افراد دیگر این کار را می کنند و شنیدن صحبتهای آنها نیز به همان اندازه شایعه پراکنی و غیبت بد و ناپسند است. زیرا شما در واقع نقش یک محرک و مشوق را برای این دست افراد ایفا می کنید. نشستن و گوش سپردن به حرفهای آنها به آنان این اجازه را می دهد که به شایعه پراکنی و گفتن حرفهای نامربوط ادامه دهند. حتی اگر شما تنها یک بار شنونده این حرفها باشید.

دوری جستن از افراد شایعه ساز و اهل غیبت، مستلزم شجاعت خاصی است زیرا سبب تفکر تحقیر آمیز دیگران نسبت به شما می شود و ممکن است تا مدتی محبوبیت خود را در جمع دوستان از دست بدهید

در حقیقت با شنیدن صحبتهای این دست اشخاص، شما به او یک فضای امن می دهید که تصور می کند هر وقت بخواهد با هر چیزی می تواند وارد آن فضا شود و اطلاعات خودش را روی ذهن شما خالی کرده و تصور کند که شما خواهان شنیدن این حرفها هستید.

نکته (3):

کنترل موقعیت را با جلوگیری از شایعه پراکنی و غیبت قبل از شروع آن در دست بگیرید. بهترین راه برای انجام این کار این است که اجازه دهید دیگران از احساس شما نسبت به شایعه و غیبت مطلع شوند. بگذارید دوست تان از ابتدا بداند که شما تحمل شنیدن شایعه و غیبت را ندارید. البته این کار را به روشی محترمانه و مودبانه و در عین حال قاطع و محکم انجام دهید. کافی است به دیگران بگویید که شما درباره دیگران شایعه پراکنی نمیکنید و نیز به شایعات پشت سر دیگران هم گوش نمی دهید. هر چند ممکن است با انجام این کار تا مدتی گرفتار نگاههای تمسخر آمیز شوید اما اگر شما از همان ابتدا جدی باشید و محکم و قاطع باشید به زودی دیگران دست از تمسخر برداشته و شما را جدی می گیرند. هر چند این روش ممکن است جلو شایعات را به طور کامل نگیرد اما حداقل به احتمال زیاد آنها را مجبور می کند که دنبال شنونده دیگری بروند و دست از سر شما به عنوان یک همراه و هم کلام برخواهند داشت.

شایعه پراکنی

نکته (4):

دوری جستن از افراد شایعه ساز و اهل غیبت، مستلزم شجاعت خاصی است زیرا سبب تفکر تحقیر آمیز دیگران نسبت به شما می شود و ممکن است تا مدتی محبوبیت خود را در جمع دوستان از دست بدهید. اما در نهایت برخورد با شما محترمانه خواهد شد. اگر شما به زندگی خصوصی افراد و دوستانتان احترام بگذارید در آینده حریم خصوصی زندگی شما نیز توسط آنها حفظ خواهد شد.

نیاز به گفتن نیست که ساده ترین روش برای وارد کردن شما به شایعه پراکنی و غیبت، پرسیدن نظر و عقیده شما در جمع است. وقتی که دیگران نظر شما را درباره چیزی می پرسند می توانید بحث را به موضوع دیگری بکشانید و بگذارید آنها داستان و نظر خودشان را بگویند اما شما نظرتان را برای خودتان نگاه دارید . وقتی که دوستان به شایعه پراکنی و گفتن حرفهای ناروا در حق هم مشغول شوند دوستی ها و ارتباطات متلاشی خواهد شد زیرا مفهوم این کار این است که نمی توان به دیگران اعتماد کرد پس مواظب باشید که به شما هم برچسب غیر قابل اعتماد بودن را نچسبانند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.