تبیان، دستیار زندگی
از جمله آموزش های ضروری برای نوجوانان ، آموزش های جنسی است که متاسفانه با وجود منابع غنی اسلامی در این خصوص نادیده انگاشته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش مسائل جنسی در مکتب اسلامی


از جمله آموزش های ضروری برای نوجوانان ، آموزش های جنسی است که متاسفانه با وجود منابع غنی اسلامی در این خصوص نادیده انگاشته می شود.

نوجوان

بدون شک بحث محتوای آموزش جنسی از جمله مباحث اساسی و بسیار حساس و پیچیده تربیت جنسی است ، اما این مهم موجب نمی شود که بحث آموزش و تربیت جنسی برچیده و به کناری نهاده شود. خطرها، دشواری ها و مشکلات این امر مارا نباید از برنامه ریزی درست درباره آن باز دارد.همچنین طرح مسئله تربیت و اموزش جنسی در جامعه ما باید همگون و منطبق با فضای جامعه اسلامی ما باشد و " قرآن و سنت" به عنوان دو منبع مهم و اساسی در پی ریزی و شاکله محتوای این مباحث نگریسته شود.

به هر حال مسائل جنسی بسیاری وجود دارد که آگاهی از آنها برای نوجوانان و جوانان امری حیاتی است و آگاهی نداشتن از آنها می تواند موجب دلهره، اضطراب و فشارهای روانی و انحراف ها و ناهنجاری های رفتاری شود، بویژه که بمباران تبلیغاتی- اطلاعاتی عصر حاضر، جوانان را در انبوهی از آگاهی ها و دانستنی های بسا نادرست جنسی قرار می دهد و آنان را به نوعی بلوغ زودرس جنسی دچار می کند که افزون بر تاثرات جسمی آن، روح و روان آنان را نیز به آشفتگی گرفتار می سازد. خیال بافی، رویاپردازی و تخیلات و کشش و میل به جنس مخالف و انحراف های رفتاری همچون چشم چرانی، متلک گویی و... از جمله مشکلات و مسائل نوجوانان و جوانان است. حال باید دید چه چیز نوجوان و جوان را از این گرداب و بحران که منشاء زیستی، روانی، اجتماعی و فرهنگی دارد، نجات می دهد؟

از جمله راهکارهای اساسی این است که آموزش های جنسی باید" متناسب با رشد نوجوان و جوان " و بر حسب نیازهای او باشد. اساسا مسئله رشد جنسی، مانند رشد ابعاد دیگر، فرآیندی دارد، که به تدریج رشد می کند و به اوج می رسد. از این رو، رشد جنسی کودک هیچ گاه مانند رشد جنسی نوجوان و رشد جنسی نوجوان هیچ گاه مانند جوان نیست و چنانچه اموزش ها برای کودک، به سبب عدم رشد جنسی او، بسیار زیان اور و خطرناک است، عدم ارائه اطلاعات لازم و درست درباره امور جنسی برای نوجوانان نیز خطرناک و عامل لغزش آنها می باشد و دقیقا به سبب عدم اموزش های لازم از جانب والدین است که دوست، کتاب ، فیلم و اموری از این دست منبع اطلاعاتی نوجوانان و جوانان در این گونه آموزش ها به شمار می آید.

با توجه به آنچه که گذشت، باید به تناسب وضعیت رشد جنسی کودک و نوجوان، چگونگی آموزش های جنسی، تنظیم و برنامه ریزی شود. در این میان خانواده اساسی ترین نقش را بر عهده دارد. " خانواده خوب اطلاعات جنسی را هنگامی در اختیار فرزند خود قرار می دهد که به آنها نیازمند است، و این تعلیم را به صورتی می دهد که نوجوان بتواند با این مسائل به صورتی سالم و طبیعی روبرو شود.

دوران کودکی دوران نهفتگی غریزه جنسی است و خانواده باید بکوشد این نهفتگی حفظ شود و از کم ترین گفتارها و رفتارهایی که موجب تحریک زودرس شود، خودداری کند

توصیه متون دینی به خانواده ها مبنی بر: جدا کردن بستر خواب کودکان، پرهیز از انجام عمل زناشویی در حضور کودکان، پرهیز از تماس با آلت تناسلی کودکان و اموری از این قبیل در این راستا می شود. از جمله اموزش های مهم در دوران کودکی که در قرآن به صراحت از آن یاد شده است و به واقع یکی از مصادیق آموزش های جنسی به شمار می رود، اجازه گرفتن برای ورود به اتاق خلوت پدر و مادر است.

همچنین عامل دیگر برای مواجهه و پیشگیری از انحراف های جنسی، پرورش و تحریک غیرت خانوادگی است که خود مبتنی  بر روحیه فطری حجب، حیا و عفت آنهاست. نوجوانان به حکم فطرت پاک خویش هرگونه رفتار نابهنجاری نسبت به خانواده خویش را تحمل نمی کنند و برای آنان بسیار گران می آید. بدیهی است اگر در دوران کودکی این روحیه سالم بماند و به خوبی پرورش یابد، در دوران نوجوانی و جوانی دست مایه بسیار ارزشمندی برای انسان خواهد بود. نکته بسیار مهم دیگر این است که فرزندان خانواده هایی که رفتار اعضای بزرگتر آن خانواده مطابق با هنجارهای دینی است، کمتر دچار آسیب و انحراف جنسی می شود.

بی شک مهمترین عاملی که یک نوجوان و جوان را از خطر انحرافات حفظ می کند پیوند معنوی با دین و تقویت ایمان اوست.

نوجوان

یکی از روان شناسان غربی در جریان تحقیق های خود دریافت که باورهای مذهبی می تواند به شخصیت فرد معنا دهد و سبب بالا رفتن یکپارچگی آن شود.در همه این تحقیق ها به ارتباط معنویت و آرامش اشاره شده است و کسی که از آرامش برخوردار باشد کمتر به انحراف های جنسی گرفتار می شود. زیرا یکی از علت های روی آوردن به انحراف های جنسی " اضطراب و عدم آرامش است.

دیل کارنگی می گوید: هنگامی که کارهای سنگین نیروی ما را از بین می برند و اندوه ها و وسوسه ها هر نوع اراده ای را از ما سلب می کنند و بیشتر اوقات که درهای امید به روی ما بسته می شوند، به خدا روی می آوریم . ولی اصلا چرا بگذاریم روح یاس و ناامیدی بر ما چیره شود؟ چرا همه روزه به وسیله خواندن دعا و بجا اوردن حمد و ثنای خداوند، نیروی خود را تجدید نکنیم و چرا با ذکر الهی بر نیروهای شر غالب نگردیم.

در آخر ، روایتی از پیامبر (ص) نقل شده است که خطاب به جوانان فرمودند: ای جوانان! ازدواج را دریابید، اگر نمی توانید، روزه گرفتن را دریابید که مهار شهوت است. (کافی ج 4 ص 180).

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کنترل غرائز جنسی نوشته محمد زارعی- بررسی مسائل تربیتی جوانان در روایات نوشته سید علی حسینی زاده و محمد علی حاجی ده آبادی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.