تبیان، دستیار زندگی
خداوند متعال تمام احتیاجات ضروری بدن را در محصولات و مواد اطراف هر شهر و سرزمینی قرار داده و محصول هر شهری برای مردم همان مناطق مفید است. همچنین باید توجه داشت كه زمان وعده‌های غذایی، در سلامتی افراد مؤثر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه غذایی مناسب روزانه


خداوند متعال تمام احتیاجات ضروری بدن را در محصولات و مواد اطراف هر شهر و سرزمینی قرار داده و محصول هر شهری برای مردم همان مناطق مفید است. همچنین باید توجه داشت كه زمان وعده‌های غذایی، در سلامتی افراد مؤثر است.


ساعت غذا خوردن

صبحانه

مهم‌ترین وعده غذایی است که باید در ساعات اولیه روز مصرف شود و هر چه به ظهر نزدیک‌تر شود اثر معکوس خواهد داشت، یعنی به جای این که با گرمی و تری خود باعث خون‌سازی شود، با سردی و خشکی باعث غلظت خون خواهد شد و از نظر نوع غذای مصرفی در وعده صبحانه، عسل یا مربا، خامه و یا غذاهای پختنی مثل کله پاچه، حلیم، آش و عدسی پیشنهاد می‌شود.

ناهار

یك وعده غذایی است که متأسفانه در حال حاضر فقط طبق عادت خورده می‌شود و همان طور که در بالا گفته شد باعث غلظت خون هم می‌شود و پیشنهاد می‌شود که اگر هم گرسنگی بر بدن عارض شد، در حد رفع گرسنگی غذا صرف شود و نه بیشتر، اما در مورد نوع غذای ظهر بهتر است از مقداری سالاد و سیب‌زمینی و همین طور در روزهای دیگر هفته برای تنوع، ماست و در وعده ظهر ماست یا سالاد و سبزی حتماً گنجانده شود.

شام

طبق احادیث و روایات از خوابیدن با شکم گرسنه باید پرهیز کرد، اما خوابیدن با شکم پر هم تقبیح شده و شخصی كه به دنبال سلامتی است باید حتماً بین زمان شام  و خواب، سه ساعت فاصله قرار دهد. بنابراین حد وسط گرسنگی و سیری باید در وعده شام مراعات شود. از نان و پنیر و گردو می‌توان به عنوان یک وعده غذایی مناسب برای شام استفاده کرد. ضمن این که شوری پنیر برای دندان‌ها مفید بوده و برای سلامتی دهان و دندان و جلوگیری از بوی بد دهان مفید است. شام خوب و سنگین در سر شب اشکال ندارد، اما فقط در حد سیر شدن!

خداوند متعال تمام احتیاجات ضروری بدن را در محصولات و مواد اطراف هر شهر و سرزمینی قرار داده و محصول هر شهری برای مردم همان مناطق مفید است.

در فصل بهار و تابستان مصرف انگور و خربزه و هندوانه را هم می‌توان به نان و پنیر اضافه کرد و از یک غذای ساده و کامل لذت کافی را برد. قاعده کلی این است یک نوع مواد غذایی به طور متناوب مصرف نشود، بلکه حداقل یک روز در میان بین مصرف یک نوع غذا باید فاصله بیفتد.

غذا برای استخوان

پس یاد بگیریم ابتدای روز را با مصرف صبحانه آغاز کنیم و تا زمانی که كمی گرسنه نشدیم به سمت غذا نرویم. خود را مقید به ساعت و وعده غذایی نکنیم و از روی میل غذا بخوریم نه از روی عادت.

یاد بگیریم که از ظرف غذای کوچک استفاده کنیم، چرا که از نظر روان‌شناسی اشتها را کمتر کرده و باعث می‌شود که کمتر میل به خوردن غذا داشته باشیم.

یاد بگیریم طبق فرامین و دستورات دینی و مذهبی غذا بخوریم، یعنی صرف غذا با ذکر بسم الله، ابتدای به خوردن با چشیدن مقداری نمک و ختم غذا هم به چشیدن مقدار کمی نمک و مصرف مقداری سکنجبین شربت شده، خصوصاً پس از غذاهای خشک و غیر آبکی. قابل ذکر است که جویدن هر لقمه بیست بار عامل سلامتی و بالاتر از آن هر چه به چهل بار نزدیک شود، باعث لاغری در افراد چاق می‌شود.


باشگاه کاربران تبیان – ارسالی از: moradyzade