تبیان، دستیار زندگی
تابلوها در عمق جبهه نیز نمود داشتند؛ مثلا در هورالعظیم در دل آب هم به یک تکه نی، تابلو یا چوبی آویزان بود که شعاری روی آن نوشته شده بود و در هر مکانی هر چقدر هم کوچک، تابلوهایی نصب بود و یا در محورها مثلا به طرف محور امام حسین علیه السلام، به طرف موقعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لبخند بزن بسیجی!

روایت سرلشكرسلیمانی ازتاثیرات"لبخند بزن بسیجی"


تابلوها در عمق جبهه نیز نمود داشتند؛ مثلا در هورالعظیم در دل آب هم به یک تکه نی، تابلو یا چوبی آویزان بود که شعاری روی آن نوشته شده بود و در هر مکانی هر چقدر هم کوچک، تابلوهایی نصب بود و یا در محورها مثلا "به طرف محور امام حسین علیه السلام"، "به طرف موقعیت شهید..."

لبخند بزن بسیجی!

چندی پیش سردار سرلشكر قاسم سلیمانی در آستانه برگزاری کنگره شهدای تبلیغات لشکر ثارالله در خصوص نقش تبلیغات در جنگ، چنین گفت: از واحدهایی که به دلیل اهمیت آن همه سطوح گردان‌ها و واحدهای جنگی، از کوچک‌ترین واحدها تا بزرگ‌ترین واحدها را دربرمی‌گرفت، تبلیغات بود. شاید بتوان گفت گسترده ترین واحد در بعد ساختاری و تشکیلاتی و نه در بعد عدد و نیروی انسانی، تبلیغات بود.

تبلیغات،‌بخشی بود که از نوک خط مقدم جبهه تا دورترین اردوگاه‌ها را کاملاً پوشش می‌داد و این گستردگی به مرور اتفاق افتاد به طوری که اوائل بسیار محدود بود ولی بعداً به سرعت منتشر شد و در هر گردانی یک مسئول تبلیغات گردان شکل گرفت. به دلیل ابتکار گردان‌ها، هر کدام به دوربین، ماشین مجهز به بلندگو و بلندگوهای دستی نیز مجهز شدند و شب‌های عملیات هم، در خطوط تقسیم و توزیع می‌شدند.

" اولین واحدی که همراه با واحد پشتیبانی در خط وارد می‌شد، واحد تبلیغات بود و در فیلم‌های جبهه هم که نشان می‌دهند همان جا که درگیری هست، سر و صدای صوت و ایجاد احساسات و بالا بردن روحیه رزمندگان توسط بچه‌های تبلیغات وجود دارد لذا نقش اصلی تبلیغات علاوه بر توسعه معارف شیعی و دینی که نقشی استثنایی بود، در عمق بخشی اعتقادی و احساسی و روحیه دادن به رزمندگان، نقشی جدی و اساسی داشت."

وی نقش تبلیغات در توزیع پیشانی بندهای یا زهرا سلام الله علیها، یا حسین علیه السلام،‌یا مهدی عجل الله و ... در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف، نوشته‌جات روی لباس‌ها، کلاه‌ها و قمقمه‌ها که عبارت‌های بسیار زیبایی بود، نامگذاری خطوط و پیش‌بینی نمازخانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: از دیگر فعالیت‌های واحد تبلیغات، این بود که نسبت به وضعیت دشمن، کارهای اعتقادی و تبلیغی را تنظیم می‌کرد و سنگر تبلیغات در همه‌ خطوط در کنار سنگر فرماندهی بود و توزیع ادعیه، برگزاری دعا، نماز و اذان را به عهده داشت.

واحد تبلیغات کارهای جدیدتری کرد و دفترچه‌هایی را بین رزمنده‌ها توزیع كرد به نام «دفترچه خاطرات» که بچه‌ها با ذوق، خاطرات خود را می‌نوشتند و بسیار ارزنده بود. وی همچنین توزیع برگه‌های نامه و وصیت‌نامه‌ها را که بسیار ذی قیمت بود، از دیگر اقدامات واحد تبلیغات عنوان کرد و افزود: اینگونه بود که وصیتنامه نویسی در جنگ به یک فرهنگ تبدیل شد و کمتر رزمنده‌ای وجود داشت که فاقد وصیتنامه باشد

در واقع خط مقدم ما، عین مسجد بود و این نقش ارزنده‌ای بود که تبلیغات به عهده گرفته بود و خط مقدم را به مسجد تبدیل می‌کرد.

وی یکی دیگر از کارهای تبلیغات را هدایتگری خطوط برشمرد و افزود: بچه‌های تبلیغات برای شب‌های عملیات، به خاطر این‌ که ماشین‌ها گم نشوند یا مسیر را به بیراهه و خطوط دیگر نروند و مهمات و نیروها مستقیماً به نقطه‌ی مورد نظر برسند، مسیر را علامت گذاری و با تابلو و فلش به سمت خط مورد نظر هدایت می کردند.

خاطره نویسی و وصیت نامه‌نویسی، در جبهه، فرهنگ شد: بعداً واحد تبلیغات کارهای جدیدتری کرد و دفترچه‌هایی را بین رزمنده‌ها توزیع كرد به نام «دفترچه خاطرات» که بچه‌ها با ذوق، خاطرات خود را می‌نوشتند و بسیار ارزنده بود. وی همچنین توزیع برگه‌های نامه و وصیت‌نامه‌ها را که بسیار ذی قیمت بود، از دیگر اقدامات واحد تبلیغات عنوان کرد و افزود: اینگونه بود که وصیتنامه نویسی در جنگ به یک فرهنگ تبدیل شد و کمتر رزمنده‌ای وجود داشت که فاقد وصیتنامه باشد.

این یادگار دفاع مقدس اضافه کرد: از جمله فعالیت‌های واحد تبلیغات، راه‌اندازی عکاسی مرکزی و بایگانی عکاسی بود که همراه با همه‌ عملیات‌ها تصاویر را ضبط می‌کرد و عکس‌های ارزشمندی می‌گرفت که به این ترتیب بایگانی مهمی در تبلیغات لشکرها راه افتاد.

لبخند بزن بسیجی!

"تصاویر گیر افتادن بعثی‌ها در «رأس البیشه» در «عملیات والفجر 8» یادگار رزمندگان تبلیغات لشکر ثارالله است "

سردار سلیمانی یادآور شد: فیلم والفجر8 که تصاویری از گیر افتادن عراقی‌ها در باتلاق رأس البیشه را نشان می‌دهد، از بهترین فیلم‌های دوران جنگ است که متعلق به تبلیغات لشکر ثارالله است و بارها از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: عکس‌های رنگی شهداء که زمینه قرمز و آبی دارد و بسیار زیبا هستند و همچنین توزیع طلبه‌ها که نقش ارزنده‌ای در روحیه بخشی در دفاع مقدس داشتند، از دیگر فعالیت‌های این واحد بود. کار طلبه‌ها در جبهه بر دو مبنا استوار بود، یکی برگزاری نمازهای جماعت و دعا و یکی شرکت در عملیات‌ها که پیگیری حضور طلبه‌ها، ائمه جمعه و جماعات در جبهه نیز با واحد تبلیغات بود. معمولاً هیچ گردان و هیچ خطی بدون طلبه و روحانی و نماز جماعت و ادعیه نبود و با پیگیری‌های تبلیغات، همه‌ ائمه جمعه و جماعات استان به نوبت به جبهه می‌آمدند و در خطوط مختلف توزیع می‌شدند.

دنیایی از بیرق‌ها و پرچم‌های مزین به شعار الله اکبر، یا حسین، یا زهرا، یا مهدی... با رنگ‌های مختلف که در جبهه به اهتراز درمی‌آمد و فضای اسلامی و معنوی در جبهه ایجاد می‌کرد از ابتکارات تبلیغات بود که جلا و فضای ویژه‌ای به جبهه ها می‌داد.

وی به نوع شعارهای سر داده شده در صبحگاه‌ها و عملیات‌ها اشاره کرد و گفت: این شعارها در صبحگاه و هنگام ورزش و مانور داده می‌شد و فرهنگ‌هایی که در این راستا باب می‌شد، تنها مختص جبهه بود.

از دیگر فعالیت‌های واحد تبلیغات، این بود که نسبت به وضعیت دشمن، کارهای اعتقادی و تبلیغی را تنظیم می‌کرد و سنگر تبلیغات در همه‌ خطوط در کنار سنگر فرماندهی بود و توزیع ادعیه، برگزاری دعا، نماز و اذان را به عهده داشت. در واقع خط مقدم ما، عین مسجد بود و این نقش ارزنده‌ای بود که تبلیغات به عهده گرفته بود و خط مقدم را به مسجد تبدیل می‌کرد

سردار سلیمانی همچنین به نقش واحد تبلیغات در عملیات‌های ناموفق اشاره کرد و افزود: پس از عملیات‌های ناموفق، نقش تبلیغات در حفظ روحیه رزمندگان، تهییج احساسات، تنظیم بیعت نامه‌ها و برگزاری مجالس شهداء بسیار مهم بود.

وی، استفاده از مداحان و سخنرانان برجسته کشور در جبهه و بین رزمندگان را تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: جنگ، تجلی حقیقی شخصیت امام خمینی( ره) در بعد اخلاق، دین، نماز و دعا بود و در واقع تمام سلوک امام در جنگ کپی شده بود و در یک جمله می‌توان ادعا كرد که جنگ تفسیر شخصیت "امام خمینی" بود همانگونه که می‌فرمایند؛ "الناس علی دین ملوکهم".

در سال 64 میزان بودجه فروش نفت ما هفت یا هشت میلیارد دلار بود و با این رقم کشور اداره می‌شد و مردم خود را با هر تدبیری که دولت می‌اندیشید، قناعت می‌دادند.در این جا نقش همه جامعه در پشتیبانی از جنگ روشن می‌شود و این بخش قابل مقایسه با نقش دولت نیست.

لبخند بزن بسیجی!

سردار سلیمانی با اشاره به نقش ائمه جمعه و جماعات در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای جبهه، به نقش مرحوم «هاشیمان» امام جمعه رفسنجان در این خصوص اشاره کرد و گفت: خدا رحمت کند ایشان را، وقتی کاروانی از کمک‌های مردمی به راه می‌انداخت و به جبهه می‌آورد، وفور و فراوانی نعمت در جبهه به همراه داشت و دنیایی میوه، نان و کمپوت به جبهه سرازیر می‌کرد.

وی همچنین از جمله باب‌های معرفتی که در جبهه راه افتاد را شب‌های وداع دانست و افزود: نظیر آن را در تاریخ اسلام فقط در زمان امام حسین علیه السلام در کربلا و شب عاشورا می‌توان یافت.در جبهه، همه گردان‌ها، شب وداع مفصلی داشتند،حلالیت طلبیدن، روحیه بخشیدن، وصیت کردن از جلوه‌های این شب‌ها بود، شب‌هایی که در آن خوف و ترس و ناراحتی و استرس و اضطراب نبود که منجر به فرار شود، بالعکس شب‌های وداع جزو با روحیه‌ترین شب‌های ما بود که رزمندگان را دگرگون می‌کرد.

وی در ادامه به نوارها و سرودهایی که در جبهه پخش می‌شد، اشاره کرد و گفت: در اردوگاه ها دائم یک حالت معنوی حاکم بود. به همان اندازه که ارزش اصلی ما در جنگ، فرهنگ دفاع مقدس بود، نقش تبلیغات در ترویج و توسعه این فرهنگ و استخراج از دل تاریخ و ادعیه نیز بسیار برجسته بود.

" اولین واحدی که همراه با واحد پشتیبانی در خط وارد می‌شد، واحد تبلیغات بود و در فیلم‌های جبهه هم که نشان می‌دهند همان جا که درگیری هست، سر و صدای صوت و ایجاد احساسات و بالا بردن روحیه رزمندگان توسط بچه‌های تبلیغات وجود دارد لذا نقش اصلی تبلیغات علاوه بر توسعه معارف شیعی و دینی که نقشی استثنایی بود، در عمق بخشی اعتقادی و احساسی و روحیه دادن به رزمندگان، نقشی جدی و اساسی داشت."

وی تابلونوشته‌ها و نوع شعارهایی که بر روی تابلوها نوشته می‌شد، از جمله" لبخند بزن بسیجی" را از دیگر زوایای تبلیغات در جنگ برشمرد و گفت: تابلوها در عمق جبهه نیز نمود داشتند؛ مثلا در هورالعظیم در دل آب هم به یک تکه نی، تابلو یا چوبی آویزان بود که شعاری روی آن نوشته شده بود و در هر مکانی هر چقدر هم کوچک، تابلوهایی نصب بود و یا در محورها مثلا "به طرف محور امام حسین علیه السلام"، "به طرف موقعیت شهید...".

سردار سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های جبهه این بود که هیچ وقت فضاهای سیاسی پشت جبهه را وارد جبهه نکرد و من هیچ وقت نفهمیدم بچه‌های خودمان دارای چه گرایش فکری سیاسی هستند و فضای معنوی که در جبهه حاکم بود، مسائل دیگر را در خود محو می‌کرد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : روزنامه جوان