تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان در شرکت فناوری ناتکور سیاه ترین سلول خورشیدی تا به امروز را ساختند که 99.7درصد نور جذب می کند. در حالی که ممکن است به اندازه ی تولید یک آیفون سفید ابتدایی به نظر برسد، این امر به جرات یک پیشرفت عظیم در دنیای فناوری خورشیدی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلول خورشیدی بی همتا

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(35)


دانشمندان در شرکت فناوری ناتکور سیاه ترین سلول خورشیدی تا به امروز را ساختند که 99.7درصد نور جذب می کند. در حالی که ممکن است به اندازه ی تولید یک آیفون سفید ابتدایی به نظر برسد، این امر به جرات یک پیشرفت عظیم در دنیای فناوری خورشیدی است. با میانگین بازتابش میانگین 0.3درصد این ویفرهای سیلیکونی سیاه بیش از هر مورد مشابه دیگری نور را جذب می کنند و این یعنی مقدار بیشتری از نور خورشید به انرژی واقعی قابل مصرف تبدیل می شود.

آخرین مطلب

البته لازم است گفته شود که بازتابش عبارت است از نسبت نور بازتابیده شده به نوری که با سطح برخورد کرده است.

به این ترتیب بازتابش 0.3درصد یعنی تنها 0.3 درصد از نور از سطح سلول خورشیدی بازتابیده شده و 99.7درصد باقی مانده جذب می شود

این دستاورد استانداردهای صنعتی کنونی نظیر لایه های ضد بازتابش را منسوخ می کند. لایه های مورد اشاره البته کارآیی بسیار ضعیفی دارند خصوصا در ساعات صبح و عصر که خورشید با زاویه می تابد. سلول خورشیدی سیاه هم چنین سلول های استاندارد کنونی را از نظر کارآیی در روزهای ابری از میدان به در می کند.

سلول خورشیدی بی همتا

چاک پرووینی (مدیر عامل شرکت) می گوید: «یکی از دلایل اهمیت این دستاورد این است که تغییر عمده ای بین انرژی الکتریکی گرفته شده از سلول در روزهای آفتابی در مقایسه با روزهای ابری وجود ندارد. نور پراکنده شده خیلی مهم نیست».

سطح انرژی خروجی بالاتر در کنار هزینه ی پایین تر با استفاده از روش ثبت شده ی ناتکور می تواند به سرعت سیلیکون سیاه را به فناوری خورشیدی روز دنیا تبدیل کند.

البته، با هر دستاورد جدید در زمینه ی انرژی خورشیدی این امیدواری برای داشتن سلول های خورشیدی کاملا  مقرون به صرفه و آرمانشهر فناوری پاک -که آرزوی همه ی ماست- را بیشتر می کند. در نظر نگارنده این دستاورد نمی تواند همه چیز را به کلی تغییر دهد ولی می تواند پیشرفت هایی را سبب شود که این تغییر را ایجاد کنند.

**************

عینک‌های رباتیک به نابینایان کمک میکنند

دانشمندان تکنولوژی در حال تحقیق و ساخت عینکی هستند که به افراد نا بینا اشیا و محیط اطراف را توضیح میدهد و به آنها میگوید در کنار آنها چه چیزی قرار گرفته است ، البته این مانند دیدن نیست اما بهترین انتخاب برای افراد نابینا است.

این تکنولوژی همان تکنولوژی ای است که در ساخت سیستم‌های ربات‌ها استفاده شده و به آنها کمک میکند که مسیر خود را بیابند و بتوانند به انسان‌ها خدمت رسانی کنند. این سیستم دقیقا همانگونه که برای ربات‌ها پیاده شده برای افراد نابینا نیز پیاده خواهد شد و به آنها اجازه میدهد تا محیط اطراف خود را شناسایی کنند و به راحتی و بدون نیاز به کمک دیگران در انجا قدم بزنند ، حتی اگر اولین باری است که در آنجا قدم میگذارد.

عینک‌های رباتیک به نابینایان کمک میکنند

دانشمندان تکنولوژی‌های الکترونیکی ،  در حال حاظر در مرکز هوش مصنوعی و رباتیک پیر و ماری پاریس فرانسه در حال تحقیق بر روی این تکنولوژی هستند و تا به حال توانستند پیشرفت‌های خوبی داشته باشند. آنها عینکی طراحی کرده اند که دوربینی مینیاتوری درون خود دارد و این دوربین محیط را آنالیز میکند و از طریق سنسوری به گوشی فرد میرساند. حال این ارتباط میتواند از طریق تلفن‌های بریل نابینایان باشد. این امکان به فرد نابینا اجازه میدهد تا هر لحظه منتظر برخورد باشد و بتواند از ایجاد برخورد با اجسام جلوگیری کند.

آقای Edwige Pissaloux که یکی از دانشمندان این پروژه است اعلام کرد که :

پیدا کردن مسیر و به اصطلاح Navigation فقط پیدا کرند راه‌ها و جاده‌ها نیست بلکه در کنار این‌ها انسان باید بتواند با استفاده از این سیستم‌ها به درک فضا و محیط عمومی‌اطراف خود بپردازد. به مثال اگر در داروخانه یا کتابخانه است بداند که آنجا چگونه طراحی شده است.

این عینک‌ها محیطی سه بعدی را از فضایی که در آن قرار دارند ایجاد میکنند و هر ده ثانیه یک بار با توجه به حرکت فرد آن را آپدیت میکنند و به اطلاع فرد میرسانند. این نقشه‌ها به گوشی فرد منتقل میشود و از طریق صدا به فرد اطلاع داده میشود و همچنین قابلیت‌های دیگری مانند قابلیت گرمایی وجود دارد که فرد با نزدیک شدن به وسایل خانه ، به وسیله سنسور گرمایی متوجه وسایل میشود. دانشمندان در آزمایش‌های خود اعلام کرده اند که این دستگاه به فرد نابینا کمک میکند که در فضاهایی شلوغ و پیچیده با سرعت معمولی پیاده روی حرکت کند و به جایی نیز برخورد نکند.

دانشمدان همچنین به تحقیق‌های خود ادامه میدهند و این نوید را خواهند داد که میتوانند تغییرات خاصی را در این عینک ایجاد کنند و بتوانند ارتباط آن را با تلفن‌های هوشمند راحت تر کنند. ممکن است که این عینک نتواند مخیط را به تصویر بکشد ، اما اولین قدم‌ها برای سیدن به چنین اهدافی است.

**************

شکلات ساز سه بعدی، ماشینی که شکلات چاپ می کند!

ممکن است قبل از خواندن این مطلب چاپگرهای سه بعدی را دیده باشید، دستگاه هایی که مجموعه ای از اشکال سه بعدی را با استفاده از مواد پلاستیکی چاپ می کنند. چیزی که ما امروز به شما معرفی خواهیم کرد، چیزی فراتر از آن نخواهد بود، تنها با این تفاوت که این ماشین به جای مواد پلاستیکی از شکلات استفاده می کند.

این ماشین از شکلات ذوب شده استفاده می کند که به سادگی به لایه هایی تبدیل می شوند و هر شکلی را که شما تمایل داشته باشید را برایتان می سازند. در ویدیوهای انتهای همین پست می توانید این عملکرد جالب را مشاهده کنید.

شکلات ساز سه بعدی، ماشینی که شکلات چاپ می کند!

Choc Edge سازنده ی این دستگاه، تمایل دارد این دستگاه را برای عید پاک عرضه دارد اما احتمال عدم موفقیت وی برای عرضه ی این دستگاه در زمان اعلام شده نیز وجود دارد. مطمئناً بسیاری از مردم در سراسر دنیا تمایل دارند که از این دستگاه برای عید پاک استفاده کنند. البته اگر شخصی تمایل داشته باشد که شکلات های عید پاک خود را با این دستگاه چاپ کند، می بایست کار چاپ خود را از سال پیش آغاز کرده باشد! که البته این مشکل به علت سرعت این دستگاه است. شاید به شوخی بتوان گفت که اگر عید پاک امسال شروع به چاپ شکلات های خود کنید، شکلات های شما برای کریسمس تان حاضر خواهند شد!

اما نکته ی مهم، هزینه ی خرید دستگاه است. خرید این دستگاه هزینه ی سنگین 2888 پوندی (4584 دلاری) را در بر دارد، البته در صورتی که شما آن را پیش خرید کنید، مشمول تخفیفی خواهید شد و هزینه ی آن برای شما 2488 پوند (3949 دلار) آب خواهد خورد!

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع  : iranata، خوارزمی، پی سی دی