تبیان، دستیار زندگی
یرانی در سال 82 برای نگاه كردن به پشت سر همیشه  وقت هست اما به رسم یك سنت قدیمی وقتی سال كهنه می شود و برای استقبال از سال نو آماده می شویم نظری به سالی كه در پایان  آن هستیم افكندن خوش تر است و اینك ما در پایان&nbs...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان فوتبال ایرانی در سال 82

 داستان دختر عموها

برای نگاه كردن به پشت سر همیشه  وقت هست اما به رسم یك سنت قدیمی وقتی سال كهنه می شود و برای استقبال از سال نو آماده می شویم نظری به سالی كه در پایان  آن هستیم افكندن خوش تر است و اینك ما در پایان  سال 1382 ایستاده ایم  فوتبال ایران در این یك سالی كه گذشت ایام پرباری را داشت كاستی هایی نیز بود اما آنچه كه رخ داد امیدوارمان كرد به آینده ای روشن تر واقعیت این بود  كه سال 82 سال پوست اندازی فوتبال ایران شد وقتی در سال 80 جام جهانی را از كف دادیم سال 81 برای فوتبال ایران سالی پر از ركود بود اما سال 82 این فرصت را در كفمان نهاد تا یك بار دیگر رخت پژمردگی را به در آریم و برای آینده تلاش كنیم . در این بخش سعی كرده ایم نگاهی گذرا و پرشتاب اندازیم به آنچه در سال 82 بر فوتبال ایران گذشت . البته می دانید كه ناگزیریم در این مجال اندك به مهم ترین وقایع بپردازیم و از كنار بسیاری از رویدادها بگذریم .

پایتخت به اصفهان رفت

باید واقعه نامیدش سال 82 را بایك واقعه شروع كردیم سپاهان در لیگ برتر قهرمان شد و در پی آن نوبت رسید به ذوب آهن تا سند پایتخت  ایران كه سال های سال به نام تهرانی ها خورده بود را به نام اصفهان زنند به این ترتیب فوتبال دو قطبی شكست  فوتبالی كه گمان می شد دیگر از سیطره تهرانی ها خارج ناشدنی است به ناگاه توسط سپاهان و ذوب آهن رنگ عوض كرد این اتفاق بزرگی بود باوری كه سپاهانی ها و ذوب آهنی ها در میان همه تیم های شهرستانی به وجود آوردند اثرش را در دوره سوم لیگ برتر به خوبی نشان داد وقتی كه همه تیم ها رویاهای جدیدی پیدا كردند بخشی از مهم ترین تحولات فوتبال ایران در سال 82 رامدیون سپاهان و ذوب آهن هستیم دو تیمی كه بدون تردید توانستد باوری  تازه را به ارمغان آورند بعد از این قهرمانی ها نیز سپاهان و ذوب آهن در اواخر سال 82 راهی رقابت های سوپر جام باشگاه های آسیا شدند تا فوتبال ایران باور كند  در سال 82 پایتختی به نام اصفهان داشته است .

استقلال همه را غافلگیر كرد

اتفاق مهم دیگری كه در سال 82 رخ داد ولی مربوط به دومین دوره لیگ برتر می شد نزول استقلال تا رده نهم  جدول بود . استقلال كه از ابتدای لیگ برتر دچار مشكلات عجیب و غریبی شده بود  در جدول رده بندی سقوط آزادی را شروع كرد كه هیچ شوكی هم به آن اثر نكرد و نتوانست جلوی این اتفاق تلخ برای آبی دوستان را بگیرد نه رفتن كخ نه جابه جایی  بازیكنان و نه حتی تغییر مدیریت باعث نشد تا استقلال از این اوضاع خلاص شود اتفاقی بزرگ رخ داد و سرانجام این تیم روی پله نهم  نشست رده ای كه در حافظه تاریخی باشگاه استقلال چندان مرسوم و معمول نبوده ونیست اما استقلال از میان خاكستر بلند شد فرجام  كار آنها در دوره دوم چنان تلخ بودكه سبب شد در پی روی كار آمدن امیر قلعه نوعی بیش از 10 بازیكن  از جمع استقلالی ها  جدا شده و آنها با یك استحاله  كامل لیگ برتر سوم را شروع كنند آنها با توجه به تغییرات فراوان در لیگ برتر سوم خوب ظاهر شدند اگر چه پاره ای  از مشكلات مدیریتی آنها را آزار می داد اما توان امیر قلعه نوعی چیز دیگری بود.

بحرانی ترین روزها برای پرسپولیس

همان قدر كه در سال 82 استقلال روزهای پرالتهابی را سپری كرد پرسپولیس هم كنون توجه عمومی قرار گرفت . سلسله اتفاقاتی كه در پایان لیگ برتر دوم در این تیم شروعشد از پرسپولیس تیمی ساخت كه هر روز به راحتی می توانست خبر ساز اول فوتبال ایران باشد . وقتی آنها در پایان لیگ برتر دوم  دست خالی ماندند و روی سكوی سوم نشستند تئوریسین های  این تیم بر آن شدند تا با كنارگذاشتن  پروین  اسباب  مدرنیزاسیون را در پرسپولیس مهیا كنند چنین هم كردند . پروین  بعد از جنگ و جدال های فراوان كنار گذاشته شد  و سپس وینگوبگوویچ با یك لشكر ستاره كه سرآمد همه آنها علی دایی بود وارد شدند روزهای اول همه چیز ایده آل پیش می رفت پرسپولیس تبدیل شده بود به رئال مادرید ایران  و یك شروع طوفانی داشت اما در نهایت همه چیز خراب شد آن قدر كه پرسپولیس بحرانی ترین روزهای تاریخ  پربحران خویش را تجربه كرد آنهاوقتی به پایان سال 82 رسیدند به اكثر خواسته های خویش حتی نزدیك هم نشدند و این برای آنها كه می خواستند با كنار گذاشتن پروین از پرسپولیس  یك تیم مدرن بسازند یك شكست كامل بود  پرسپولیس سال 82 را هرگز فراموش نمی كند .

امید به امید بسیار است

وقتی در شروع سال 82 تیم المپیك  برای اولین بار به میدان رفت وباحریف ازبكستانی خویش كاری كردكه آنها شكست خوردگان مطلق جلوه كنند  سطح توقع از تیم محمد مایلی كهن  به شدت بالا رفت هر چند قبل از این دو بازی هم با توجه به نفراتی كه می توانستند  رخت تیم امید را بر تن كنند امیدها به تیم امید بسیار بود به هر حال تیم المپیك  بعد از صعود به مرحله نهایی وارد فاز جدیدی شد  . در این مرحله جدالی سخت بین دو طرز فكر آغاز و تا زمستان ادامه یافت عده ای به درستی اعتقاد داشتند باید محمد مایلی كهن به عنوان مربی یك شغله فقط تیم المپیك را رهبری كند ولی عده ای  دیگر معتقد بودند در طول یكی دو ماه آخر هم این تیم آماده می شود سرانجام محمد مایلی كهن از مربیگری سایپا كناره گرفت و مربی تیم المپیك كه می رفت مربی دیگری بیابد را به طوركامل در اختیار گرفت آنها برای صعود به المپیك  با سه تیم مالزی كره جنوبی و چین همگروه هستند  آنچه در بازی های  تداركاتی تیم المپیك رخ داد دلگرمی افزون تری  را به ارمغان آورد و اینك كه در پایان سال 82 هستیم  همه جامعه فوتبال بسیار امید دارندكه این تیم بتواند راهی المپیك  شود گرچه مبارزاتی  بسیار دشوار را برای آنها  پیش بینی می كنند اما به طور كلی امید به تیم المپیك بسیار است .

تیم ملی از فرش تا عرش

داستان تیم ملی در سال 82 نیز روایت بسیار دل انگیزی دارد تیم ملی در شرایطی وارد سال 82 شد كه همایون شاهرخی را در نقش سر مربی همراه داشت . بازی های ضعیفی كه این تیم همراه شاهرخی در مسابقات دوستانه ارائه كرد اگر چه داد همه منتقدان را به آسمان  برد ولی انگار تصمیم گیرندگان راكاری با این نتایج نبود تیم ملی سرانجام همراه همایون خان راهی مسابقات مقدماتی جام ملت ها شد در گروهی هم بودیم كه سه تیم اردن كره شمالی ولبنان دركنارمان  قرارداشتند بازی اول را از اردنی ها  بردیم اما در مسابقه برگشت شكست سختی خوردیم تا مقامات ارشد سازمان تربیت بدنی وارد ماجرا شوند و برانكوایوانكویچ را دوباره به تیم ملی بر گردانند . برانكو كه آمد از یك تیم به هم ریخته گروهی را ساخت كه  توانست خیلی راحت راهی دور نهایی جام ملت ها شود  آنها هر چهار مسابقه را بردند تا صعود كنند ودر بین این بازی ها نیز قهرمان دو قاره آسیا  اقیانوسیه هم بشوند  بازی های مقدماتی  جام جهانی نیز به تازگی  شروع شده و تیم ایران در  گروهی قرار گرفته كه قطر ، لائوس و اردن در ان هستند تیم ملی روزهای متفاوتی را در سال 82 طی كرد با همایون شاهرخی بسیار سست ظاهر شدیم و همراه برانكو بسیار محكم در این میان همه نگاهها  به سال 83 دوخته شده سالی كه باید هم در مسابقات جام ملت های آسیا  شركت كنیم و هم برای صعود به جام جهانی آلمان بجنگیم.

لیگ برتر سوم شگفتی های تمام ناشدنی

باید در پرونده فوتبال سال 82 سری هم به لیگ برتر دوره سوم زد بازی ها در شرایطی شروع شد كه پیش بینی  می كردیم  لیگ برتری فشرده نزدیك  و توام با بازی های جذاب را تماشا كنیم اما باید اعتراف كرد كه هیچ كس  نمی توانست حتی تصور كند  روزی را كه بازی های لیگ برتر چنین نزدیك دنبال شود و تا به این اندازه جذاب باشد وقتی مسابقات شروع شد  تازه متوجه شدیم هر لحظه  از هر بازی می تواند  یك اتفاق بی نظیر باشد هر لحظه اش می تواند یك موج بیافریند و هر لحظه اش قادر است همه پیش بینی ها را به هم بریزد لیگ برتر سوم فوق العاده ترین لیگی  شد كه تاریخ فوتبال  ایران در حافظه  خویش جای داده است .  مدعیان بسیاری  در بالا و پایین جدول حاضر شدند و كیفیتی متفاوت را ارائه كردند .

اما شاید مهمترین اتفاقاتی كه از لیگ برتر به یادمان مانده این است هرگز نتوانستیم هیچ مسابقه ای را پیش بینی  كنیم شاید بهتر باشد این دوره از لیگ  برتر را دوره شگفتی های تمام ناشدنی تلقی كنیم هر لحظه از این بازی ها می توانست به راحتی یك جریان تازه باشد كه بود و از این همه مساقه درجه اول سیراب شدیم امید كه دوره چهارم حتی از دوره سوم هم كیفیت بالاتری داشته باشد .

مهدوی كیا پرچمدار آسیا

با اینكه چند ماهی از چشیدن شهد شیرین یك اتفاق بزرگ برای فوتبال ایران می گذرد  اما هنوز هم مزه مزه كردن آن را دوست داریم . در نیمه دوم سال 82 بودكه ابتدا خبر رسید مهدی مهدوی كیا كاندیدای اصلی دریافت توپ طلای  آسیا به عنوان بازیكن برتر قاره كهن است. بعد از چند روز بمب خبری هم تركید وAFC به صورت  رسمی مهدی مهدوی كیا را دعوت كرد تا در مقر این كنفدراسیون جایزه اش را از دست رئیس قطری  یعنی بن همام دریافت  كند برای فوتبال ایران كه بعد از چهار سال توانست یك بار  دیگر صاحب چنین افتخاری شود بسیار مهم بودكه مهدوی كیا را به عنوان مرد برتر آسیا ببیند . البته ناگفته پیداست  كه مهدی ایران لیاقت كافی برای دریافت این جایزه را داشت او آن قدر برای هامبورگ خوش درخشیده بودكه هیچ كس ذره ای به این انتخاب  شك نكند البته در مراسم انتخاب برترین های سالAFC دست ایران پرتر از همیشه بود مسعود مرادی داور بلند قد ایرانی  هم توانست عنوان بهترین داور آسیا را در عین شایستگی  از آن خودكند و البته به صورت سنتی صاحب عنوان بهترین تیم فوتسال آسیا هم شدیم  ایران در انتخابات سال آسیا بیشترین سهم را داشت

هاشمیان رویایی كه شوك وارد كرد

شاید روزی كه علی دائی از هرتابرین به امارات رفت بسیاری پایان دوران طلایی فوتبال ایران در بوندسلیگا  را قطعی دانستند اما در سال 82 وحید هاشمیان اتفاق بزرگی را رقم زد او تبدیل شده به اولین ایرانی همه تاریخ و حتی  شاید یكی از نوادر آسیایی كه توانسته در یكی از چهار لیگ معتبر اروپایی یعنی بوندسلیگا تعدا گل هایش در یك فصل رادو رقمی كند . اما وحید چنین رویایی را رنگ واقعیت زد . او كه در پیشانی  خط حمله بوخوم بازی می كند آن قدر برای این تیم راحت گل زد كه در پایان  فصل 2004 ، 2003  بوندسلیگا آقای گل هم باشد  اما وحید هاشمیان با تیم ملی قهر كرد او كه بعد از این درخشش انتظارات زیادی را در ایران به وجودآورد كه در تیم ملی هم راحت گل بزند ناگهان همه را با یك تصمیم شوكه كرد وقتی وحید هاشمیان  تحریم  تیم ملی را خیلی علنی و راحتی اعلام و بر زبان آورد و بعد هم سر تصمیم خویش محكم واستوار  ایستاد و دلیل آنرا نیز رفتار فدراسیون فوتبال اعلام كرد همه آن انتظارات و رویاهایی كه با او داشتیم بر باد رفت .

حاشیه ها بیداد می كرد

اگر قرار است پرونده فوتبال ایران در سال 82 را خوب ورق بزنیم باید به یك مورد حاشیه ای نیز توجه كنیم سال 82 برای فوتبال ایران سال پر تنشی هم بود درگیری های بسیاری را شاهد بودیم  اتفاقاتی كه گاه حتی تصورش را هم نمی كردیم و نمی توانستیم باور كنیم روزی در فوتبال ایران رخ می دهد خیلی راحت پی در پی اتفاق افتاد باید اشاره ای كنیم به درگیری های لفظی  دادكان و مطبوعات كه به اوج رسید باید از حمله یك مدیر عامل به داور حرف بزنیم و از مشاجره لفظی مدیر باشگاه و مربی تیم ملی و ... از این دست موارد بسیار بود شاید ریشه یابی این حوادث راحت نباشد  ولی تردیدی نباید داشت كه مهم ترین عامل در این میان جو عصبی بودكه از سوی به اصلاح بزرگان فوتبال به این جامعه منتقل می شد .

در واقع وقتی این عصبیت از سوی سردمداران این رشته به جامعه تزریق می شود نمی توان از سایرین توقع زیادی داشت حاشیه ها كه رویارویی های فراوانی را نیز به دنبال خود  آوردگاه چنان  غیر قابل تحمل بودكه بسیاری را از  فوتبال فراری داد . آیا می توان سال 83 را با این آرزو شروع كردكه این حواشی حداقل درحد معقولی دنبال شود.