تبیان، دستیار زندگی
اردیبهشت، بهشت مسافران است. باور ندارید؟ کافیست سری به چهارگوشه کشور بزنید تا ببینید در این ماه جادویی، چطور طبیعت به زیباترین شکل خود در می‌آید. از کاشان و شیراز گرفته تا کردستان و گلستان و خوزستان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید
شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

اردیبهشت، بهشت مسافران است. باور ندارید؟ کافیست سری به چهارگوشه کشور بزنید تا ببینید در این ماه جادویی، چطور طبیعت به زیباترین شکل خود در می‌آید. از کاشان و شیراز گرفته تا کردستان و گلستان و خوزستان. از کویر گرفته تا کوهستان و ساحل و دشت. اگر قرار است در این روزهای باقی مانده از اردیبهشت یک سفر به یاد ماندنی داشته باشید، باید بهترین مقصدهای سفر اردیبهشتی را بشناسید. شهرهایی که اردیبهشت شان با یازده ماه دیگر سال تفاوت چشمگیری دارد.

گلستان؛ رنگین کمانی در بهار

شمال اردیبهشتی با شمال ماه‌های دیگر کاملا متفاوت است. از مردادماه به بعد عملا نمی‌توان به خاطر گرمای هوا مسافر شمال شد. پاییز و زمستان هم که فصل بارش است و ممکن است برای گشت و گذار مورد دلخواه شما نباشد. اما اردیبهشت ماه فصلی است که درختان شمالی به گل نشسته‌اند، عطر بهارنارنج و چای در کوچه و خیابان می‌پیچد و دریا روزهای آرام و دلپذیری دارد.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

اگر قرار است مسافر شمال شوید، استان گلستان گزینه فوق العاده‌ای است. برای گشت و گذار در این استان می‌توانید سری به گرگان و ناهارخوران معروفش بزنید که یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی کشور است. این پارک در 4 كیلومتری جنوب شهر گرگان قرار دارد و دامنه پر شیب جنگلی آن برای كمپ زدن فرصت خوبی به شما می‌دهد.

آرامگاه خالد نبی یا خالد بن سنان هم یکی دیگر از جاهایی است که در گلستان حتما باید ببینید. این آرامگاه در 2 كیلومتری روستای گچی‌سو از توابع بخش مركزی شهرستان كلاله قرار دارد و دسترسی به آن از مسیری صعب العبور ممکن است. اما مطمئن باشید سفر به این ارتفاعات به زحمتش می‌ارزد. آرامگاه در ارتفاعات این منطقه قرار دارد و وقتی به آنجا برسید، پهنه وسیعی از تپه‌های شانه تخم مرغی و گرد را زیر پایتان می‌بینید که یک پارچه سبز و مخملی هستند.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

تركمن‌ها اعتقاد دارند كه خالد نبی یكی از 4 پیامبری است كه در فاصله زمانی حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) مردم زمانش را به یگانه‌پرستی دعوت می‌كرده است. پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای بنام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان قرار دارند. طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همرا‌هان او بوده است.

برای سفر به این زیارتگاه باید به فاصله 90 کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو سری بزنید. یعنی جایی نزدیک به‌ آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ. راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی است، ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری در پیش نخواهید داشت.

كنار آرامگاه هم گورستانی قدیمی است كه گفته می‌شود قدمتش به دوران باستان پیش از اسلام می‌رسد و حدود 600 سنگ مزار استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر 2 متر در آن دیده می‌شود.

آشورا ده در واقع مجمع الجزایری که قبلا از سه جزیره تشکیل شده بود اما بعد از دوران کم کم سطح آب بالا آمد و دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفتند

اگر از این هم تنوع بیشتری می‌خواهید، می‌توانید یک سر تا دریا بروید و یک سفر به جزیره آشوراده داشته باشید. جزیره‌ای که بکرترین و زیباترین جزیره دریای خزر است و البته تنها جزیره ایرانی دریای خزر هم محسوب می‌شود. آشورا ده در واقع مجمع الجزایری که قبلا از سه جزیره تشکیل شده بود اما بعد از دوران کم کم سطح آب بالا آمد و دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفتند.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

دژهایی که در گوشه و کنار جزیره دیده می‌شود، یادگار روزهایی است که آشورا ده شکارگاه پادشاهان صفوی بوده است. برای سفر به آشوراده کافیست بیست و پنج كیلومتر از گرگان فاصله بگیرید تا جزیره آشوراده روبه‌رویتان ظاهر شود. اگر گذارتان به این جزیره افتاد می‌توانید دو بنای تاریخی آن را ببینید. قلعه روس‌ها و خانه وزیر مختار روس. در زمان رضاشاه بنای قلعه تجدید شد اما این روزها چیز زیادی از این قلعه مخروبه باقی نمانده است. خانه وزیر مختار هم اگرچه وضعی بهتر از قلعه ندارد، اما هنوز هم مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

سفر به شهر صورتی

اگر دوست دارید یک بار هم که شده در گل غرق شوید و لا به لای بوته زارهای گل محمدی راه بروید، همین حالا بار و بندیلتان را به مقصد کاشان جمع کنید و یکراست سراغ قمصر و نیاسر بروید. شهرهای کوچکی که از شهر کویری کاشان خوش آب و هواترند و می‌توانید هر قدر دوست دارید از این دو شهر گل محمدی سوغات بیاورید، گلابگیری خانگی را ببینید و عــــرقیات تازه و ناب کاشان را برای یک سال خانواده تان ذخیره کنید.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

قمصر شهر کوچک و سبزی است که در 20کیلومتری کاشان قرار دارد و پایتخت گلابگیری ایران و بزرگ‌ترین مرکز تولید گلاب در خاورمیانه به شمار می‌رود. حتما می‌دانید که گلاب‌های ناب و اصیل قمصر هر سال 2 بار کعبه مقدس را شستشو می‌دهند و این مهم‌ترین دلیل شهرت جهانی گل قمصر و گلاب آن است. حالا که تا قمصر آمده اید، بعد از گشت و گذار در میان باغ‌های گل محمدی، توصیه می‌کنیم سری هم به رودخانه این شهر بزنید که در 5 كیلومتری شمال قمصر و 30 كیلومتری جنوب كاشان جریان دارد. رودخانه‌ای که وقتی رد آن را به طرف جلگه كاشان بگیرید، به سدی می‌رسید که سد قمصر نام دارد.

تاریخ ساخت این سد به دوره سلطان جلال الدین ملكشاه سلجوقی (485-465 هـ-ق) می‌رسد و با توجه به شباهت‌های زیادی كه میان طرح و معماری ساختمان فعلی سد قمصر با سد قهرود وجود دارد می‌توان فهمید که این سد در طول زمان تخریب شده و مجددا در دوره صفویه و در عصر حکومت شاه عباس اول با سنگ و ملات ساروج تجدید بنا شده است.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

نیاسر هم در 30 کیلومتری شمال‌غرب کاشان قرار دارد و موقعیت کوهستانی آن در ارتفاعات کرکس باعث شده که پوشش گیاهی و آب و هوای متفاوتی داشته باشد. آنقدر که خیلی از اهالی کاشان ترجیح می‌دهند از گرمای شهرشان به لطافت هوا و سرسبزی نیاسر پناه ببرند.

در نیاسر، حتما به دیدن حمام و آسیاب تاریخی این شهر هم بروید که به جا مانده از دوران صفویان است. آتشکده نیاسر هم از دوران اردشیر بابکان در این شهر ساخته شده و اولین معبد و آتشکده‏اى است که سلسله ساسانى بنا کرده است.

چند متر پایین‌تر از این آتشکده می‌توانید چشمه اسکندر را ببینید که در ادامه به آبشار اسکندر ختم می‌شود. می‌گویند یکی از دلایلی که اردشیر اول نیاسر را برای اقامتش انتخاب می‌کند، همین چشمه بوده است.

اگر خودتان را یک گردشگر حرفه‌ای می‌دانید و به دنبال جاذبه‌های متنوع تری در این شهر هستید، می‌توانید سری هم به غار ریس بزنید که تنها غار نیاسر و البته پرپیچ و تاب‌ترین و خطرناک‌ترین غار کوه‌های کرکس است. یادتان باشد هر قدر هم حرفه‌ای باشید، باز طی کردن این غار بدون راهنما ممکن است به قیمت جانتان تمام شود.

برای داشتن یک سفر خوب در شیراز، همین قدر که از کوچه پس کوچه‌های شهر بگذرید کافیست که حس کنید در دنیای دیگری قدم می‌زنید، کنار چنارهای سبز و بهارنارنج‌ها و یاس‌هایی که از سردر هر خانه‌ای آویزان شده‌اند

عطر بهارنارنج در کوچه‌های شیراز

یک شیراز است و یک اردیبهشت! شیراز اگرچه از چند ماه مانده به نوروز تبدیل به بهشت ایران می‌شود اما همه می‌دانند که شیراز اردیبهشتی با بوی بهارنارنج‌هایش، شهری نیست که بتوان از فهرست سفرهای اردیبهشت کنار گذاشت. برای داشتن یک سفر خوب در شیراز، همین قدر که از کوچه پس کوچه‌های شهر بگذرید کافیست که حس کنید در دنیای دیگری قدم می‌زنید، کنار چنارهای سبز و بهارنارنج‌ها و یاس‌هایی که از سردر هر خانه‌ای آویزان شده‌اند. اگر قرار است مسافر شیراز باشید، باید یک فهرست بلند بالا از دیدنی‌های این شهر جور کنید و از تک تک آنها دیدن کنید. خیابان عفیف آباد، باغ ارم، نارنجستان قوام، باغ دلگشا، جهان نما و باغ صفا، سعدیه و حافظیه و هزار و یک دیدنی دیگر که در شهر هستند.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

به جز این‌ها، شیراز شهر تاریخ و فرهنگ است. بنابراین در کنار گشت و گذارتان در طبیعت سرسبز این شهر، حتما وقتی را هم برای بازدید از بناهای تاریخی شیراز اختصاص دهید. شیراز را اگرچه با تخت‌جمشید و حافظیه و شاهچراغش می‌شناسند اما فراموش نکنید در لیست عریض و طویل تان جایی هم برای نقش رستم و پاسارگاد و حمام وکیل و مدرسه خان و مسجد جامع عتیق بگذارید.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

نقش رستم در حدود چهار کیلومتری کوه حاجی آباد در شمال تخت جمشید، قرار دارد که 4نقش تاریخی از دوره‌های ایلامی و هخامنشی و ساسانی هستند و به نظر می‌رسد چهار مقبره متعلق به خرگز، داریوش اول و داریوش دوم هخامنشی باشند.

حمام وکیل هم در نزدیکی مسجد وکیل قرار دارد که به خاطر تغییراتی که در حمام‌های عمومی به وجود آمده، شکل اصلی خود را از دست داده است. این بنای تاریخی مربوط به دوره زندیان است و در کنار بازار وکیل و مسجد وکیل یک مجموعه تاریخی را شکل داده است. بازار وکیل در دروازه شاهزاده و نزدیک مسجد وکیل قرار دارد. این بازار نمایانگر یک معماری زیبا، با راهروهای سرپوشیده عریض و سقف‌های بلند است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

اما مسجد جامع عتیق، قدیمی‌ترین مسجدی است که سبک معماری آن با مساجد دیگر فرق دارد. قدمت تاریخی این مسجد به زمان عمرو لیث صفاری می‌رسد و سردر شمالی آن روی دو ستون ساخته شده که رویشان نام دوزاده امام در کنار مقرنس‌ها آورده شده است.

نمی شود مسافر شیراز باشید و ارگ کریم خان را در مرکز این شهر نبینید. این ارگ در دوره سلطنت کریم خان زند ساخته شده و بعد از اینکه کریم خان شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرد، خانه او شد.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

بد نیست بدانید که در دوره پهلوی این بنا به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت و کاشی‌ها و آثار بجای مانده از دوره زندیه در آن بسیار آسیب دید.به جز این‌ها، مقبره شاعران و بزرگان زیادی هم در شیراز قرار دارد. حافظ و سعدی را که حتما می‌دانید اما مقبره محمد شوریده شیرازی، مقبره خواجوی کرمانی، خانقاه علیا یا مقبره سید امین الدین، بقعه چهل تنان و آرامگاه باباكوهی هم از دیگر مقبره‌های این شهر هستند که بازدید از همه آنها حداقل دو سه روز زمان نیاز دارد.

در کردستان هم کوه می‌بینید، هم دشت، هم دریا. بله دریا! کردستان یکی از زیباترین دریاچه‌های جهان را دارد که بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین جهان به حساب می‌آید. دریاچه زریوار، همان دریاچه آرامی است که می‌توانید آن را در نزدیکی‌های مریوان ببینید

کردستان؛ کوه، دشت، دریا و دیگر هیچ

تماشای بهار کردستان هم یکی از آن تجربه‌هایی است که باید کسب کنید. کردستان با سنندج زیبا، مــریوان و اورامانات بی نظیرش، جایی برای حرف و حدیث نمی‌گذارند. اگر به دنبال یک سفر متفاوت در طبیعتی خنک و کوهستانی هستید کردستان بهترین گزینه شماست.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

در کردستان هم کوه می‌بینید، هم دشت، هم دریا. بله دریا! کردستان یکی از زیباترین دریاچه‌های جهان را دارد که بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین جهان به حساب می‌آید. دریاچه زریوار، همان دریاچه آرامی است که می‌توانید آن را در نزدیکی‌های مریوان ببینید.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

در این دریاچه سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی و عروس ماهی زندگی می‌کنند و گیاهانی مثل نیلوفر آبی، پیچک‌ها و جگن دور تا دور دریاچه را پوشانده‌اند.

اگر برای سفر به کردستان دنبال دلایل بیشتری می‌گردید، باید بگوییم زریوار به شما شانس پرنده‌نگری را می‌دهد؛ شاخه‌ای از توریسم که در ایران کمتر شناخته شده اما در زریوار شما می‌توانید ساعت‌ها با یک دوربین دوچشمی ساده، به گونه‌های کمیاب پرنده‌ها نگاه کنید که در نزدیکی این دریاچه استراحت می‌کنند.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

یکی از شگفتی‌های این دریاچه زیبا، جزیره‌های متحرک آن است. این جزیره‌ها از ریشه در هم تنیده نی و گیاهان حاشیه دریاچه هستند که همراه با حرکت باد و جریان آب از سایر گیاهان کنار دریاچه جدا شده و در نقاط مختلف دریاچه حرکت می‌کنند مساحت برخی از آنها به 20 متر مربع هم می‌رسد. دریاچه درست در دل مریوان قرار دارد که در مسیر رسیدن به آن می‌توانید روستای نگل، اورامان تخت و دشت‌هایی پر از لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی را ببینید.

شهرهایی که باید در اردیبهشت ببینید

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از اطلاعات