• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1910
  • شنبه 1391/2/23
  • تاريخ :

معیار وطن بودن چیست؟

وطن


امام زمان علیه السلام

«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال : کسی که موقتا مثلا برای ده سال (کمتر یا بیشتر) به جایی می رود و ساکن آنجا می شود، (مانند کارمندان و...) آیا آن شهر وطنش محسوب می شود؟ و معیار برای وطن محسوب شدن چیست؟

حضرت آیة الله خامنه ای(مدظله):

مادامی که قصد ماندن همیشگی در جایی نداشته باشد وطن محسوب نمی شود مگر آنکه آنقدر بماند که عرفا بگویند آنجا وطن اوست.

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

ظاهرا محلی را که انسان به عنوان وطن جدید انتخاب می کند به صرف نیت، توطن و سکونت دائمی در آن محل، آنجا حکم وطن را پیدا نمی کند. بلکه باید مدتی بماند تا عرفا صدق کند آن محل وطن و مسکن اوست و این مدت به لحاظ اختلاف موقعیت و شغل و امکانات افراد، کم و زیاد می شود. ممکن است نسبت به فردی پس از ماندن مدتی کوتاه صدق کند و نسبت به فردی دیگر پس از مدتی طولانی. و ملاک کلی همان صدق عرفی است. لازم به ذکر است که در موارد مشکوک اگر شخص قصد اقامه نکرده باید احتیاط کند و نماز را جمع بخواند.(جامع المسائل141/2)

 

حضرت آیة الله بهجت(ره):

کافی نیست و معیار صدق وطن است. عرفا اگر به قصد همیشه ماندن مدتی بماند که صدق عرفی نماید وطن محسوب می شود.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی(مدظله):

هر گاه قصد داشته باشد برای مدت طولانی مثلا یک سال یا بیشتر در آنجا بماند به منزله وطن اوست.

 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):

در فرض سوال محل مذکور وطن او محسوب نمی شود و وطن شدن جایی برای کسی موقوف بر قصد توطن است.

 

حضرت آیة الله تبریزی(ره):

در فرض مزبور نماز او تمام و روزه گرفته می شود، اگر چه کمتر از ده روز بماند.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
چرا مسافر روزه‏اش باطل است و نمازش شكسته؟!

چرا مسافر روزه‏اش باطل است و نمازش...

چرا با وجود آثار مفيد روزه، مسافران نمى‏توانند روزه بگيرند؛ به ويژه آن كه فلسفه شكسته شدن نماز و بطلان روزه مسافر، تخفيف به حال اوست و در روايات از آن به هديه الهى تعبير شده است و در قرآن كريم، بعد از بيان اين حكم مى‏فرمايد: اگر روزه بگيرند، براى آنان بهت
حکم وطن در روزه و اعراض از آن

حکم وطن در روزه و اعراض از آن

حکم کلی این دو که فقها بر آن هم نظرند این است که اگر کسی در وطنش بود نمازش کامل است و روزه اش را هم باید بگیرد؛ اما اگر از وطن خود اعراض کرد نمازش در آنجا شکسته است و روزه هم نمی تواند بگیرد مگر آنکه تصمیم بگیرد که حداقل ده روز در آنجا بماند
حکم نماز و روزه دانشجویان

حکم نماز و روزه دانشجویان

کسی که برای درس خواندن هفته ای یکی دو بار به بیش از مسافت شرعی سفر می کند آیا دائم السفر محسوب می شود؟ حکم نماز و روزه او را بیان فرمائید.
UserName