تبیان، دستیار زندگی
عضو هیئت علمی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی خبر از تدوین اصطلاح‌نامه معارف رضوی با مشاركت این مركز داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصطلاح‌نامه معارف رضوی تدوین می‌شود

اصطلاح‌نامه معارف رضوی

عضو هیئت علمی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی خبر از تدوین اصطلاح‌نامه معارف رضوی با مشاركت این مركز داد.

به گزارش روابط عمومی، سیدمهدی طاهری، عضو هیئت علمی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی اظهار كرد: با توجه به سابقه درخشان مركز در تدوین اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی، آستان قدس رضوی همكاری در تدوین اصطلاح‌نامه معارف رضوی را به مركز پیشنهاد داد.

وی اظهار كرد: پس از ساعت‌ها كار كارشناسی در مركز و ارائه پروپوزال، طرح در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان قدس كه به ریاست قائم مقام آستان قدس برگزار شد، مورد تصویب قرار گرفت كه امیدواریم در آینده نزدیك و با توجه به امضای قرار داد فیمابین كار تدوین اصطلاح‌نامه معارف رضوی آغاز شود.

طاهری افزود: اصطلاح‌نامه‌ در واقع مجموعه‌ای از واژگان كلیدی یك علم است كه بین آنها ارتباطات منطقی برقرار می‌كند. ارتباطاتی مانند اعم و اخص، تابع و متبوع و عام و خاص. مقصود از رابطه منطقی این است كه جایگاه واژه از نظر معنا، وسعت معنا و نوع مشخص شود.

وی خاطرنشان كرد: اهمیت اصطلاح‌نامه‌ها در طبقه‌بندی و به تبع آن در بازیابی مدیریت اطلاعات و دانش، بر هیچ اهل فنی پوشید نیست؛ لذا در بسیاری از مراكز علمی دنیا از این ابزار مدت‌هاست بهره جسته‌اند. مركز اطلاعات و مدارك اسلامی، نیز سال‌هاست در زمینه تدوین و تكمیل اصطلاح‏‌نامه‌های علوم اسلامی و سامان‌دهی و طبقه‌بندی اطلاعات دینی فعالیت می‌كند.

این مقام مسئول تأكید كرد: اصطلاح‌نامه جامع علوم اسلامی كه توسط این مركز تهیه شده است، با توجه به دارا بودن بالاترین استانداردهای لازم در حوزه مربوط، در نسخه كتابخانه‌های دیجیتال، در سایر مراكز علمی و فرهنگی كشور برای سازماندهی منابع دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترین این مراكز می‌توان به مواردی اشاره كرد كه البته هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود.

عضو هیئت علمی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی در پایان افزود: مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع)، آستان قدس رضوی، مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، كتابخانه مركزی دانشگاه تهران، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور، سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بخش مقالات اسلامی، مركز فرهنگ و معارف قرآن، مؤسسه قرآنى دانشجویان سراسر كشور وابسته به جهاد دانشگاهى، مؤسسه پارسا، معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، مركز فرهنگی دفتر نهاد رهبری دانشگاه‌ها، دانشكده علوم حدیث، شركت نرم‌افزار و سخت‌افزار نوسا، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا وابسته به دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی و سایت دفتر مقام معظم رهبری از جمله این مراكز هستند.

تنظیم: هومن بهلولی