تبیان، دستیار زندگی
آنان كه در تلاش و كوششهایى كه انجام مى‏دهند، نفس را تابعِ عقل و وجدانِ خود مى‏نمایند، و با كمال میل و علاقه دست به برنامه‏هاى سنگین مى‏زنند، نتایج بسیار ارزنده‏اى را بدست مى‏آورند از این رو، بزرگان و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از نفسمان کار بکشیم؟


براى آن که از گوهر وجودِ خویش استفاده کنیم و به اهداف بزرگ و ارزشمند نائل شوید، باید به کار و کوشش بپردازید و از فعالیّت و تلاش، کوتاهى نکنید.


معلم

مردان بزرگ و شخصیت هاى ارزنده‏اى که نام آنان صفحات تاریخ را روشن ساخته است، در راه هدفهاى بلندِ خود، هیچ گاه از پاى ننشسته‏اند و همواره براى رسیدن به مقاصد عالى خود تلاش و کوشش نموده‏اند و در راه آن گام برداشته‏اند.

شما نیز براى اهداف الهى و ارزشمند خود تلاش کنید؛ زیرا کار و کوشش براى رسیدن به اهداف مقدّس، بسیار لازم و پسندیده است و در آیات و روایات، دستورات مؤکد و فراوان درباره آن وجود دارد.

در چه راهى تلاش کنیم؟

تلاش و کوشش عده‏اى از مردم در راه منافع دنیوى و اعتبارات خیالى است و از توجه به حقائق عالم هستى، کاملاً غافل هستند. آنان از کسب فضائل روحى و معنوى که همیشه جاودان خواهد ماند و تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان است، غفلت مى‏ورزند. هدف آنان کسب و تجارتى پر درآمدتر و بدست آوردن سود بیشتر مى‏باشد. و مقصد جدّى آنان در زندگى بدست آوردن ثروت بیشتر و یافتن بهره فراوانتر است.

بسیارى از مردم در برنامه‏هاى خود در ارتباط با هدفى که دارند، همه مسائل مربوطه را دقت و بررسى مى‏نمایند، و پس از یقین به موفقیّت - اگر چه نسبى باشد - به انجام آن مى‏پردازند. ولى در مسائل عبادى توجّهى به مسأله ارزش آن در نزد خداوند، ندارند و حال آن که پذیرفته شدن عمل در نزد پروردگار، عمل را باثمر مى‏سازد. به همین جهت حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

کونُوا عَلى قَبُولِ الْعَمَلِ أَشَدَّ عِنایَةً مِنْکمْ عَلَى الْعَمَلِ.(1)

براى پذیرفته شدن عمل، بیشتر عنایت و توجه داشته باشید تا به خود عمل.

در درگاه خداوند پذیرفته شدن عمل، ملاک ارزش و قیمت است نه اصل عمل. اگر کارى را خداوند نپذیرفت، هیچ گونه ارزشى ندارد.

براى رسیدن به حقیقت و یافتن حقّ، باید کوشش و فعالیّت نموده و سختیهاى راه را تحمّل کنیم؛ زیرا بدون سعى و تلاش و تحمّل و صبر در برابر موانع و مشکلات، نمى‏توانیم حقیقت را درک نمائیم

بنابر این باید در راهى تلاش کنیم که مورد رضایت خداوند است، و در فکر پذیرفته شدن آن هم باشیم!

نفس خود را براى کار و کوشش آماده کنید

کار و کوشش همیشه باید با میل واقعى انجام شود. زیرا اگر با اکراه نفسانى همراه باشد، گاهى اثرات منفى به بار مى‏آورد و زیان آن از سودش بیشتر مى‏شود.

نباید از تلاش و کوشش در کارهاى نیک، به دلیل آن که مطابق میل ما نیست، دست برداریم. بلکه باید به مخالفت با هواها و امیال نفسانى پرداخته، تا حدّى که نفس را همراه با عقل و وجدان نموده و او را مایل به انجام امور خیر بنمائیم.

آنان که در تلاش و کوششهایى که انجام مى‏دهند، نفس را تابعِ عقل و وجدانِ خود مى‏نمایند، و با کمال میل و علاقه دست به برنامه‏هاى سنگین مى‏زنند، نتایج بسیار ارزنده‏اى را بدست مى‏آورند.

مرحوم ملّا مهدى نراقى چگونه خود را براى فعالیّت آماده ساخت؟

زندگى مرحوم ملّا مهدى نراقى را که از بزرگان علماى شیعه است، مورد دقت قرار دهید.

تلاش

آن بزرگوار آن چنان به درس و بحث علاقه داشت که نامه‏هایى که از وطنش براى او مى‏آمد، مطالعه نمى‏کرد. از این جهت که شاید در نامه چیزى باشد که حواس او را پریشان کند و به درس و بحث او لطمه وارد سازد. تا آن که پدر وى را کشتند، خبر قتل او را در نامه‏اى نوشتند و براى او فرستادند. نامه به دست او رسید، ولى نامه را نخواند و از مضمون آن آگاه نشد و همچنان به درس و بحث خود مشغول بود.

چون بستگان وى از آمدن او ناامید شدند، به استاد او نامه‏اى نوشتند که قتل پدر نراقى را به او خبر دهد، و او را به قریه »نراق« بفرستد. ملّا مهدى نراقى چون به درس رفت، استاد را غمگین یافت. پرسید: چرا امروز ناراحت هستید؟ و چرا درس را شروع نمى‏فرمائید؟ استاد گفت: باید به «نراق» بروى؛ زیرا پدرت مریض و مجروح شده است.

مرحوم نراقى گفت: خداوند او را حفظ فرماید، شما درس را شروع فرمائید. آن گاه استادِ وى به قتل پدرش تصریح کرد و به او امر کرد باید به «نراق» بروى.

مرحوم ملّا مهدى نراقى به «نراق» رفت و فقط سه روز در آنجا ماند و سپس به نجف بازگشت. او به این گونه نفس خود را براى تحصیل آماده نمود تا به مقامات بلند علم و عمل نائل گشت.(2)

کار و کوشش همیشه باید با میل واقعى انجام شود. زیرا اگر با اکراه نفسانى همراه باشد، گاهى اثرات منفى به بار مى‏آورد و زیان آن از سودش بیشتر مى‏شود

کن وهم و هراس برون از دل خویش

یاور چه کنى؟ تو خویش شو یاور خویش

مرغان که به شاخه‏ها نلغزند از باد

ز آنست که تکیه‏شان بود بر پر خویش

براى درک حقیقت باید کوشش کنید

براى رسیدن به حقیقت و یافتن حقّ، باید کوشش و فعالیّت نموده و سختیهاى راه را تحمّل کنیم؛ زیرا بدون سعى و تلاش و تحمّل و صبر در برابر موانع و مشکلات، نمى‏توانیم حقیقت را درک نمائیم.

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام مى‏فرمایند:

لایُدْرَک الْحَقُّ إِلّا بِالْجِدِّ وَالصَّبْرِ.(3)

حقیقت درک نمى‏شود، مگر با جدّیّت و صبر.

بنابر این، اگر مى‏خواهید از گوهر وجودِ خویش استفاده کنید و آنچه را که همگان قدرت درک آن را ندارند بیابید، باید در راه آن کوشش کنید.حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام در یکى از خطبه‏هاى خود چنین مى‏فرمایند:

اَلْعَمَلُ، اَلْعَمَلُ، ثُمَّ النَّهایَةُ، النَّهایَةُ.(4)

حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام فرمودند:

اِیّاکمْ وَالْایکالُ بِالْمُنى فَإِنَّها مِنْ بَضائِعِ الْعَجْزَةِ.(5)

بپرهیزید از این که کار خود را بدست آرزو بسپارید؛ زیرا به آرزو نشستن و دست از کار کشیدن، سرمایه عجز و ناتوانى است.

هر که دانه نفشاند به زمستان در خاک

نا امیدى بود از دخل به تابستانش

بنابر این شیفتگان مکتب حیاتبخش اهل بیت‏علیهم السلام باید در راه رسیدن به مقاصد خویش، گذشته از امید و آرزو، در مقام دست یافتن به آن باشند، و از تلاش و کوشش در راه رسیدن به آن دریغ نورزند. زیرا سعى و کوشش شعار عملى مردان بزرگ و نشانه اسلام راستین است.

با کار و کوشش اراده خود را ثابت و محکم کنید. سعى و تلاش شما نشان دهنده اراده و شخصیت شما است. کار کنید، کوشش کنید، تا بر اثر بیکارى دچار توهّمات و نفوذ شیاطین نشوید.

پی نوشت ها: 

1- بحارالانوار : 173/71، از خصال : 11.

2- فوائد الرضویه : 669.

3 - بحارالانوار : 132/34، از امالى مرحوم شیخ طوسى : 113/1.

4- نهج‏البلاغه خطبه 176.

5 - امالى طوسى : 193/2 به نقل بحارالانوار : 188/71.

فرآوری : محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : کتاب اسرار موفقیّت ، جلد دوم ، سید مرتضى مجتهدى سیستانى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.