تبیان، دستیار زندگی
خانواده به عنوان بنیادی ترین سازمان اجتماعی و اولین نهاد آموزشی و تربیتی همه انسان ها محسوب می شود. شخصیت و هویت اخلاقی و رفتاری همه ما تحت مدیریت و تربیت والدین شکل می گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشارکت همیشگی در خانه


خانواده به عنوان بنیادی ترین سازمان اجتماعی و اولین نهاد آموزشی و تربیتی همه انسان ها محسوب می شود. شخصیت و هویت اخلاقی و رفتاری همه ما تحت مدیریت و تربیت والدین شکل می گیرد.

 مشارکتی بر مبنای عشق

خانواده اولین مدرسه و والدین اولین معلمان گفتار و رفتار والدین به عنوان اولین کتاب درسی فرزندان عمیق ترین و پایدارترین تأثیرات خوب یا بد را بر روح و روان کودکان و نوجوانان برجای می گذارد.

ارتباط هدفمند و مؤثر اعضای خانواده با یکدیگر محوری ترین سرفصل پیش نیاز تعلیم و تربیت به شمار می آید، چرا که فرزندان ما آنگونه که ما آرزو داریم تربیت نمی شوند، بلکه آنگونه که ما زندگی می کنیم تربیت می شوند. با دیدن و نه با شنیدن آموزش و پرورش می یابند، بنابراین بازشناسی موانع و عوامل ارتباط موثر با همسر و فرزندان (که ذیلاً وارد می شود) ما را در هموار نمودن بستر ارتباط مناسب و پایدار یاری خواهد نمود.

عوارض

**استفاده از ابزار و شیوه های خشن (قهر، فریاد، آزار و اذیت جسمی، روحی، بی احترامی، بددهنی و ...) برای حل مشکلات

** شکاف بین اعضای خانواده – خود محوری و هر که در اندیشه تأمین مطالبات خود بودن.

** تراکم ناگفته ها و فراهم شدن زمینه های انفجار – درست مثل دیگ زود پزی که بخار آن از مجرای صحیح خارج نمی شود و انفجار و خسارت ایجاد می شود.

** فشار روحی و روانی و بدنبال آن عارض شدن بیماریهای جسمی و تحلیل هزینه های سنگین مادی و غیر مادی بر خانواده.

** احساس تنهایی و پناه بردن به افراد ناباب در بیرون از خانواده منزوی شدن، افسردگی، اعتیاد به قرص های روانگردان – ارتباط با غیر همجنس و طلاق رسمی و غیر رسمی (طلاق عاطفی).

عوامل و موانع ارتباط پایدار

**عدم ارتباط با علم و عالم و ارتباط با افراد کم مایه و ضعیف النفس، موجب اتلاف وقت، پوچ گرایی، و سطحی نگری شده و اعضای خانواده بخصوص پدر و مادر که می بایست همچون دو همکار و دوست در کنار هم به ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و علمی، دینی خود پرداخته و ارتباط خود را با یکدیگر روز بروز عمین تر و پایدار تر نمایند. در روزمرگی و تکرار مکررات گرفتار شده و حرف ها و گفتگوهایشان خسته کننده و ملال آور شده و دیگر تحمل هم نشینی و هم صحبتی با هم را نخواهند داشت و روز بروز از هم فاصله می گیرند.

لذا برای حل این مشکل رنج آور، می بایست با مطالعه، آموزش و استفاده از سی دی های آموزشی، فکر و اندیشه و دانش خود را افزایش دهند تا ارتباط کلامی و عاطفی شان مستمر و مفید باشد.

**رسانه های مدرن – فعال بودن ماهواره، اینترنت، موبایل، تلویزیون آنهم برای تفریح و تفنن، موجب غیر فعال شدن افکار و اندیشه های اعضای خانواده و فاصله گرفتن آنان از هم می شود. مدیریت زمان و استفاده هدفمند این آفت و مانع را نیز از فرآیند ساماندهی نظام خانواده و ارتباط عاشقانه اعضای خانواده برخواهد داشت.

تصمیم گیریها باید براساس مشورت و مشارکت تمامی اعضای خانواده صورت گیرد تا همدلی و هم صحبتی و ارتباط تعمیق و تداوم یابد

**چند شغله بودن والدین و اشتغال فرسآینده و طاقت فرسای آنان پدر و مادر را تبدیل به دو ماشین بی روح نموده که از صبح تا شام در فکر بزرگتر کردن سقف و سفره فرزندان می باشند. جالب اینجاست که هر چه بر امکانات و رفاه زندگی افزوده می شود طلاق و تنش و تلخی نیز افزایش می یابد. فرزندان آشیانه ای می خواهند که والدینشان صمیمی مهربان و با سادگی و قناعت اوقات پر انرژی و مفیدی را سپری کنند.

** تجمل گرایی، مدگرایی، در مسکن، ماشین، پوشاک، اثاثیه منزل و .... موجب به هدر رفتن انرژی والدین شده و اعضای خانواده را از هم دور ساخته و هر یک در جزیره ای جدا، به امور و علائق شخصی خود مشغول می شوند. آنان که با تجمل گرایی و مدگرایی در پی رسیدن به شادی، نشاط و آرامش اند، آب در هاون می کوبند. بنزین روی آتش می ریزند، آرامش کاذب و مقطعی را به الابذکرالله تطمئن القلوب ترجیح می دهند. فراموش نکنیم، سادگی ، قناعت، بزرگترین ثروت و سرمایه است.

 مشارکتی بر مبنای عشق

**عدم آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی – برای همه چیز (رانندگی – نقاشی – خیاطی و...) آموزش می بینیم جز مهارتهای ارتباط با همسر و فرزندان روزانه لااقل یک ساعت آموزش مطالعه و مشاوره را در برنامه های خود بگنجانید.

**حذف محصولات فرهنگی از سبد اقتصادی خانواده لذا بخشی از درآمد خود را به خرید محصولات فرهنگی (کتاب، سی دی های آموزشی، کلاس، مشاوره) اختصاص دهید.

** تربیت و ارتباط آمرانه به جای تربیت و ارتباط عاقلانه و مشارکتی.

تصمیم گیریها باید براساس مشورت و مشارکت تمامی اعضای خانواده صورت گیرد تا همدلی و هم صحبتی و ارتباط تعمیق و تداوم یابد.

**عدم پذیرش تفاوت های فردی و جنسیتی افراد مثل اثر انگشتانشان (به لحاظ توانایی ها و ... ) با هم متفاوت هستند این تفاوت ها را باید به رسمیت بشناسیم و تلاش برای تغییر خود را جایگزین تلاش برای تغییر دیگران کنیم.

احمد رزاقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.