تبیان، دستیار زندگی
جهانی زن، چگونگی اجرای مراسم در جهان سالهاست که هشتم مارس درجهان روز زن نام گرفته است. زنان دنیا در این روز با بر پا داشتن متینگ ها، همایشها ، گردهمایی ها و تجمعات ضمن بزرگداشت هشتم مارس 1907 مسائل و در خواست های خود را مطرح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 مارس، روز جهانی زن، چگونگی اجرای مراسم در جهان

سالهاست که هشتم مارس درجهان روز زن نام گرفته است.
زنان دنیا در این روز با بر پا داشتن متینگ ها، همایشها ، گردهمایی ها و تجمعات ضمن بزرگداشت هشتم مارس 1907 مسائل و در خواست های خود را مطرح می کنند .
با آغاز انقلاب صنعتی در قرون هفدهم و آغاز قرن هیجدهم جهان بخصوص کشورهای اروپایی و غربی با شتاب فزاینده ای به سمت صنعتی شدن رفتند . و صاحبان صنایع که از طبقه جدید بورژوازی بودند به فکر بالابردن سرمایه و تولید بودند . و برای رسیدن به این هدف فشار زیادی به طبقه کارگر آوردند . این مسئله خود باعث به وجود آمدن جنبشهایی زیادی در اروپا شد . اما در این میان بیشترین استثمار متوجه زنان و کودکان بود . با آغاز قرن نوزدهم که قرن انقلابهای ایدئولوژیک در سراسر دنیا بود اعتراضات بالا گرفت و زنان کارگر هم به دنبال کسب حقوق برابر آمدند .
در دهه 1840 زنان آلمانی یک سری اعتراضات و متینگ هایی بر پا کردند . و روز 19 مارس را به نام روز زن نام گذاری کردند . از آن سال به بعد همه ساله در مارس مراسمی برای یادبود زنان کارگر آلمانی برگزار می شد . که اعتراضات آرام و بی سر و صدایی بود .

در هشتم مارس 1906 زنان کارگر نیویورک و شیکاگو که همچون سالهای پیش به برگزاری تظاهرات آرام دست زده بودند با مخالفت پلیس مواجه شدند . این زنان که عمدتا از کارگران صنعت نساجی بودند که پس از پایان کار در سالنی اجتماع کردند.

در این حمله تعداد زیادی از زنان کشته و زخمی و دستگیر و گروه زیادی هم از سر کارشان اخراج شدند .
با این وجود در سال بعد در سالگرد حمله پلیس نیویورک به زنان تظاهرات وسیعی در نیویورک انجام شد که طی آن زنان کارگر ضمن یاد بود آن روز به زیادی ساعات کار ، بهره کشی از کودکان و نبودن حق رای زنان اعتراض کردند. که اینبار هم سرکوب شد . این حرکت در سالهای بعد تداوم یافت . و از مرزهای آمریکا به اروپا رفت .
در سال 1910 کلارا زتکین از زنان مبارز آلمانی در کنگره بین الملل زنان پیشنهاد داد تا همه ساله روز 8 مارس به نام "روز جهانی زن " نامیده شود . این پیشنهاد یک سال در محافل مختلف مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام به تصویب همه گروها و کشورها رسید . و از سال 1911 رسما 8 مارس " روز جهانی زن "لقب گرفت .
نخستین 8 مارس در اروپا و آمریکا و روسیه توسط زنان در محیط های کار و سالن های عمومی و حتی در منازل برگزار شد .
همه ساله مراسمی در سراسر دنیا چه بطور علنی و حتی غیر علنی برگزار می شود . این یادبود به ویژه از دهه 1960 که موج دوم جنبش های فمنیستی آغاز شد با شور بیشتری برگزار می شود .