تبیان، دستیار زندگی
درس خارج فقه فناوری‌های نوین با موضوعاتی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، محیط زیست،‌ مهندسی ژنتیک، فناوری تولید مثل، پیوند اعضاء،‌ مرگ مغزی، شبیه سازی،‌ فناوری فضایی و هسته ای در قم برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس خارج فقه فناوری‌های نوین برگزار می شود

خارج فقه

درس خارج فقه فناوری‌های نوین با موضوعاتی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، محیط زیست،‌ مهندسی ژنتیک، فناوری تولید مثل، پیوند اعضاء،‌ مرگ مغزی، شبیه سازی،‌ فناوری فضایی و هسته ای در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس خارج فقه فناوری‌های نوین، با تدریس حجت الاسلام حمید شهریاری، رییس مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، تعریف فناوری و فناوری‌های نوین، اثرات مثبت و منفی فناوری‌های نوین بر حیات انسان و محیط زیست، مسایلی که فناوری‌های نوین برای جوامع ایجاد کرده است، جایگاه بحث از مسائل فناوری‌های نوین در فقه شیعه، بررسی مسایل فناوری‌های نوین از دیدگاه فقه شیعه و بحث تطبیقی در باب مسایل فناوری‌های نوین،‌ بخشی از مباحث مربوط به فقه فناوری‌های نوین است که در این درس ارایه می شود.

همچنین، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری تولید مثل، مهندسی ژنتیک، محیط زیست(کاربرد فناوری برای بهره برداری از محیط زیست)،‌ پیوند اعضا، کنترل زاد و ولد، مرگ مغزی و مفهوم حیات و حقیقت انسان، شبیه سازی، فناوری فضایی(احکام فقهی زندگی در فضا)، فناوری هسته ای، آزمایش های هسته ای، بخشی از فصول اصلی بحث از مسائل فناوری های نوین است.

شایان ذکر است، در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات، محورهایی مانند ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، حریم خصوصی در عصر جدید، امنیت در فناوری اطلاعات و ارتباطات، گمنامی، مالکیت فکری و نشر آزاد اطلاعات، هرزه نگاری، پالایش محتوا، ماهواره‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و احکام آن، جرایم رایانه ای از دیدگاه فقهی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین در بحث فناوری تولید مثل محورهایی همچون بارورسازی در لوله آزمایشگاه، اهدای گامت و جنین، خرید و فروش گامت یا جنین، بانک اسپرم و تخمک رحم جایگزین بررسی می شود.

ژن درمانی، بهبود ژن و اطلاعات ژنتیکی از محورهای بحث مهندسی ژنتیک و قطع درختان جنگل به طور گسترده، صید دسته جمعی و شکار ماهی و حیوانات، استفاده از سوخت‌های فسیلی و گرم شدن زمین، بخشی از محورهای محیط زیست است.

گفتنی است، درس خارج فقه فناوری‌های نوین، از سوی حجت الاسلام حمید شهریاری، رییس مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، پنج شنبه این هفته، چهاردهم اردیبهشت ماه، ساعت 8 صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به نشانی قم، بلوار محمد امین ـ بلوار جمهوری اسلامی،‌ برگزار می شود.

شایان ذکر است، حجت الاسلام حمید شهریارى، در دی ماه 1342 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان خوارزمی(شریعتی) میدان بهارستان گذراند و در سال 1360 با بالاترین معدل کتبی بین دانش‌آموزان سه کلاس ریاضی فیزیک، دیپلم گرفت. وی همان سال به حوزه علمیه قم رفت و دروس سطح حوزه را در مدت شش سال به پایان رساند.

او در این سالها در پایه هفتم حوزه(رسایل و مکاسب) شاگرد اول شد و از دست آیات عظام وقت و حضرت امام خمینی(ره) جوایزی دریافت کرد. وی در کنار تحصیل، به تدریس دروس حوزوی همچون ادبیات، منطق، کلام، فقه و اصول اشتغال داشت و پس از طی دوره آموزشی سطح، به مدت ده سال در درس خارج فقه و اصول استادانی همچون آیت الله سید کاظم حائری و مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزى، به طور مستمر شرکت کرد.

از همان ابتدا به درس منطق و فلسفه علاقه داشت. در همین سالها با مسافرت یک ساله به کشور نیوزیلند با دنیای غرب آشنا شد و پس از بازگشت از سفر ضمن ادامه دروس حوزه. به مطالعه و تحقیق در علوم عقلی جدید از جمله کلام جدید، فلسفه اخلاق، فلسفه دین، منطق جدید، الهیات مسیحی و یهودی و علوم وابسته به آنها در بنیاد باقر العلوم (علیه السلام) همت گماشت.

همزمان در دانشگاه تربیت مدرس قم پذیرفته شد و کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی را با نگارش رساله‌ای با عنوان «شورا در فتوا» به پایان رساند.

این اثر بعدها به عنوان پژوهش برتر در حوزه دین نائل شد. شهریارى از سال 1375 مدیریت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم را بر عهده دارد.

حجت الاسلام حمید شهریاری دکترای فلسفه تطبیقی را از دانشگاه قم کسب کرد، او ریاست مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی(سازمان سمت)، مدیریت شبکه اطلاع‌رسانی(اینترنت) حوزه و دبیری شورای عالی اطلاع ‌رسانی کشور را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد.

از سمتهای وی می‌توان به مدیریت شبکه اطلاع‌رسانی حوزه و ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و عضویت در شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد