تبیان، دستیار زندگی
شاید این آرزوی بسیاری از همسران باشد؛ داشتن زندگی مشترک عاشقانه، آرام و بدون دردسر که در آن همسران با هم هیچ اختلافی ندارند، آیا دستیابی به این آرزو امکان پذیر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرک کشیدن به زندگی مشترک سیندرلا


شاید این آرزوی بسیاری از همسران باشد؛ داشتن زندگی مشترک عاشقانه، آرام و بدون دردسر که در آن همسران با هم هیچ اختلافی ندارند، آیا دستیابی به این آرزو امکان پذیر است؟

همسر

شما هر چقدر هم در مدیریت اختلافات مهارت داشته باشید، اما به هر صورت از رو به رو شدن با این اختلافات احتمالاً لذتی نمی‌برید؛ چرا که این تجربه برای همه ما با لحظاتی ناخوشایند همراه است؛ لحظاتی پرتنش که دوست داریم زودتر از آن‌ها گذر کنیم. شاید هم در پس ذهن شما تصور از زندگی ایده آل وجود دارد که البته برای خودتان در نظر اول شناخته شده نیست. تصوری از یک زندگی آرام و عاشقانه با همسر، درست مانند صحنه آخر کارتون سیندرلا و یا دیگر کارتون‌هایی که ما در بچگی دیده‌ایم. بدون اینکه بدانیم بر تصورات ما در رابطه با زندگی مشترک اثر گذاشته‌اند. اما آیا واقعاً این آرزو یا تصور که زندگی مشترک ایده آل را از هر گونه اختلاف و تنشی دور می‌سازد، تصور درستی است؟ اصلاً سیندرلا هم بعد از مدتی همین تجربه را از زندگی مشترک خواهد داشت که برخی از ما برای او تصور می‌کنیم؟

گاهی اوقات ما فراموش می‌کنیم فرایند ازدواج به چه صورت است و همسران چگونه همدیگر را انتخاب می‌کنند. واقعیت این است که دو انسان بزرگسال که به حدی از رشد رسیده‌اند، دست به انتخاب زده و با هم ازدواج می‌کنند. شاید با خود فکر کنید این مسئله که امری بدیهی است، اما بگذارید کمی در مورد شرایط این افراد در زمان ازدواج دقیق شویم و ببینیم آن‌ها در چه وضعیتی با همدیگر ازدواج کرده‌اند؟

از دو سیاره متفاوت؟

همسران از نظر سرشت و توارث قطعاً با همدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ چرا که پدر و مادر هر کدام از آن‌ها جدا و سابقه ژنتیکی خانواده آن‌ها نیز مختص خودشان است. از سویی یکی از این دو نفر خانم و دیگری آقاست و این موضوع ساده به آن معناست که تفاوت‌های جنسیتی بین آن‌ها وجود دارد. علاوه بر توارث و جنسیت، آن‌ها در حوزه‌های دیگری هم با همدیگر تفاوت دارند. این دو نفر از دو خانواده متفاوت آمده‌اند و در نتیجه در سال‌های کودکی و نوجوانی و اوایل جوانی خود تجارب متفاوتی را پشت سر گذاشته و در معرض روش‌های تربیتی متفاوتی بوده‌اند. حتی زمانی که همسران از اقوام نزدیک هم هستند، اما باز تفاوت در این حوزه مشهود است.

متأسفانه به دلیل ناآشنایی با مهارت مدیریت اختلافات، در اغلب زندگی‌ها، همسران به سوی دعوا سوق پیدا می‌کنند، اما واقعیت این است که دعوای میان همسران آن قدرها هم که ما تصور می‌کنیم، امری طبیعی و یا غیرقابل اجتناب نیست ، چرا که به جای انتخاب دعوا با همسر، می‌توانیم برخوردهای دیگری در قبال این اختلافات داشته و البته از مزایای آن‌ها نیز برخوردار شویم

همین تفاوت در تربیت باعث می‌شود تا همسران اهداف و انتظارات متفاوتی را نیز برای خود تعریف کنند و تعریفی خاص خود از زندگی داشته باشند. حالا خودتان قضاوت کنید با این همه تفاوتی که میان همسران وجود دارد، آیا وجود اختلاف نظر میان آن‌ها امری کاملاً طبیعی نیست؟ اصلاً اگر همسران با همدیگر اختلاف نظر پیدا نکنند، نباید به رابطه آن‌ها شک کرد که شاید رابطه آن‌ها نه رابطه‌ای برابر و اصولی، که رابطه‌ای است که چیزی در آن لنگ می‌زند؟

دعوای همسران

اختلاف یا دعوا

شاید با خود تصور کنید که قصد از بیان این مسائل، اثبات این موضوع است که پس وجود دعوا هم میان همسران امری طبیعی است و اصلاً اینکه می‌گویند دعوا نمک زندگی است هم از همین جا ناشی می‌شود. باید در این زمینه توجه داشت که وجود اختلاف میان همسران به دلیل وجود تفاوت‌های بسیاری که میان آن‌ها وجود دارد، کاملاً طبیعی است.

اما اینکه این همسران در مواجهه با این اختلافات چه برخوردی داشته باشند، داستان دیگری است.

هر چند متأسفانه به دلیل ناآشنایی با مهارت مدیریت اختلافات، در اغلب زندگی‌ها، همسران به سوی دعوا سوق پیدا می‌کنند، اما واقعیت این است که دعوای میان همسران آن قدرها هم که ما تصور می‌کنیم، امری طبیعی و یا غیرقابل اجتناب نیست ، چرا که به جای انتخاب دعوا با همسر، می‌توانیم برخوردهای دیگری در قبال این اختلافات داشته و البته از مزایای آن‌ها نیز برخوردار شویم. یادتان باشد تا زمانی که این اختلافات بیان نشوند، شما متوجه آن‌ها نشده و البته شناخت دقیق و کاملی از همسرتان نخواهید داشت. از سویی زمانی که شما بتوانید برای کنار آمدن با این تفاوت‌ها و اختلافات راهکار درستی پیدا کنید، در آن صورت می‌توانید تجربه جدید و لذت بخشی از رابطه با همسرتان داشته باشید که تا به امروز از آن محروم بودید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : ماهنامه ی سپیده دانایی

مطالب مرتبط :

خانمها، آقایان! با هم دعوا کنید!

مواردی كه در زندگی زوجین سبب اختلاف می شود

یادگیری اصول دعوا کردن

جایی که دعوا ممنوع است!

به جای دعوا، مشکل را حل کنید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.