تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله نجابت (قدس سره) فرمودند: از راه محبت خیلی راحت تر، آسان تر، جالب تر، زودتر به مقصد می رسد. از با استاد یکی شدن به خاطر محبت زود تر به مقصد می رسد، تا از راه مجاهده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ره صد ساله را چه کسی طی کرد؟

آیت الله نجابت

اساس جهاد با نفس این است كه انسان آگاه باشد كه این نفس دشمن خداست. هر چند خدا ضد ندارد ولی این نفس ضدیت می‌كند با خدای علی اعلی.

كلمات بزرگان درباره آیت‌الله نجابت

ادب فوق العاده آیت الله نجابت

 مرحوم حاج محمد رضا گل آرایش( از شاگردان آیت الله نجابت که از محضر عارف بزرگ شیخ محمد جواد انصاری همدانی نیز استفاده کردند) [ در مورد ملاقاتی که آیت الله نجابت با آیت الله سید جمال گلپایگانی (قدس سره)داشتند] فرمودند:

تا وارد مجلس شدیم مرحوم آیت الله نجابت ادب فوق العاده داشتند و در مقابل، آن بزرگوار(آقا سید جمال گلپایگانی) هم نهایت خضوع و خشوع را برای مرحوم آیت الله نجابت داشت.

مرحوم آیت الله نجابت رو به آیت الله سید جمال گلپایگانی کردند و فرمودند: نصیحت و ارشاد بفرمایید.

مرحوم آقا سید جمال گلپایگانی آهی کشید و فرمود: شما استفاده کردید از محضر مرحوم آیت الله قاضی، اما این را برایتان بگویم جنابعالی( آیت الله نجابت ) خداوند آنچنان موفقتان فرموده که هر کجای عالم [که] بخواهید عَلم توحید را قرار دهید، می توانید.

ره صد ساله را چه کسی طی کرد؟

  مرحوم آقای حاج شیخ عباس قوچانی- رضوان الله علیه- وصیّ مرحوم قاضی، هجده سال شاگرد مرحوم قاضی بود، وصیّ ایشان بود و واقعاً مرد بزرگواری بود و مرد عجیبی. نسبت به مرحوم آیت الله نجابت، از قول ایشان نقل شد که:

ما هجده سال اطراف قاضی بودیم، ولی آقای شیخ حسنعلی یک ساله آمد و گرفت و برد ، علتش چه بود؟ راه چه راهی بود؟

محبت!، شیفته استاد بود، دل و دین باخت، محو شد، فانی شد در آن بزرگوار، او هم بردش به أعلی عِلیّین. به هر حال، ایشان اصرار داشت که روش تربیتی از راه محبت بیاید، تا اسم محبت می آمد بر سر شوق می آمد .

محبت راهی برای رسیدن به مقصد

 حضرت آیت الله نجابت (قدس سره) فرمودند:

از راه محبت خیلی راحت تر، آسان تر، جالب تر، زودتر به مقصد می رسد. از با استاد یکی شدن به خاطر محبت زود تر به مقصد می رسد، تا از راه مجاهده.

شاگردی زیرکانه محضر استاد

آیت الله نجابت ره محضر استادانی همچون ایت الله سید علی قاضی ره و ایت الله انصاری همدانی ره رادرک کرده بود و واقعا شاگردی کردندد.

که یکی از شاگردان ایت الله قاضی می فرماید ما چیزی که چند سال دونبالش بودیم که  ایت الله نجابت در 2و3 هفته ای گرفت ورفت.

باز در احوالات ایشان میگویند در اواخر عمر هرجا درمجله یا روزنامه کلمه عشق را میدید اشک از چشمان نشان سرا ریز میشد.

کلماتی از آیت الله نجابت :

آیت‌الله نجابت:

اساس جهاد با نفس این است كه انسان آگاه باشد كه این نفس دشمن خداست. هر چند خدا ضد ندارد ولی این نفس ضدیت می‌كند با خدای علی اعلی.

(كتاب جهاد آیت‌الله نجابت)

آیت‌الله نجابت:

والله قسم آدم عمرش را در خداپرستی صرف بكند بسیار بسیار ارزش دارد؛ خطراتش را هم خدایتعالی حفظ می‌كند اینجور نیست كه راه خداپرستی زیان داشته باشد. هیچ زیان ندارد. یك‌خرده آدم را از روی نادانی، بعضی افراد می‌ترسانند.


تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان