تبیان، دستیار زندگی
این جانور یك تنی حدود چهار میلیون سال پیش در باتلاق‌های آمریكای جنوبی زندگی می‌كرده است. این گونه كه به تازگی كشف شده است بزرگترین عضو شناخته شده گروه “رودنشیا”‪ ‬جوندگان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترن موش دنیا
بزرگترن موش دنیا

این جانور یك تنی حدود چهار میلیون سال پیش در باتلاق‌های آمریكای جنوبی زندگی می‌كرده است. این گونه كه به تازگی كشف شده است بزرگترین عضو شناخته شده گروه “رودنشیا”‌”ھ جوندگان است.

کپی‌بارا، بزرگ‌ترین جونده روی زمین و بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این جانور به رغم داشتن این ظاهر ترسناك، گوشخوار نبوده و بیشتر شبیه كرگدن بوده تا موش.

كارشناسان می‌گویند، دندان‌های آسیاب كوچك این موش نشان می‌دهند كه این جانور، ماهیچه‌های ضعیفی برای جویدن غذا داشته و احتمالا از سبزیجات، میوه نرم و گیاهان آبزی تر و تازه تغذیه می‌كرده است.

او استخوان بندی درشتی دارد . جثه ای درشت و بشکه ای شکل ، سری کوچک و دراز و پوششی قهوهای و نارنجی رنگ دارد . کاپی بارای بالغ تا 130 سانتیمتر طول پیدا می کند و می تواند تا 65 کیلو وزن پیدا کند که شبیه به یک کوتوله است.

آنها پاهایی کوتاه دارند. دم ندارند و دهانشان دارای بیست دندان است . پاهای عقب کاپیبارا اندکی بزرگ تر از پاهای جلویی اند و گوش ها در بالای سر قرار دارند . ماده ها اندکی یزرگ تر و سنگین تر از نرها اند . گفته می شود گونه ی بسیار بزرگ تری از کاپی بارا قبلا موجود بوده که هشت بار بزرگتر از گونه های موجود بوده و امروزه منقرض شده .

بزرگترن موش دنیا

آنها مانند باقی جوندگان ، دندان های جلویی کاپیباراها همچنان رشد می کند. کاپی باراها سیستم هاضمه ی فوق العاده قوی ای دارند و 75 درصد از غذایی که مصرف می کنند منحصر است در 3 الی 6 گونه ی گیاهی .کاپیباراها در اکثر کشورهای آمریکای جنوبی و بیشتر در نواحی مردابی و رودخانه ای زندگی می کنند. کاپی باراها میوه هم می خورند و یک کاپی بارای بالغ روزانه 2,5 الی 3,5 کیلوگرم غذا مصرف می کند.

کاپیباراها مثل گاوها قابلیت نوشخوار کردن دارند. کاپیباراها موجوداتی اجتماعی اند و در گروه های ده تا سی تایی زندگی می کنند. رهبری گروه با یک نر بالغ است. کاپیباراها از طریق صدا با هم ارتباط برقرار می کنند.

کاپیباراها شناگرانی فوق العاده اند و تا پنج دقیقه می توانند زیر آب باقی بمانند.

جمعیت کاپیباراها در سراسر کشورهای آمریکای جنوبی ثابت باقی مانده و برای همین جزء گونه های در معرض خطر انقراض نیستند . گرچه در برخی نقاط شکار می شوند. کاپی باراها بین 4 تا 5 سال عمر می کنند . ولی در باغ وحش ها تا 12 سال هم عمر می کنند . کاپی باراها با انسان ها مهربان اند و به انسان ها اجازه می دهند که آنها را نوازش کنند.

فرآوری:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:مرکز حیات وحش ایران،انجمن های گفتگوی نیک صالحی

مطالب مرتبط:

تک شاخ قطب شمال

وسعت جهان

کاکاپو،پرنده ای خاص

توت غول پیکر

زیباترین پروانه ها

سیب چوبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.