تبیان، دستیار زندگی
هر سال اخبار کذب و صدق مختلف و گاه منتاقضی از جمع‌آوری برخی غرفه‌ها و یا برخی کتاب‌ها به گوش می‌رسد و با پایان گرفتن نمایشگاه کتاب سر و صدا‌ها خوابیده و دیگر کاذب بودن و صادق بودن خبرهم از موضوعیت می‌افتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع آوری برخی کتاب‌ها در طول برگزاری نمایشگاه کتاب


هر سال اخبار کذب و صدق مختلف و گاه منتاقضی از جمع‌آوری برخی غرفه‌ها و یا برخی کتاب‌ها به گوش می‌رسد و با پایان گرفتن نمایشگاه کتاب سر و صدا‌ها خوابیده و دیگر کاذب بودن و صادق بودن خبرهم از موضوعیت می‌افتد.

نمایشگاه

در بیست و سومین سال برگزاری کتاب شایع شد کلیه کتاب‌های صادق هدایت، از غرفه چهار انتشارات "مجید"،"سپهر ادب"،" نیک فرجام" و"ادب" جمع‌آوری شده است. چندی بعد در خبرگزاری‌ها اعلام شد خبر کذب است و همه این ناشران تصریح کردند به هیچ وجه هیچ کتابی از صادق هدایت به نمایشگاه نیاورده‌اند تا برای جمع‌آوری آنها اقدامی شده باشد.

همان سال غرفه انتشارات "سخن گستر" نیز به کلی از نمایشگاه کتاب جمع‌آوری شد. گفته شد چندین نوبت تخلفات این ناشر تذکر داده شده و به دلیل پشت گوش انداختن غرفه از نمایشگاه حذف شد.

محسن پرویز وزیر ارشاد درباره خبر محرومیت برخی ناشران از حضور در نمایشگاه بیست و سوم گفته بود:"‌ از اینکه به کسی اعلام کرده باشند که از حضور در نمایشگاه محروم است یا نه خبر ندارم ولی فکر می‌کنم کسانی که شرایط شرکت در نمایشگاه را نداشته‌اند خواسته‌اند از این اتفاق استفاده‌ای کنند."

" ‌به ناشران متخلف اول لسانی و بعد تذکر کتبی داده خواهد شد و اگر جواب نگرفتیم غرفه اش را می‌بندیم. به ناشرانی هم که مرجع قضایی برای آنها حکم صادر کرده باشد، اجازه حضور در نمایشگاه داده نخواهد شد."

وی همان سال اشاره کرد برخی افراد سیاسی وارد حوزه نشر شده‌اند و از شرکت در نمایشگاه محروم هستند و این شایعات برای حذف برخی ناشران سیاسی است.

امسال وزیر ارشاد وقت گفته است:‌" تخلفات ناشران را به نمایشگاه کتاب تعمیم ندادیم."

معاون امور فرهنگی  کتاب امسال آقای دری گفته است: " ‌به ناشران متخلف اول لسانی و بعد تذکر کتبی داده خواهد شد و اگر جواب نگرفتیم غرفه اش را می‌بندیم. به ناشرانی هم که مرجع قضایی برای آنها حکم صادر کرده باشد، اجازه حضور در نمایشگاه داده نخواهد شد."

سال گذشته انتشارات توس، طرح نو، کاروان، جامه‌داران، مینوی خرد و اختران به دلیل مساعد نبودن شرایط و یا اعتراض به وضع نمایشگاه در نمایشگاه شرکت نکردند. امسال هم به احتمال زیاد نشر چشمه و نشر ثالث در نمایشگاه غرفه نداشته باشند.

فراوری: فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع:‌ خبرگزاری آنا ، مردم سالاری، رجا نیوز