تبیان، دستیار زندگی
ضوابط و مقررات برای شرکت در نمایشگاه کتاب چگونه است ؟‌غرفه‌ها چطور تقسیم می‌شوند و چه انتشاراتی‌هایی حق ورود به نمایشگاه را دارند؟‌ اینها سوالاتی است که راستش برای خود ناشران هم هنوز به طور واضح پاسخ داده نشده است و برای همین هر سال ناشران را با سردر گمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه یابی به نمایشگاه کتاب


ضوابط و مقررات برای شرکت در نمایشگاه کتاب چگونه است ؟‌غرفه‌ها چطور تقسیم می‌شوند و چه انتشاراتی‌هایی حق ورود به نمایشگاه را دارند؟‌ اینها سوالاتی است که راستش برای خود ناشران هم هنوز به طور واضح پاسخ داده نشده است و برای همین هر سال ناشران را با سردر گمی و مشکلات فراوانی رو به رو می‌کند.

راه یابی به نمایشگاه کتاب

برخی از ناشران با دو کتاب منتشر شده در سال می‌خواهند به نمایشگاه کتاب راه یابند. البته یک نشر تازه باز شده با دو کتابش حق دارد در نمایشگاه کتابها و نشرش را معرفی کند اما مسئولین می‌گویند ما برای چنین ناشرانی جا به اندازه کافی نداریم.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید:" حدود 4000 ناشر در ایران فعالیت می‌کنند و  برخی از ناشران که سررسید و برخی که جزوه‌های 8 صفحه‌ای هم چاپ می‌کنند، می‌گویند کتاب چاپ می‌کنیم و از ما انتظار دارند در نمایشگاه غرفه داشته باشند. کتاب تعریف دارد؛ 1- دارای مجوز باشد 2- دارای مجوز اعلام وصول باشد."

برخی ناشران هم هر سال بر سر اندازه غرفه‌ها گرد و خاک می‌کنند و مدعی هستند غرفه‌ها عادلانه تقسیم نمی‌شود. نمونه‌اش اعتراض و تحصن نشر تیمور زاده آن هم مقابل معاونت ارتباطات مردمی بیت مقام معظم رهبری است.

محمد اللهیاری فومنی مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب،‌ اعتراض نشر تیمورزاده به متراژ غرفه‌اش در نمایشگاه را بی‌اساس می‌داند و گفته است اتفاقا این ناشر از بالاترین متراژ غرفه بر خوردار است.

تیموزداه گفته است:‌" ما قصد داشتیم 1200 عنوان کتاب 6 سال اخیر را از میان 2600 عنوان کتاب منتشر شده از ابتدای فعالیت خود به نمایشگاه بیاوریم که البته برای این 1200 عنوان، ‌فضای راه رفتن هم نداریم. من به آیین‌نامه نمایشگاه اعتراض دارم و آن را درست نمی‌دانم. آوردن کتاب‌هایی قبل از سه سال گذشته من به نمایشگاه مخل قانون اساسی نیست و می‌توانم با شکایت به دیوان عدالت اداری درخواست ابطال آیین‌نامه را بدهم. وی تاکید کرد که در زمان تقسیم غرفه‌ها حضور نداشته است."‌ تیموزاده تاکید کرده تا حق خودش را نگیرد دست از تحصن بر نمی‌دارد.

کارنامه نشر کشور از دیگر بخش های جدید در نمایشگاه امسال است که به عنوان سالن یاس به نمایش گذاشته خواهد شد، البته سالن یاس خلاصه ای از بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب است.

البته امسال گویا که مساحت 120 هزار متری به 125 هزار متر افزایش یافته است هر چند باز به گفته مسئولین به جمع ناشران داخلی و خارجی هم افزدوه شده است.  بیش از 2 هزار و 500 ناشر داخلی در نمایشگاه حاضر هستند در حالی که آمار سال قبل 2 هزار و 328 ناشر بود یعنی 179 ناشر به جمع ناشران شرکت کننده افزوده شده است.

همچنین نشر الکترونیک هم در 20 غرفه ارائه می‌شود.

امسال جهت معرفی شناسنامه عملکرد بیست و پنج ساله نمایشگاه کتاب مراسم خاصی  به نمایش گذاشته خواهد شد.

داریوش رضوانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب امسال نمایش فیلم، مستندات، برنامه های فرهنگی و اجرای نشست های تخصصی را یکی از بخش های جدید نمایشگاه امسال دانست.

کارنامه نشر کشور از دیگر بخش های جدید در نمایشگاه امسال است که به عنوان سالن یاس به نمایش گذاشته خواهد شد، البته سالن یاس خلاصه ای از بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب است.

به گفته رضوانی، بخش بیداری اسلامی در نمایشگاه امسال نیز برای نشان دادن جلوه های اسلامی و دیگر فعالیت های جانبی بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب است.

فرآوری: فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع:‌ سایت ایبنا، سایت آزاد اندیش، خبرگزاری مهر، جام جم آنلاین