تبیان، دستیار زندگی
آخرین وضعیت پرداخت بدهی 6.5 میلیون یورویی ایران به ناشران خارجی شرکت کننده در دوره قبلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان در حال پی گیری و برطرف کردن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدهی به ناشران خارجی


آخرین وضعیت پرداخت بدهی 6.5 میلیون یورویی ایران به ناشران خارجی شرکت کننده در دوره قبلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان در حال پی گیری و برطرف کردن است.

  علی شجاعی صائین

آنگونه که علی شجاعی صائین  مدیرعامل موسسه خانه کتاب که سال گذشته متولی بخشی از امور نمایشگاه بیست و چهارم بود، گفته، پرداخت طلب ناشران خارجی در حال انجام است و مذاکرات با بانک مرکزی هم برای تسریع در انجام این کار ادامه دارد. این در حالی است که گفته می‌شود کل مبلغ این بدهی زیر شش میلیون یورو بوده است که بخش قابل توجهی از آن هم پرداخت شده.» پیش از این مبلغ بدهی ایران به ناشران خارجی شرکت کننده در نمایشگاه بیست و چهارم بالغ بر شش و نیم میلیون یورو اعلام شده بود.

علی شجاعی صائین درباره آخرین وضعیت پرداخت طلب ناشران خارجی که در نمایشگاه کتاب سال پیش شرکت کرده بودند، اینگونه گفت: "روند حواله پول‌ها همچنان در سیستم بانکی در حال انجام است ولی این روند به مرور انجام می‌شود و طبیعتاً سرعت مورد انتظار ما را هم ندارد. به هر حال سیستم بانکی شرایط خودش را دارد ولی ما مذاکراتی هم با بانک مرکزی برای تسریع در انجام این کار داشته‌ایم."

گفته می‌شود ناشران در حال ورود کتاب‌هایشان به تهران هستند اما باید صبر کرد و دید چند درصد از ناشران خارجی بدون پرداخت بدهی‌های پیشین و آن هم پس از گذشت یک سال حاضر می‌شوند در نمایشگاه شرکت کنند. آذین بندی نمایشگاه شروع شده اما تحریم‌ها وضعیت نشر را به خطر انداخته و اخبار حاکی از افزایش دوبرابری کاغذ است.

زهرا میرزاخانی مدیر سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد گفته:" افزایش قیمت کاغذ به ما نیز لطمه خواهد زد به هر حال ما هم متعلق به جامعه نشر کشور هستیم و هم اکنون دچار مشکلات جدی ناشی از افزایش قیمت کاغذ هستیم.به عنوان مثال ما که کمترین میزان شمارگان کتابمان تا چند ماه پیش 1500 نسخه بود، ناچار شده‌ایم میزان کلی شمارگان کتابمان را به 500 تا 700 نسخه کاهش دهیم."

علی شجاعی صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: روند حواله پول‌ها همچنان در سیستم بانکی در حال انجام است و ما نیز دائما پیگیر ماجرا هستیم.

چندی پیش هم نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تائید افزایش قیمت کاغذ 70 گرمی تا 45 هزار تومان در هر بند، نسبت به حضور بانشاط ناشران در نمایشگاه کتاب تهران ابراز نگرانی کرده بود.

ربانی یکی دیگر از اعضای انجمن ناشران کتاب‌های خارجی با تایید بدهی و مشکلات ناشی از آن می‌گوید: « مسئله البته این است که در پرداخت بدهی موردنظر مشکلی وجود ندارد. چیزی که باعث شده این مشکل پیش بیاید این است که به دلیل تحریم های بین المللی امکان حواله این پول برای ناشران خارجی به سختی ممکن است.»

بدهی به ناشران خارجی

«میرزابابایی» عضو انجمن ناشران می گوید: «حتی بسیاری از نمایندگان و کارگزاران ناشران خارجی حاضر بودند ریال بگیرند و خودشان آن را به ارز تبدیل و به حساب ناشران خارجی حواله کنند که البته این مورد هم غیرقابل اجراست، چون ارز تامین شده غیرقابل تبدیل است.»

میرزابابایی معتقد است که گرچه برخی از ناشران خارجی امسال در نمایشگاه شرکت می کنند اما باید پرسید چه ناشرانی شرکت نمی کنند: «برای این که متوجه شویم بدهی ایران به ناشران خارجی چه تاثیری داشته است کافی است حجم کتاب هایی را که امسال به نمایشگاه وارد می‌شوند با کتاب های ارائه شده در نمایشگاه بیست و چهارم مقایسه کنیم. »

رضایی یکی دیگر از اعضای انجمن ناشران خارجی می‌گوید: «بعضی از ناشران به طور قطعی اعلام کرده‌اند که در نمایشگاه حضور ندارند و برخی دیگر حضور خود را منوط به پرداخت بدهی‌ها کرده‌اند. ما تمام تلاش خود را کرده ایم که ناشران در این نمایشگاه شرکت کنند. حتی از وزارت ارشاد هم خواسته‌ایم که نامه‌ای بنویسد و به ناشران خارجی اطلاع دهد که بدهی‌هایشان در حال پرداخت است.»

فرآوری: فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع:‌این اخبار، خبرگزاری مهر، تهران امروز،کاشف نیوز