تبیان، دستیار زندگی
مجتبی رحماندوست تداوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طول 25 سال گذشته را نشان از حاکمیت تفکر فرهنگی در سطوح بالای حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه کتاب ارتقای سطح کتابخوانی در کشور را تضمین می‌کند


مجتبی رحماندوست تداوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طول 25 سال گذشته را نشان از حاکمیت تفکر فرهنگی در سطوح بالای حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

مجتبی رحماندوست

مجتبی رحمان‌دوست نویسنده و مترجم در گفت‌وگو با ستاد اطلاع رسانی بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به ربع قرن برگزاری این رویداد فرهنگی اظهار کرد: پیش از این که درباره کم و کیف نمایشگاه کتاب صحبت کنیم، تداوم مستمر بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در طول 25 سال مورد توجه است. این تداوم نشان می‌دهد که فراز و نشیب‌های بیش از ربع قرن حیات جمهوری اسلامی ایران مانع از توجه به چنین پدیده‌ای نشده است.

وی همچنین با تاکید بر برگزاری نمایشگاه کتاب در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، افزود: در طول تمام این سال‌ها و فراز و فرودهایی که دولت‌های سازندگی، اصلاحات و اصول‌گرا داشته‌اند و در کنار تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی و تهدیدات و تحریم‌ها، هر سال برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی در اولویت کاری مسئولان قرار داشته است. نفس این تداوم یعنی در سطوح بالای حکومتی اراده و اندیشه فرهنگی حاکم بوده و چنین چیزی شایسته تبریک هم به نظام جمهوری اسلامی ایران و هم به مردم است.

نویسنده کتاب «نگهبان غار» در ادامه، نفس نمایشگاه کتاب را متغیر دانست و در این باره توضیح داد: به طور طبیعی از آن جایی که هر سال کتاب‌های جدید نوشته و ترجمه می‌شوند و آماری جدید داریم، نفس پدیده نمایشگاه کتاب متغیر است که اگر این گونه نباشد با ذات برگزاری نمایشگاه هم‌خوانی ندارد.

وی ضمن ارزیابی تغییر و تحولات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: به اعتقاد من این تحولات با توجه به افزایش حجم کتاب، بازدید و حضور ناشران داخلی و خارجی رو به پیش بوده است و از سوی دیگر با توجه به ارتقای سطح کتاب و مطالعه در سطح جامعه باید گفت ارتقای کیفی را هم در این پدیده شاهد بوده‌ایم.

به گفته رحمان‌دوست ارتقای کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دوره‌ای بیشتر و در دوره‌ای کمتر اما به صورت کلی در طول 25 سال گذشته این روند رضایت‌بخش بوده است.

ارتقای کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دوره‌ای بیشتر و در دوره‌ای کمتر اما به صورت کلی در طول 25 سال گذشته این روند رضایت‌بخش بوده است.

این نویسنده در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران، تصریح کرد: انبوه کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه کتاب به مخاطبان اجازه نمی‌دهد از فضای کلی نمایشگاه باخبر و اشرافی بر کل کتاب‌های منتشر شده در طول یک سال داشته باشند اما مسئولان می‌توانند با تدابیری آگاهی کلی از کم و کیف کتاب‌های ارائه شده به مخاطب بدهند تا این آگاهی تنها از مراجعه حضوری و تماشای کتاب‌های روی پیشخوان نباشد.

وی ادامه داد: حتی اگر مخاطبان تمام 10 روز را از نمایشگاه بازدید کنند در نهایت شاید نسبت به 20 درصد کل نمایشگاه اشراف پیدا کنند اما می‌توان با اطلاع‌رسانی پیش از نمایشگاه بخشی از این مساله را رفع کرد.

رحمان‌دوست در ادامه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در طول سال را نیز به مسئولان ارائه و ابراز کرد: برای مثال ما در طول سال یک نمایشگاه بازرگانی داریم و در ادامه نمایشگاه‌های جزئی‌تر چون مبلمان، لوستر و ... را شاهد هستیم. برای کتاب هم می‌‎توان چنین کرد و در کنار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های تخصصی کتاب را برگزار کرد تا هم از مشکل اطلاع‌رسانی و هم از انبوه جمعیت کاسته شود.

وی در این باره افزود: البته یکی از اقدامات پسندیده معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی است اما اگر نمایشگاه‌های تخصصی کتاب را نیز داشته باشیم، بخش دیگری از کمبودها جبران می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه درباره جایگاه نمایشگاه کتاب تهران در عرصه بین‌المللی بر تلاش بیشتر تاکید کرد و گفت: برای این که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جهان بتواند مدال افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد به تلاش بیشتری نیاز داریم. اما با این وجود نمایشگاه کتاب تهران موفقیت زیادی در عرصه بین‌المللی کسب کرده است.

مجتبی رحمان‌دوست که پیش از این مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران بود ، سه کتاب «گل لبخند»، «اشک فولاد» و «کلیدهای قرآن و حدیث» را به ترتیب از سوی نشر سوره‌مهر، صریر و انتشارات علمی و فرهنگی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند.

«اشک فولاد» شامل مجموعه داستان‌های دینی و آیینی، «گل لبخند» مجموعه اشعار رحمان‌دوست و «کلیدهای قرآن و حدیث» نیز معرفی بیش از 150 کتاب پیرامون قرآن و احادیث و روش استفاده از آن‌ها است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: سایت ایبنا