تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (TIBF) با گذشت ربع قرن از عمر خود همچنان یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که طی آن ناشرانی از سراسر دنیا به همراه جمع کثیری از ناشران داخلی، به منظور عرضه ی جدیدترین تولیدات خود در موضوعات مختلف، حضور می یابند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقررات بخش بین الملل  بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران


نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (TIBF) با گذشت ربع قرن از عمر خود همچنان یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که طی آن ناشرانی از سراسر دنیا به همراه جمع کثیری از ناشران داخلی، به منظور عرضه ی جدیدترین تولیدات خود در موضوعات مختلف، حضور می یابند.

نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران مشارکت بین المللی در حوزه فرهنگ است. این مشارکت موجب می شود مجموعه ای از بهترین آثار از نظر محتوا در اختیار جامعه ی تحصیل کرده و یا در حال تحصیل کشور قرار گیرد. علاوه بر ناشران، کتابداران، مؤسسات فرهنگی دولتی و خصوصی، متخصصان توسعه نشر بین الملل و بخش فرهنگی سفارتخانه های خارجی در تهران نیز در نمایشگاه حاضر می شوند تا گزیده ای از فعالیت ها و تولیدات فرهنگی خود را به معرض نمایش بگذارند. این باشگاه بزرگ فرهنگی همه ساله در ماه می (اردیبهشت) با استفاده از حمایت و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا می شود. اما طی سه سال اخیر، برخی از نهادهای صنفی فعال در عرصه ی نشر و کتاب همچون اتحادیه های ناشران و کتابفروشان در برگزاری بخش داخلی نقش کلیدی را به عهده گرفته اند و دست اندرکاران نمایشگاه درصددند که روند افزایش مشارکت بخش خصوصی را همچنان ادامه دهند.

در نمایشگاه بیست و چهارم کتاب های ناشرانی که از نقاط مختلف جهان و نیز نهاد ها و ساز مانهای بین المللی عرضه شده بودند به یکی از زبانهای انگلیسی، عربی، هندی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ارمنی، ترکی، روسی، اسپانیولی، کره ای، تایی، ازبکی، اردو، ژاپنی، چینی، یونانی و زبان های افریقایی ارائه شده بود. موضوعات کتاب های عرضه شده در بخش بیـن الملل نیز عبارت بودند از : علوم انسانی، دین، فلسفه، ادبیات، تکنولوژی، علوم اجتماعی، هنر و معماری ، علوم محض و کاربردی ، علوم کامپیوتری، فناوری اطلاعات، علوم پزشکی و کتب مهندسی.

خریداران کتاب ها که طیفی از پژوهشگران، متخصصین دانشگاه ها، کتابخانه ها و مراکز پژوهشی بودند، همانند سال های قبل می توانستند از تسهیلات یارانه ای برای خرید کتاب های ارزی بهره مند شوند. با این وجود، بنابر سیاست کلی دولت مبنی بر کاهش تدریجی و حذف یارانه ها از بخش های گوناگون اقتصادی، در زمینه ی نمایشگاه کتاب نیز برنامه هایی همچون کاهش میزان یارانه ها برای برخی موضوعات و بعضی از ناشران توسط مسئولین نمایشگاه در نظر گرفته شده که همچنان ادامه خواهد یافت.

شرکت کنندگان خارجی

در بخش بین الملل نمایشگاه جدیدترین آثار منتشر شده توسط ناشران معتبر بین المللی برای فروش به معرض نمایش گذاشته می شود. سالن های خارجی نمایشگاه عبارتند از :

1-    A : بخش یارانه ای.

2-    B: بخش غیر یارانه ای یا فروش مستقیم.

3-    C: غرفه های ملی و متمرکز.

4-    D : بازار جهانی کتاب ایران.

5-    E : سالن نشر الکترونیک.

فعالیت های فرهنگی

علاوه بر فعالیت های اقتصادی مرتبط با نشر، برنامه های فرهنگی زیادی برای گروه های سنی مختلف در سطوح مختلف آموزشی به اجرا در می آید. برخی از این برنامه ها برای دوره ی گذشته عبارت بودند از :

1-    برگزاری بیش از 275 همایش علمی و فرهنگی در سرای اهل قلم و سرای بین المللی اهل قلم

2-    پوشش گسترده ی رادیو – تلویزیونی برای گروه های مختلف سنی در نمایشگاه

3-    آماده سازی سرگرمی های گوناگون فرهنگی و آموزشی برای کودکان

4-    بهره جستن از برخی شیوه های نوین ارتباطی همچون بلوتوث

5-    بسیاری از فعالیت ها و برنامه های دیگر در حوزه ی نشر کتاب، آموزش، علوم و فرهنگ.

مقررات عمومی

ثبت نام

ثبت نام ناشران می تواند مستقیما توسط خودشان یا از طریق نمایندگی رسمی آنها صورت بگیرد.

هزینه غرفه

هزینه غرفه ها در بخش های مختلف به شرح ذیل می باشد:

(بخش A یا یارانه ای )

غرفه کتاب های لاتین: متری 220 یورو

انبار کتاب های لاتین: متری 190 یورو

*در مورد غرفه های ویژه 50 % تخفیف در هزینه های غرفه و انبار لحاظ خواهد شد. (غیر فروش)

(بخش Bیا ریالی)

هزینه غرفه برای کلیه ناشران شرکت کننده دربخش ریالی متری 80 یورو خواهد بود.

*. در بخش ریالی 50 % هزینه غرفه در زمان ثبت نام، و 50% باقیمانده در هنگام تحویل غرفه پرداخت خواهد شد.

*با توجه به در خواست فراوان برای خرید کتاب در رشته ها و ناشران ذیل، این دسته کتاب ها و ناشران تنها در بخش عرضه مستقیم (سالن ریالی) حاضر خواهند بود:

- کتب هنری در رشته های مختلف

- کتب دانشگاهی با ویرایش های جدید

- حوزه دین در بخش ناشران عرب

- کتب لاتین از حوزه ناشران هند

(C یا سالن غرفه های ملی و متمرکز) متری 110 یورو

(D یا سالن بازار جهانی کتاب ایران) متری 30 یورو

(E یا نشر الکترونیک) متری 50 یورو

شرکت کنندگان در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران تنها می توانند کتاب هایی را که در کشور مبدا به چاپ رسیده عرضه نمایند.

غرفه های ویژه

برای ناشران دانشگاهی ، مراکز پژوهشی غیر انتفاعی، ناشران عرضه کننده کتاب هایی به زبان های غیر از انگلیسی و عربی و ناشرانی که حسب نمایشگاه می شوند، غرفه ها با تخفیف ویژه عرضه می شوند. این شرکت کنندگان می بایست پیشاپیش با امور بین الملل مکاتبه نموده و از قطعی شدن ثبت نام خود به عنوان غرفه ویژه مطمئن شوند.

·        شرکت کنندگانی از بخش B و  Aکه مایلند در غرفه خود دفتر یا V.I.P طراحی کنند در صورتی که دارای غرفه ی بالای 50 متر باشند می توانند تا 8 درصد مساحت غرفه ی خود را به این امر اختصاص دهند که در این صورت هزینه این بخش برای بخش A متری 80 یورو و برای بخش B متری 30 یورو محاسبه خواهد شد.

·        غرفه ها دوروز پیش از افتتاح نمایشگاه در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. غرفه داران در کلیه ی سالن ها می بایست تا پایان روز دهم اردیبهشت غرفه های خود را تکمیل و تجهیز کرده باشند.

·        ارتفاع پانل ها حداکثر 3 متر می باشد که در این محدوده دکوراسیون یا تبلیغات در داخل غرفه رایگان می باشد. با این وجود، انجام دکوراسیون با نقشه ی خود ناشر مستلزم کسب مجوز از ستاد برگزاری نمایشگاه است. انجام تبلیغات یا دکوراسیون در ارتفاع بالاتر از 3 متر علاوه بر نیاز به اخذ مجوز، مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه نیز می باشد.

·        نکته ی مهم: شرکت کنندگان در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران تنها می توانند کتاب هایی را که در کشور مبدا به چاپ رسیده عرضه نمایند؛ به عبارت دیگر، نمایش و فروش کتاب هایی که در یک کشور منتشر شده و در کشور دیگری (به غیر از ایران) همچون هند، چین، سنگاپور، استرالیا و کره جنوبی به چاپ رسیده است مجاز نمی باشد. البته، نمایشگاه، از چاپ کتابهای خارجی در جمهوری اسلامی ایران استقبال می کند.

مقررات بخش یارانه ای

هیچ محدودیتی در نمایش و فروش کتاب ها در سالن یارانه ای وجود ندارد به جز اینکه کتاب های عرضه شده در این بخش می بایست غیر از فرهنگ نامه ها، آموزش زبان، کتب الکترونیک، کتب هنری و کتاب های عمومی بوده و در عین حال در عرضه آنها مقررات ذیل لحاظ شده باشد.

کلیه کتاب های عرضه شده در بخش یارانه ای به جز کتب مربوط به علوم کامپیوتری می بایست ویراست اول بوده و بعد از ابتدای سال 2010 منتشر شده باشد. کتب کامپیوتر می بایست ویراست اول و منتشر شده در سال های 2012 و 2011 باشد.

نمایش یا فروش کتاب هایی که حاوی تصاویر مستهجن، مطالب مغایر با ارزش های دینی و اسلامی، مطالبی که موجب بروز تفرقه و اختلافات مذهبی می شود، موضوعاتی که نژاد پرستی و صهیونیسم را رواج دهند، کتبی که اشاعه کننده افکار و عقاید فرقه های منسوخ و بدعت گذار می باشد و یا به نحوی از انحاء تمامیت ارضی ج.ا.ایران را زیر سوال برده باشد ممنوع است.

نسخه ای از فهرست قیمت کتاب هایی که در نمایشگاه عرضه خواهند شد بر مبنای قیمتی که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده، قیمتی که برای خاورمیانه اعمال می شود و یا قیمت بین المللی کتاب ها می بایست در اختیار امور بین الملل قرار گیرد تا در زمینه ی تسویه حساب استفاده شود.

برای ناشرانی که قیمت رسمی کتاب های خود را منتشر نمی کنند، قیمت کتاب ها به همراه تائیدیه مورد نیاز است. فهرست کتاب هایی که در نمایشگاه عرضه خواهند شد می بایست پیش از اول ماه آوریل 2012 برای امور بین الملل نمایشگاه ارسال شده باشد، زیرا تنها در این صورت امکان کدگذاری برای کلیه کتاب ها وجود خواهد داشت.

حداکثر نسخه هایی که از هر عنوان می تواند در بخش ارزی ارائه شود 40 نسخه می باشد. کتاب های نمونه (Sample) مشمول یارانه نمی شوند ولی می بایست تا ساعت 12 روز پایانی نمایشگاه بر روی استند ها قرار داشته باشند و پس از آن به صورت آزاد قابل فروش می باشند.

ارسال بارها هم می بایست به گونه ای هماهنگ شود که قبل از 20 اوریل 2012 در تهران باشد که در صورت تاخیر از این تاریخ، مسئولیت آن به عهده خود شرکت کننده خواهد بود.

نمایشگاه کتاب

کلیه محموله ها و اسناد می بایست با عنوان (معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران) مشخص شده باشند. (محموله های مربوط به سالن ریالی می بایست به صورت جداگانه بسته بندی و فهرست بندی شوند.)

امور بین الملل کلیه هزینه های مربوط به ترخیص و انتقال کتاب ها را به انبار نمایشگاه برای بخش یارانه ای به عهده خواهد داشت.

شرکت کنندگانی که از وسایط نقلیه ی ایرانی جهت حمل بارهای خود به داخل کشور استفاده کنند، با استناد به ماده ی 6 قانون مقررات صادرات و واردات مشمول استفاده از تخفیف ویژه خواهند بود.

شرکت کنندگان می بایست لیست کامل کتاب های خود را حداکثر تا تاریخ 31 مارس 2012 برای نمایشگاه ارسال نمایند، در غیر این صورت ثبت نام آن ها ملغی می شود.

شرکت کنندگان می بایست آدرس سایت ناشران اصلی را در اسناد ثبت نامی درج نمایند. و در صورتی که یک کتاب، هم جلد نرم و هم جلد سخت دارد، تنها جلد نرم قابل عرضه خواهد بود.

به دلیل تقاضای زیادی که برای کتاب های با موضوعات ذیل وجود دارد، این کتاب ها تنها در سالن B به فروش می رسند: کتب هنری، کتاب های به زبان عربی، کتاب هایی که در هند منتشر شده است، کتاب های غیر چاپ اول، کتب کودکان، کتاب های عمومی و نشریات علمی.

ساختار تخفیف

همانند سال های گذشته برای ناشران ارزی، تخفیفی معادل 25% میزان فروش نهایی منظور می شود که در زمان تسویه حساب از کل فروش کسر خواهد شد.

*برای ناشران ویژه میزان تخفیف ، بسته به نظر و تائید امور بین الملل، بین 10 تا 15 درصد خواهد بود.

ثبت نام و مقررات مربوط به سالن ریالی (B)

کتاب های عرضه شده در بخش B به صورت ریالی و بدون یارانه به فروش می رسند. هزینه غرفه در این سالن برای همه ناشران شرکت کننده متری 80 یورو می باشد. همان گونه که ذکر شد شرکت کنندگان می بایست 50% هزینه غرفه را در زمان ثبت نام و 50% باقیمانده را در هنگام تحویل غرفه پرداخت نمایند. بدیهی است شرط تحویل غرفه به ناشر ارایه قبض پرداخت هزینه غرفه می باشد.

شرکت کنندگان می توانند فرم شماره 2 از جزوه اطلاعات و مقررات را تکمیل نموده و آنرا به دبیرخانه امور بین الملل ، یا سایت نمایشگاه (www.tibf.ir) ارسال نمایند . در این سالن نه محدودیتی در تعداد نسخه های هر عنوان و نه محدودیتی برای خریداران در میزان خرید وجود دارد . سال چاپ جدید کتاب ها برای بخش  B 2007 به بعد می باشد.

همانند بخش A، در این بخش نیز کتاب های عرضه شده نباید مغایر ارزش ها و اصول اسلامی و نیز مخالف تمامیت ارضی و منافع نظام ج.ا.ایران باشد.

محموله هایی که برای سالن ریالی بسته بندی می شوند می بایست به طور جداگانه و مشخص نسبت به محموله های ارزی ارسال شوند و این ارسال باید به گونه ای انجام شود که ترخیص آنها یک هفته پیش از زمان برگزاری نمایشگاه انجام شده باشد.

شرکت کنندگان می بایست کلیه ی هزینه های مربوط به ترخیص کتابهای خود را بر مبنای مقررات مالی نمایشگاه پرداخت نمایند، در غیر این صورت از تحویل کتابها به آنان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

غرفه ها می بایست طی ساعات کاری نمایشگاه به طور کامل به روی مراجعه کنندگان باز باشند.

کتاب های به فروش نرفته در سالن ریالی می تواند با هزینه خود ناشر مرجوع شود و یا آنها را به هر مقصدی که بخواهند منتقل نمایند.

گروهی از کارشناسان ، کتاب های ارسالی را با مقررات فوق الذکر تطبیق داده و با موارد تخلفی به صورت قانونی برخورد می نمایند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی