تبیان، دستیار زندگی
اگر راهی 35 كیلومتری شمال غربی یاسوج شوید و گردنه های كوه های زاگرس را بپیمایید، شهری كوچك و زیبا آرمیده بر دامنه دنا می بینید به نام سی سخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگین‌كمانی از زیبایی‌ها
رنگین‌كمانی از زیبایی‌ها


اگر راهی 35 كیلومتری شمال غربی یاسوج شوید و گردنه های كوه های زاگرس را بپیمایید، شهری كوچك و زیبا آرمیده بر دامنه دنا می بینید به نام «سی سخت». شهری که در میان رایحه‌ای خوش از بوی آویشن، چویل، كلوس و بیلهر در فضایی رویایی جا خوش کرده و موسیقی آهنگینی از شرشر آب بر بلندای كوهسار آرامش خیال واقعی را برایتان به همراه دارد.

سی سخت باغ شهری با خانه های پوشیده شده در میان انبوهی از درختان، آراسته به مجسمه های زیبایی است و اگر می خواهید از طبیعت بهاری لذت ببرید به این شهر استان كهگیلویه و بویر احمد سفر كنید. شهر سی‌سخت دارای پیشینه تاریخی و قدیمی است كه سكونت در آن به قبل از اسلام برمی‌گردد.

رنگین‌كمانی از زیبایی‌ها

در مسیر رسیدن به مقصد، تابلوهای طبیعی از زیبایی‌های رنگارنگ چشم هر رهگذر و دوستدار طبیعتی را محو خود می‌سازد. خروش آب چشمه‌سارها در جویبارهای كوهستانی میان درختان بلوط، سبزه‌زارها، شقایق‌های وارونه و آواز خوش پرندگان نشاطی تازه به جان می‌بخشد.

این شهر به دلیل آن که در دامنه دنا، بلندترین كوه رشته‌كوه‌های زاگرس قرار گرفته، در قسمتی از فصل پاییز و تمامی زمستان با كوه‌هایی پوشیده از برف چون تابلویی زیبا از دور به نظر می رسد.

اگر حدود هشت كیلومتری به سمت غرب شهر سی سخت حركت كنید در دامنه كوه دنا دشتی سرسبز می بینید كه نمایی از چهار قله اصلی دنا به نام های قزل قلعه، برج آسمانی، مورگل و قاش مستان را برفراز خود دارد. در محدوده بن رود دو آبشار دره ناری و توف شاه قرار دارند

جاذبه‌های سی‌سخت را می‌توان در آبشارها، چشمه‌ها، كوهسارها، دریاچه‌ها و زیبایی‌های رنگارنگ طبیعی دیگر جستجو كرد. بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه در این شهر چشمه میشی نام دارد كه در پایین گردنه بیژن قرار گرفته و آب آن زمین‌های زراعی ده بزرگ سی‌سخت را آبیاری می‌كند. پیوند، منطقه كوه‌گل، چشمه میشی، دشتك، بن‌رود و بندان، چشمه سرد، طوف و منطقه تاگی را از دیگر مناطقی است که در سفر به سی‌سخت می توانید ببینید.

رنگین‌كمانی از زیبایی‌ها

اما اگر می خواهید یکی از بهترین جاذبه های این شهر را ببینید، توصیه می کنیم به منطقه «كوه گل» در شرق سی سخت بروید، از پایین چشمه كوه گل تا دریاچه آن 45 دقیقه فاصله است. همین طور اگر حدود هشت كیلومتری به سمت غرب شهر سی سخت حركت كنید در دامنه كوه دنا دشتی سرسبز می بینید كه نمایی از چهار قله اصلی دنا به نام های قزل قلعه، برج آسمانی، مورگل و قاش مستان را برفراز خود دارد. در محدوده بن رود دو آبشار دره ناری و توف شاه قرار دارند.

رنگین‌كمانی از زیبایی‌ها

چطور برویم؟

از تهران تا یاسوج با اتوبوس 11ساعت راه است البته روزی یك پرواز به یاسوج نیز وجود دارد اما از قطار خبری نیست. اگر خواستید از شیراز راهی این سفر شوید باید مسافتی حدود 195 كیلومتر را با اتوبوس یا ماشین شخصی از شیراز به سپیدان و سپس یاسوج بپیماید و آنگاه از یاسوج با ماشین خطی یا با تاكسی راهی سی سخت شوید.

رنگین‌كمانی از زیبایی‌ها

به طور کلی برای سفر به این شهر می‌توانید از مسیر جاده یاسوج  ـ سی‌سخت و اصفهان ـ سمیرم ـ پاتاوه و مسیر كریك ـ سی‌سخت راهی شوید. علاوه بر این مسیر‌ها از طریق جاده گچساران ـ باشت ـ یاسوج ـ سی‌سخت، جاده شیراز ـ كاكان و یاسوج ـ سی‌سخت هم می‌توان به این منطقه سفر كرد.

رنگین‌كمانی از زیبایی‌ها

چی بخریم؟

بد نیست بدانید که شهر سی‌سخت با مساحت حدود 5‌‌/‌‌2 كیلومتر مربع و با جمعیت هشت هزار و 500 نفر در 35 كیلومتری شمال غرب یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و محصولات متنوع در دامنه دنا بویژه عسل طبیعی، داروهای گیاهی، كشمش، گردو، آبغوره، كشك، انواع حبوبات و روغن‌های محلی مرغوب و دیگر محصولات متنوع سوغات‌های این شهر برای شمایی است که این فصل سال را برای سفر به سی سخت انتخاب می کنید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از ایرنا، ساقدوش