تبیان، دستیار زندگی
یكی از موارد مهم در انتخاب همسر شناخت تیپ ازدواجی خود و طرف‌تان است. براساس دسته‌بندی تیپ شخصیتی زنان و مردان در طبیعت 4 دسته معرفی می‌شوند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیپ‌شناسی در ازدواج


یكی از موارد مهم در انتخاب همسر شناخت تیپ ازدواجی خود و طرف‌تان است. براساس دسته‌بندی تیپ شخصیتی زنان و مردان در طبیعت 4 دسته معرفی می‌شوند.

تیپ‌شناسی در ازدواج

تیپ های زنانه

تیپ اول

تیپ اول در بین زنان، مادر است. عده‌ای از زنان همیشه مادر هستند. مادر بچه‌شان، مادر همسرشان، مادر همكاران‌شان و... این‌ها عادت دارند مثل مادر همه را زیر بال و پر خود بگیرند و مواظب‌شان باشند. مثالی كه در طبیعت می‌بینیم مثل كبوتر كه همیشه دنبال دانه دادن به بچه‌هایش است. این افراد ذاتا علاقه‌مندند مادر بشوند حتی عده‌ای دوست دارند مادر بشوند حتی به قیمت آن‌كه همسرشان برود.

تیپ دوم

تیپ دوم همیشه محبوب است؛ شخصیتی است كه دوست دارد همیشه محبوب باشد. محبوب پدر و مادر، محبوب همسر و... مهم نیست كه ازدواج كرده باشند یا نه، دوست دارند همیشه مورد تمجید و تعریف باشند.

تیپ سوم

تیپ سوم تیپ خانم فاخر است؛ به این معنی كه دوست دارند در جامعه كار كنند و فعال باشند، در خانواده یك مادر خوب و یك همسر ایده‌آل باشند و همچنان كه خودشان و موجودیت‌شان را حفظ می‌كنند محبوب و درنظر باشند.

تیپ چهارم

تیپ چهارم تیپ غوغاسالار است؛ به این معنی است، كه همیشه دوست دارند با هیاهو و قیل و قال به اهداف‌شان برسند. از ابتدای تولد با گریه‌وزاری و نق زدن به اهداف‌شان می‌رسند و تا پایان زندگی‌شان هم به همین شیوه به خواسته‌‌های‌شان می‌رسند.

تیپ های مردانه

تیپ اول

درست متناظر این 4 تیپ زنانه، 4 تیپ مردانه هم وجود دارد. تیپ پدر كه دوست دارند همیشه پدر یك خانواده باشند؛ كار كنند، پول در بیاورند و همراه خانواده تفریح و پیك نیك بروند.

تیپ دوم

تیپ دوم، مردان تنوع‌طلبی هستند و دوست دارند همیشه محبوب باشند. در هر جمعی به دنبال جلب نظر هستند و می خواهند دل همه را به دست بیاورند.

تیپ سوم

تیپ سوم، تیپ مرد جذاب است؛ یك مدیر موفق در، كار یك همسر فوق‌العاده و یك پدر مهربان. در واقع یک فرد همه چیز تمام.

تیپ چهارم

تیپ چهارم که در زنان غوغا سالار بود و حرکات نمایشی نشان می داد، در مردان به شکل تیپ شارلاتان و پرهیاهوی مردانه جلوه می کند كه دست به هر كاری می‌زند تا خود را نمایش دهد. ظاهری كاملا موجه و نرمال دارد و در باطن بسیار درگیر و نامتعادل است.

اگر تیپ شخصیتی پدر با تیپ شخصیتی مادر ازدواج كند، بسیار عالی و موفق خواهد بود ولی اگر تیپ مادر با مرد تنوع طلب ازدواج كند دائم درگیری و گرفتاری خواهند داشت چون او زندگی می‌خواهد و دیگری تنوع‌های زندگی را

تیپ های دیگر

به جز این تیپ ها، دو نوع تیپ دیگر هم داریم که به طور کلی وضعیت عمومی فرد را مشخص می کند. تیپ A و تیپ B. افرادی که ویژگی های شخصیتی مانند: استبداد، حمایت گری، احساسات شدید، دلواپسی، نیاز شدید به پیشرفت، خشونت، انرژی زیاد، رقابت جویی، جاه طلبی، بی حوصلگی و ستیزه جویی را دارند، به عنوان تیپ A   شناخته می شوند. آنها افراد پیچیده و احساساتی ای هستند که برای رسیدن به هدف شان با افراد و عوامل دیگر در جنگ و جدالند. در مقابل شخصیت های تیپ B، افرادی آرام، صبور و میانه رو هستند، تا حدودی تنبل به نظر می رسند، دیر عصبانی می شوند، دیر به قرارهایشان می رسند، حوصله زیادی برای شنیدن دارند، از ایستادن در صف های طولانی اذیت نمی شوند و زیاد می خوابند.

تیپ A همیشه در حال حرکت است، در حالی که تیپ B نگران وقت نیست. تیپ A سریع راه می رود، اما تیپ B صبور است. تیپ A سریع می خورد، اما تیپ B به آرامی و با آرامش کامل غذای خود را می خورد. تیپ A سریع حرف می زند و مکالمه تند دارد، اما تیپ B کند حرف می زند.

تیپ A بی صبر است و پاسخ آنی به سئوالات می دهد، اما تیپ B صبور است و پیش از پاسخگویی به سئوالات مکث می کند. تیپ A دو کار را با هم انجام می دهد، اما تیپ B از عهده انجام تنها یک کار برمی آید.

تیپ A زمان فراغت ندارد، اما تیپ B بدون احساس گناه می آساید و تحت فشار پایان وقت نیست. تیپ A موفقیت هایش را با کمیت اندازه گیری می کند، اما تیپ B کیفیت را مدنظر دارد. تیپ A اغلب در تلاش برای تسلط به طرف مقابل است، اما تیپ B به ندرت این کار را انجام می دهد. تیپ A روحیه تهاجمی دارد، رقابتی است و به استقبال خطر می رود. و تیپ B میانه رو است و کمتر با کسی دشمنی می کند و کمتر دست به ریسک می زند.

می بینید که تفاوت این تیپ ها آنقدر زیاد است که بی توجهی به آنها باعث می شود اختلافات زیادی در زندگی مشترک به وجود بیاید. مثلا شما تیپA  هستید و می خواهید سر ساعت به قرارهایتان برسید اما همسر تیپ B شما با آرامش، کارهایش را می کند و یک ساعت به اتمام مهمانی مانده، از خانه راه می افتد. یا در مواجهه با مشکلات، شما عصبی و خشمگین می شوید اما از نظر همسر تیپ B شما موضوع اصلا مهم نیست و بهتر است به جای آن از تماشای فیلم لذت ببرید!

تیپ‌شناسی در ازدواج

با کی ازدواج کنیم؟

بهترین حالت این است که تیپ‌های شخصیتی 2 طرف در ازدواج با هم هماهنگ باشند. مثلا دو تیپ شخصیتی A یا B با هم ازدواج کنند. علاوه براین، اگر تیپ شخصیتی پدر با تیپ شخصیتی مادر ازدواج كند، بسیار عالی و موفق خواهد بود ولی اگر تیپ مادر با مرد تنوع طلب ازدواج كند دائم درگیری و گرفتاری خواهند داشت چون او زندگی می‌خواهد و دیگری تنوع‌های زندگی را.

این تیپ‌ها، تیپ‌های پایه است و به‌صورت تركیبی هم دیده می‌شود. با این حال، یکی در هر فرد قوی تر است و می توان به آن لقب قطب شخصیتی را داد. خودتان را بررسی کنید و ببینید که اگر قرار باشید بین 1 تا 100 به خودتان نمره بدهید، نمره شما در هر کدام از تیپ های شخصیتی چند می شود. دراین باره می توانید از خواهر، برادر، دوستان یا والدین تان هم سوال کنید تا آنها از دید خودشان به شما نمره بدهند. بالاترین نمره ای که در یک تیپ کسب می کنید، تیپ شخصیتی شما را نشان می دهد. بر اساس این تیپ شخصیتی، راحت تر می توانید فرد مورد نظر خود را انتخاب کنید.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.