تبیان، دستیار زندگی
انتخابات ایران به گزارش خبرگزاری فارس، پارلمان اروپا با صدرو بیانیه‌ 15 ماده‌ای خود از روند انتخابات در ایران ابراز نگرانی كرد. این بیانیه انتخابات مجلس هفتم را نابرابر و غیر آزاد خوانده و در بند 5 بیانیه چنین آمده است:« ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پارلمان اروپا وانتخابات ایران

انتخابات
به گزارش خبرگزاری فارس، پارلمان اروپا با صدرو بیانیه‌ 15 ماده‌ای خود از روند انتخابات در ایران ابراز نگرانی كرد.

این بیانیه انتخابات مجلس هفتم را نابرابر و غیر آزاد خوانده و در بند 5 بیانیه چنین آمده است:« اظهار تاسف می دارد كه به خاطر نبود حمایت از سوی ایران آرزوی پارلمان اروپا برای اعزام یك هیات ناظر بر انتخابات ایران محقق نشد.»

در این بیانیه از گفت و گوی متقابل همه نهادهای اروپایی مربوطه و نمایندگان و نیروهای سیاسی ایران استقبال شده است.

پارلمان اروپا در این بیانیه از تشكیل هیات جداگانه ای در پارلمان اروپایی برای رابطه با ایران خبر داده است.

در بخشی از این بیانیه‌ آمده است:‌«اتحادیه اروپا از نقش فعالتر قوه قضاییه و شورای نگهبان درگفت و گوهای حقوق بشر استقبال می كند.»

پارلمان اروپا در بند 12 بیانیه با اشاره به موضوع پروتكل الحاقی می نویسد:« بار دیگر حركت مثبت ایران رادر امضای پروتكل الحاقی پیمان منع تولید و تكثیر تسلیحات اتمی تایید می كند و امیدوار است مجلس ایران این پروتكل را ظرف ضرب الاجلی مناسب به تصویب رساند.»

خبرگزاری فرانسه نیز دراین باره گزارش داده  است:پارلمان اروپاقطعنامه‌ای را تصویب كرد كه در آن تاسف‌اش را درخصوص آن‌چه كه ”عقب‌نشینی شدید در تلاش برای استقرار ساختارهای دموكراتیك در ایران“ خوانده شده، ابراز كرده است.

بر اساس این گزارش، در این قطعنامه آمده است: فقدان احترام به روشهای دموكراتیك ممكن است پارلمان را به آن سو ببرد كه نتواند خود را مشروع جلوه دهد.

در این قطعنامه به ایران هشدار داده شده كه ممكن است جایگاهش در جامعه بین المللی تضعیف بشود.

اعضای پارلمان اروپا متقاعد شده‌اند كه گفت‌وگوی مداوم بین تمام نهادهای وابسته‌ی اروپایی و تصمیم سازان ایرانی، نیروهای سیاسی و جامعه مدنی بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

اعضای پارلمان اروپا همچنین در قطع‌نامه‌ی خود می‌افزایند كه از شركت فعال‌تر قوه قضائیه ایران و شورای نگهبان در گفت‌وگوی ایران و اتحادیه اروپا در خصوص حقوق بشر استقبال می‌كنند.

پارلمان اروپا از مخالفت ایران با عزام هیاتی برای نظارت بر انتخابات مجلس هفتم ابراز تاسف كرد.

دیگر تحریم کنندگان

حزب دموکرات کردستان ایران،

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران،

سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران

کوموله - سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران

کمیتة مرکزی حزب تودة ایران

سازمان فدائیان (اقلیت

چریكهای فدایی خلق ایران

كنگره خلق كردستان (پ.ك.ك)