تبیان، دستیار زندگی
روزگاری ازدواج تقدس داشت و درکنار خانواده حضور داشتن و به موقع به منزل مراجعت کردن مبنا و معنای خاصی داشت و کسی نمی توانست از این امر تخطی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی خیانت طعم زندگی را تلخ می کند


در جامعه امروز خبرهایی که در آن خیانت زوجین حادثه ساز شده است ،آنقدر کم نیستند که نادیده شان گرفته شوند.

این خبرها مواردی است که تنش های خانواده های امروز را نشان می دهد و خیانت زمانی تلخ تر می شود که با قتل و اسید پاشی همراه شود.


طلاق، خیانت

روزگاری ازدواج تقدس داشت و درکنار خانواده حضور داشتن و به موقع به منزل مراجعت کردن مبنا و معنای خاصی داشت و کسی نمی توانست از این امر تخطی کند چرا که مجازات آن طرد شدن از سوی خانواده بود. اما امروزه همه دیر آمدنها با ترافیک وحجم کاری بیش از حد توجیه می شود. امروز مردان معتقدند اگر چند شغله نباشند از پس زندگی بر نمی آیند و زنان می گویند اگر شاغل نباشند درآمدشان کفاف زندگی را نمی دهد، پس گاهی و برای برخی افراد حضور در خانه به ساعات کوتاهی ختم  می شود و حضور در اجتماع رنگ و بوی زندگی اصلی را می گیرد.

در واقع  دگرگونیهای عمده ای در الگوهای زندگی امروز ایجاد شده است. درصد بالایی از زنان  شاغل هستند و نسبتهای قابل توجهی از جمعیت یا در خانواده های تک سرپرست یا در درون خانواده های ناتنی زندگی می کنند. طلاق امروز مربوط به تغییرات گسترده ایست که در بطن جامعه بوجود آمده است. امروزه خیانت زوجین به یکدیگر  آمار طلاق و قتل را افزایش داده است.گاهی خیانت خود را با طلاق عاطفی که بیانگر رابطه زناشویی است، نشان می دهد و ایجاد تنش هایی که گاه راه را برای طلاق هموار می کنند.

در جامعه امروز خبرهایی که در آن خیانت زوجین حادثه ساز شده است ،آنقدر کم نیستند که نادیده شان گرفته شوند. وقتی زن میانسالی بعد از چندین سال زندگی مشترك به دلیل اینکه شوهرش در سن 60 سالگی بیش‌تر از سن و سالش به خودش رسیدگی می‌كند و مدام با تلفن همراهش پیامك، ارسال می‌كند، احساس می کند پای خیانتی در میان است یا در داداگاه خانواده زنی از سفر های مجردی همسرش می گوید و از ازدواج پنج ساله ای که با تماس های مشکوک همسرش با خانمی پای او را به دادگاه باز کرده و طعم شیرین زندگی را تغییر داده است. این خبرها مواردی است که تنش های خانواده های امروز را نشان می دهد و خیانت زمانی تلخ تر می شود که با قتل و اسید پاشی همراه شود.

خیانت تجربه ای گیج کننده و دردناک

کنش متقابل اجتماعی و زندگی هر روزه افراد را در موقعیتهای خاص قرار می دهد.گذشتن از کنار کسی در خیابان، رد وبدل کردن جملاتی در جمع دوستان، خانواده ودر محل کار، تماشا ماهواره وتلویزیون همه این امور  در عین حال که کم اهمیت به نظر می رسد، اما افراد باید به عاقبت رفتار خود در جامعه بیاندیشند. چرا که الگوهای کنش متقابل در زندگی اجتماعی مان، جریان زندگی خصوصی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. در زندگی اجتماعی امروز و در کنش های متقابل روزانه خیانت زوجین ، تجربه ای گیج كننده و دردناك برای افرادی است كه با آن درگیر هستند.

خیانت زوجین متهم ردیف اول طلاق

این روزها خیانت یکی از متهمانی است که سبب شده آمار طلاق سیر صعودی پیدا کند، خیلی از مواقع این طلاق ها  ناشی از خیانت یکی از زوجین است و در آن مقطع زمانی،تنها احساس فرد این است که چه اتفاقی باعث سرد شدن رابطه اش شده است و چرا او با این همه صداقت و وفاداری طعمه خیانت شده است.گاهی این امر اسبابی می شود برای اینکه فرد مورد خیانت قرار گرفته، عقده گشایی کند و احساسات و عواطف جنس مقابل را خدشه دار کند. حال یک سوال پیش می آید، چرا انگیره طلاق تغییر کرده است؟ جنس امروز طلاق از نوع عدم تفاهم اخلاقی و نگرانی از پیامدهای مالی نیست به نوعی آنچه امروز زندگی های چندین وچند ساله را به ورطه بازی می کشاند، خیانت است.

حاصل طلاق گاهی کودکانی هستند که از اضطراب عاطفی رنج می برند و گاهی تحت تاثیر تنشهایی که ایجاد شده است ،کودک در آینده خیانت بزرگ تری انجام می دهد و اگر خیانت یکی از والدین را دلیل این جدایی بداند ، این حس سردرگم و پر از نفرت را به جامعه انتقال می دهد

یکی از دلایلی که می توان شمرد این است که ازدواج دیگر شرط تجربه منظم جنسی برای زنان و مردان نیست و افراد بدنبال تنوع طلبی در می یابند اگر روزی همسر خویش را هم نادیده گرفتند و با شخص دیگری ارتباط برقرار کردند، گناهی مرتکب نشده اند و نهادهای پابرجا و استوار زندگی شان را متزلزل نکرده اند. به بیان دیگر در عصر حاضر  افراد از  وجدان درد شکایت نمی کنند.

وسایل ارتباطی مدرسه ای کوچک برای اعضا خانواده

تاثیر فزاینده تلویزیون شاید مهم ترین تحول در وسایل ارتباطی همگانی است.عملا هر خانواده ای در محروم ترین منطقه یک تلویزیون دارد. این در حالی است که ظهور تلویزیون بر الگوهای زندگی مشترک به شدت تاثیر گذارده است، طوری که در مواقعی مردم فعالیتهای خویش را براساس زمان بندی تلویزیون تنظیم می کنند. برنامه مناسب و فراهم آوردن زمینه هایی برای تفکر هر چه بیشتر فرد را از دیدن برنامه هایی که به زندگی او خدشه وارد می کند، منصرف می کند. یک برنامه ساز تلویزیونی باید در نظر داشته باشد، کسانی که علاقه مند به تماشای تلویزیون هستند، وقت کمتری صرف فعالیتهایی از قبیل اوقات فراغت، دیدار دوستان،گفتگو، وظایف خانگی و خوابیدن می کنند. عدم برنامه های مناسب و مهیج در تلویزیون افراد را ترغیب می کند تا برنامه های ماهواره را پیگیری کنند. حال آنکه به دلیل عدم انطباق فرهنگ و از بین رفتن قبح بعضی مسائل در مرحله اول خانواده را به زوال و نابوی می کشاند و به نوعی تاثیر برخی از برنامه های ماهواره زنجیر بدبختی را به پای تک تک  اعضای خانواده می بندد.

طلاق، خیانت

در عصر حاضر با توجه به وضعیت قشر متوسط و کم درآمد باید یادمان باشد که ارزان ترین وسیله پر کردن اوقات فراغت رسانه ها هستند.  مسئولین  وسایل ارتباطی اگر آگاهانه و با دقت برای برنامه سازی در تلویزیون اقدامی انجام ندهند علاقه مندی به ماهواره برای پرکردن اوقات فراغت بیش از پیش پر رنگ خواهد شد. یک نکته را در نظر داشته باشیم با حذف ماهواره نمی توان مردم را علاقه مند به دیدن برنامه های تلویزیون داخلی کرد بلکه با ارتقا محتوای تلویزیون مردم به نوعی ماهواره را خود به خود از زندگی حذف می کنند. عدم توجه به سریالهایی که برای اندیشه افراد جامعه ما طراحی شده است و اکثرا بر عشق مثلثی شکل تاکید دارد و اغلب بر موضوعاتی چون خیانت دامن می زند با غنی سازی تلویزیون  و برنامه سازی  و شادابی برنامه های تلویزیون داخلی به فراموشی سپرده می شود و به نوعی آموزش تصویری خیانت را از ذهن افراد پاک می کند.

در این میان یادمان باشد ،خیانت خیابانی دو طرفه است. زمانی که فردی مورد خیانت واقع می شود، تصمیم  می گیرد که انتقام بگیرد. قتل، اسیدپاشی،.......حاصل خیانت در جامعه امروز است.در این جامعه بهبود برنامه سازی در وسایل ارتباط جمعی، فراهم آوردن رفاه اقتصادی علی الخصوص برای زنان،آموختن فرهنگ وفاداری به اعضای خانواده ، همه می تواند نسخه خوبی باشد تا خیانت اسباب و اثاثیه اش را از زندگی افراد جامعه امروز جمع کند.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

وقتی نفر سومی در میان است

زنگ خطر های بی وفایی

افزایش ناگهانی خیانت همسران

عاشق شدن یا عاشق ماندن؟

مردان ایرانی هنوز هم وفادارند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.