تبیان، دستیار زندگی
اولین شرط حاکم دینی اجتهاد در فقه است. ضرورت این شرط بسیار روشن است زیرا هر کس مجری قانون شد باید کاملا از آن آگاهی داشته باشد و در میان مسلمانان، فقها بیشترین اطلاع و آگاهی را از قوانین شرعی و دینی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های حکومت

اجتهاد

می دانیم که هر تشکیلات حکومتی اهدافی از قبیل: تأمین نیازمندیهای شهروندان، برقراری امنیت داخلی، برقراری روابط با کشورهای دیگر که تضمین کننده منافع ملی است و غیره را تعقیب می کند، پس باید هر حکومتی دو ویژگی را دارا باشد یکی راه رسیدن به این اهداف را بداند و در این راستا جامعه را آن چنان اداره کند که این اهداف تحقق یابند، دیگر اینکه مورد اعتماد مردم باشد، یعنی شهروندان مطمئن باشند در سایه این حکومت ،آبرو ،جان و مالشان حفظ می شود. هر انسانی – با هر عقیده – این دو ویژگی را شرط لازم حکومت می داند و انتظار دارد سردمداران حکومت به این دو شرط جامه عمل بپوشاند.

اگر حکومتی دینی باشد باید در کنار اهداف مذکور هدف دیگری را نیز در نظر داشته باشد و آن آماده کردن زمینه رشد و ترقی معنوی شهروندان است. این هدف برای حکومت دینی از چنان اهمیتی برخوردار است که اهداف دیگر تحت الشعاع آن قرار می گیرند به عبارت دیگر این هدف اولویت اول را در نظام اسلامی دارد.

حال با توجه به تمایز حکومت دینی از حکومتهای دیگر چه کسی باید رهبری این حکومت را که برآورنده اهداف فوق است برعهده بگیرد؟

شرایط حاکم دینی

از آن رو که در حکومت دینی اداره جامعه بر اساس قوانین اسلامی است آن کسی که در رأس قدرت قرار دارد باید آگاهی کافی به قوانین اسلامی داشته باشد تا در جریان اداره اجتماع از این قوانین سرپیچی نشود. این آشنایی باید در حدّ اجتهاد باشد.

بنابراین ، اولین شرط حاکم دینی اجتهاد در فقه است. ضرورت این شرط بسیار روشن است زیرا هر کس مجری قانون شد باید کاملا از آن آگاهی داشته باشد و در میان مسلمانان، فقها بیشترین اطلاع و آگاهی را از قوانین شرعی و دینی دارند.

دومین شرط ، تقوا و صلاحیت اخلاقی است ، زیرا اگر حاکم از تقوا برخوردار نباشد قدرت، او را تباه می کند و ممکن است منافع شخصی یا گروهی را بر منافع اجتماعی و ملی مقدم دارد. برای حاکم – در هر نظام – درستکاری و امانت داری شرط است ، تا شهروندان با اطمینان و اعتماد زمام امور را بدو بسپارند، ولی برای حاکم دینی، تقوا و درستکاری در حد اعلا ضروری است.

، اولین شرط حاکم دینی اجتهاد در فقه است. ضرورت این شرط بسیار روشن است زیرا هر کس مجری قانون شد باید کاملا از آن آگاهی داشته باشد و در میان مسلمانان، فقها بیشترین اطلاع و آگاهی را از قوانین شرعی و دینی دارند

سومین شرط آگاهی و اهتمام به مصالح اجتماعی است یعنی کسی که حاکم مردم است، باید بداند در چه اوضاعی جامعه را اداره می کند. او باید روابط بین المللی را بداند و دشمنان و دوستان داخلی و خارجی را تشخیص دهد. اینها مهارتهایی است که برای هر حاکم لازم است وگرنه او در تدبیر جامعه با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

ممکن است سایر شرایط مذکور در غیر فقیه موجود باشد ولی شرط فقاهت ما را ملزم می دارد حاکم شرع فقیه جامع شرایط باشد. باید گفت شرایط مذکور برای حاکم دینی مورد تأکید پیشوایان دینی است. حضرت علی(علیه السلام) می‌فرماید:

"ایها الناس ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلمهم بامر الله فیه"(1) ای مردم! شایسته ترین مردم برای حکومت کسی است که از دیگران تواناتر و به دستور خدا در امر حکومت داناتر باشد.

با توجه به شرایط مذکور ما مدعی هستیم حکومت مشروع از دیدگاه ما فقط ولایت و حکومت فقیه است.

پی نوشت:

نهج البلاغه، خطبه 173

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع:

آیه الله مصباح یزدی، ج1، ص51-50

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.