تبیان، دستیار زندگی
این‌روزها درگیری‌ها در دو سوی مرزهای سودان جنوبی و شمالی جریان دارد. جامعه جهانی چشم به این درگیری‌ها بسته و تنها منتظر است تاببیند چه کسی نفت سودان را می‌بلعد. این بی‌تفاوتی در حالی ادامه می یابد که سازمان ملل نسبت به آواره شدن هزاران نفر در سودان هشدار
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سودان و آلام مردم هجلیج


این‌روزها درگیری‌ها در دو سوی مرزهای سودان جنوبی و شمالی جریان دارد. جامعه جهانی چشم به این درگیری‌ها بسته و تنها منتظر است تاببیند چه کسی نفت سودان را می‌بلعد. این بی‌تفاوتی در حالی ادامه می یابد که سازمان ملل نسبت به آواره شدن هزاران نفر در سودان هشدار داده است.

سودان

روزها از آغاز اشغال منطقه هجلیج در مرز شمالی سودان به دست نیروهای ارتش سودان جنوبی می‌گذرد و درگیری‌هایی بین دوطرف ایجاد شده كه بزرگ‌ترین درگیری از زمان پایان جنگ 22 ساله داخلی به شمار می‌آید، فضای متشنج به وجود آمده در روابط دو كشور بر سر منطقه نفت‌خیز هجلیج بار دیگر نگرانی‌ها درخصوص احتمال وقوع جنگی ویرانگر در سودان را افزایش داده است. پیامدهای منفی ادامه درگیری‌ها میان دو سودان بسیار زیاد است و چیززی كه مهم است این است كه رهبران سودان و سودان جنوبی درك كنند و بدانند تجدید درگیری‌ و تنش میان دو كشور به هر دلیل و تحت هر شرایط و انگیزه‌ای نه تنها معقول و پذیرفتنی نیست بلكه حتی باید جلوی وقوع آن گرفته شود تا این جنگ آخرین جنگ میان سودان و سودان جنوبی باشد، به ویژه اینكه این دو كشور از زمانی كه سودان كشوری واحد بود گزینه جنگ را آزمودند و نتیجه‌ای جز ویرانی و جدایی عاید آن‌ها نشد، لذا بهتر است دو طرف از درگیری‌های هجلیج و پیامدها و آثار منفی آن در روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و تاریخی مشترك عبرت بگیرند و از ورود به گرداب جنگی جدید ممانعت كنند؛ زیرا در صورتی كه دو طرف به مساله عدم ورود به جنگی تازه پایبند نباشند، جنگی در خواهد گرفت كه تر و خشك را با هم می‌سوزاند. به همین دلیل خویشتن‌داری، امنیت و ثبات میان دو كشور و نیز بازگشت به مذاكرات دوجانبه بدون تعیین پیش‌شرط بهترین و مسالمت‌آمیزترین گزینه و راهكار برای حل اختلافات موجود است.

روزها از آغاز اشغال منطقه هجلیج در مرز شمالی سودان به دست نیروهای ارتش سودان جنوبی می‌گذرد و درگیری‌هایی بین دوطرف ایجاد شده كه بزرگ‌ترین درگیری از زمان پایان جنگ 22 ساله داخلی به شمار می‌آید

جنگ خانمان برانداز میان سودان و سودان جنوبی به خصوص در منطقه هجلیج امری نامعقول است و اوضاع امنیتی و ثبات دو كشور را به نابودی خواهد كشاند؛ به ویژه اینكه این دو كشور به خاطر وجود گروه‌های شورشی در داخل مرزهایشان و نیز ركود اقتصادی وحشتناك با بحران‌های داخلی زیادی دست و پنجه نرم می‌كنند و منطقی نیست كه این جنگ ادامه پیدا كند.

سودان

بهتر است پس از عقب‌نشینی ارتش سودان جنوبی از منطقه هجلیج و سلطه ارتش سودان براین منطقه دو طرف بار دیگر فضای مملو از اعتماد را برای یكدیگر فراهم كنند و این چیزی است كه جز از طریق خویشتن‌داری و ممانعت از ورود به جنگی جدید حاصل نخواهد شد، كما اینكه رهبران دو كشور نیز باید به روابط تاریخی مشتركشان احترام بگذارند و روابط خود را بر پایه احترام دوجانبه پایه‌ریزی كنند. ازسرگیری روابط و بازگشت اوضاع به حالت طبیعی آن تنها از طریق گفت‌وگو دوجانبه برای حل تمامی پرونده‌های مورد اختلاف میان دو كشور از جمله مسائل مرزی، مساله نفت‌، اقتصاد و منطقه ابیی امكان‌پذیر است؛ چرا كه عدم حل این مسائل باعث بروز جنگ‌ و درگیری‌هایی از جمله درگیری‌های اخیر هجلیج و درگیری‌های مناطق كردفان جنوبی و جنوب نیل آبی در سودان شده است. با این تفاصیل بازگشت به میز مذاكرات دوجانبه تحت نظارت اتحادیه آفریقا و حمایت‌های بین‌المللی بهترین گزینه موجود برای دو كشور جهت خروج از بحران ایجاد شده است.

آنچه که هم‌اکنون به عنوان واقعیت در این منطقه جاری است تداوم درگیری‌ها و کشته و زخمی شدن بسیاری از مردمان این منطقه می باشد

در این شرایط سازمان ملل متحد هشدار داده است كه درگیری ها میان سودان و سودان جنوبی باعث آواره شدن هزاران نفر از اهالی غیرنظامی شده است. بر اثر این درگیری ها که میان سودان و سودان جنوبی كه در منطقه نفت خیز هجلیج در جریان است، جمعیت غیر نظامی این منطقه نفت خیز و روستاهای اطراف مجبور به فرار شده‌اند.

سودان

بر اساس گزارش سازمان ملل 5هزار نفر از هجلیج به مناطق خرسانه و كیلاك در حدود صد كیلومتری شمال این منطقه فرار كرده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل، هیئتی از هلال احمر سودان در تاریخ 14 و 15 آوریل از مناطق خرسانه و كیلاك بازدید كرده است. این هیئت خاطر نشان كرده است اغلب آوارگان در اطراف خرسانه پراكنده و بدون سر پناه هستند.

آنچه که هم‌اکنون به عنوان واقعیت در این منطقه جاری است تداوم درگیری‌ها و کشته و زخمی شدن بسیاری از مردمان این منطقه می باشد. در این شرایط به جاست که سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه آفریقا و سازمان کنفرانس اسلامی برای پایان دادن به آلام مردم این منطقه دست به کار شوند. اتخاذ هرچه سریع‌تر مواضع و انجام اقدامات مناسب برای این منطقه و مردمش راهگشا خواهد بود.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان