تبیان، دستیار زندگی
جدای نقشی كه زنان در جامعه و دوشادوش مردان ایفا می‌كنند، هریك در خانه خود به‌طور پیوسته در حال تولید محصولات خانگی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید ملی، تولید خانگی


كارهای خانگی طیف وسیع و گسترده‌ای دارد و با توجه به خصوصیات بومی هر منطقه، متفاوت است. خانمی را دیدم كه درست كردن تنور دست ساز و فروش آن به همسایگان از كارهای روزمره‌اش بود.

خانه داری

نادر متاهل و دارای 2 فرزند است. او می‌گوید: همیشه به كار خانگی به عنوان یك امر عادی و كم‌اهمیت نگاه می‌كردم و فكر می‌كردم به هر حال كارها پیش می‌رود تا این‌كه به یك سفر طولانی 20 روزه همراه 2 فرزند و خانواده برادرم عازم شدیم.در این سفر چند روزی را بدون پخت و پز سر كردیم و همه وعده‌های غذایی را خریداری كردیم. با اندكی محاسبه متوجه شدیم كه با این روش پول كم می‌آوریم. بنابراین خانم‌ها داوطلب شدند آشپزی را به عهده بگیرند.خیلی زود متوجه شدیم یك پرس چلو”‹كباب كه بیش از وعده‌ای 6000 تومان خریداری می‌شد، با معجزه آشپزی خانم‌ها با كمتر از 3000 تومان و با كیفیتی غیرقابل رقابت براحتی تهیه می‌شود.

انواع خورشت هزینه‌ها را از آن هم پایین‌تر می‌آورد و اگر فقط از همین یك هنر خانم‌ها بخواهیم تقدیر كنیم و آن را پاس بداریم، همیشه باید در حال تشكر باشیم.این تنها بخشی از كار خانگی زنان است زیرا همسر من هم شاغل هست، هم بچه‌داری می‌كند و هم خانه‌داری به عهده اوست.

او می‌گوید: این سفر چشم مرا به روی زحمات همسرم باز كرد و همیشه قدردان او خواهم بود.

زنان و تولید پنهان

جدای نقشی كه زنان در جامعه و دوشادوش مردان ایفا می‌كنند، هریك در خانه خود به‌طور پیوسته در حال تولید محصولات خانگی هستند.

خانه داری

برخی از آنها مربا و ترشی درست كرده و مواد خام را به غذا تبدیل می‌كنند. هر هفته ده‌ها كیلو گوشت و میوه و سبزی پاك نكرده را پاك و تمیز و خرد می‌كنند و از هریك محصولی جدید و دوست داشتنی برای مصرف خانواده تهیه می‌كنند. دسر‌های خانگی و شیرینی‌های رنگارنگی كه برخی مادران برای خانواده و فرزندان مشكل پسند خود درست می‌كنند، در صورت خریداری به شكل آماده هزینه زیادی بر دوش خانواده می‌گذارد.برخی از آنها حتی در كار آرایشگری و خیاطی و بافتنی نیز فعالیت دارند و نیازهای خانواده را رفع می‌كنند.این كاركنان بی‌مزد با نظافت و رعایت اصول ساماندهی و چگونگی دخل و خرج، نگهداری مواد غذایی و وسایل و لوازم منزل و حتی ایجاد درآمد از طریق مشاغل كوچك در خانواده، تعلیم و تربیت و... بهره‌وری خانواده را بالا می‌برند و هم در بهره‌وری و هم در تولید ملی سهم مهمی دارند.

گرچه سال‌هاست برای محاسبه و جبران كار خانگی زنان خانه‌دار برنامه‌ریزی و تحقیق می‌شود، اما هنوز بهره مهمی نصیب بانوان نشده است.

حتی بانوان شاغل نیز برخلاف فكر عمومی كه در مورد آنان وجود دارد، محصول نهایی كار خود را وارد خانواده می‌كنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد 70درصد مادران بیش از 50درصد درآمد خود را صرف هزینه خانواده می‌كنند و حدود 87 درصد در هزینه كردن درآمد خود و خانواده استقلال داشته‌اند

ارزش اقتصادی كار خانگی

كارهای خانگی طیف وسیع و گسترده‌ای دارد و با توجه به خصوصیات بومی هر منطقه، متفاوت است. خانمی را دیدم كه درست كردن تنور دست ساز و فروش آن به همسایگان از كارهای روزمره‌اش بود.

نانوایی از كارهای معمول زنان عشایر است و خیلی از زنان روستایی در كشاورزی و دامداری نیز نقش ایفا می‌كنند.ریسندگی و بافندگی و اشتغال در صنایع لبنی كوچك و خانگی از دیگر فعالیت‌های رایج زنان در سراسر كشور است و اگر بنا باشد تمامی این فعالیت‌ها به سنجش در آید، می‌توان گفت زنان خستگی‌ناپذیرترین اعضای جامعه در تولید ملی هستند و رفاه خانوار و آسایش آنها را با تحمیل كمترین هزینه فراهم می‌كنند.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : اقتصاد ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.