تبیان، دستیار زندگی
رییس ستاد سی‌وسومین سالگرد شهادت استاد مطهری در یک نشست خبری از انتشار و رونمایی آثار جدید این متفکر معاصر اسلامی و همچنین نقد اندیشه‌های وی در آیین بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد شهادت استاد مطهری خبر داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی‌وسومین سالگرد شهادت استاد مطهری

آثار جدیدی از شهید مطهری رونمایی می‌شوند


رییس ستاد سی‌وسومین سالگرد شهادت استاد مطهری در یک نشست خبری از انتشار و رونمایی آثار جدید این متفکر معاصر اسلامی و همچنین نقد اندیشه‌های وی در آیین بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد شهادت استاد مطهری خبر داد.

نشست خبری

قائم‌مقام بنیاد علمی فرهنگی علامه مرتضی مطهری و رییس ستاد سی‌وسومین سالگرد شهادت استاد مطهری در نشستی خبری، برنامه‌های این ستاد را برای خبرنگاران تشریح کرد.

محمدرضا جعفری‌جلوه، در ابتدای سخنانش بیداری اسلامی در سه دهه اخیر را به عنوان مهم‌ترین رخداد منطقه و جهان دانست و گفت: ایران اسلامی به واسطه امام خمینی(ره) و بزرگان دیگری مانند شهید مطهری، سلسله‌جنبان این جنبش‌اند. بن‌‌مایه‌های بیداری اسلامی در آرای ناب متفکرانی مانند شهید مطهری مشهود و سهم این معلم در ترسیم مبانی نظری این تحولات بر همه ما آشکار است.

وی با تاکید بر تبیین نقش مهم اندیشه‌های شهید مطهری در جنبش بیداری اسلامی گفت: به همین دلیل «مطهری و بیداری اسلامی» به عنوان شعار سی و دومین سالگرد شهید مطهری در سال گذشته انتخاب شد.

قائم‌مقام بنیاد علمی فرهنگی علامه مرتضی مطهری الگویی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را بنیادی‌ترین برنامه در بطن بیداری اسلامی دانست و گفت: طبق این الگو که پیرو طرح آن از سوی مقام معظم رهبری، در دستور کار قرار گرفت، مسیر حرکت ملت ایران و مجموعه ملت‌هایی که جنبش بیداری اسلامی را تجربه می‌کنند، مشخص می‌شود.

رییس ستاد سی‌وسومین سالگرد شهادت استاد مطهری افزود: اندیشه‌های شهید مطهری بن‌مایه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است، به همین دلیل «مطهری و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» را به عنوان شعار آیین بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد شهادت ایشان انتخاب کردیم. برنامه‌های این آیین بزرگداشت، در جهت تکوین اندیشه‌های مطهری و نقش آن در احیای تمدن اسلامی تنظیم شده‌اند تا از این طریق، درک بهتری از اندیشه‌های استاد حاصل شود.

جعفری‌جلوه ادامه داد: فعالیت‌های ستاد بزرگداشت شهید مطهری در سال جاری زودتر از سال‌های گذشته آغاز شد. تابستان سال 90 نخستین جلسات این ستاد برگزار شدند. اجرای متفاوت برنامه‌ها نسبت به سال‌های پیشین، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و همچنین شکل‌گیری کمیته‌هایی مانند کمیته دانشجویی و نیروهای مسلح از جمله فعالیت‌های جدید ستاد نسبت به سال‌های گذشته‌اند.

برای جهانی‌تر کردن اندیشه‌های استاد، امسال برنامه‌های متعددی را در حوزه بین‌الملل در نظر گرفتیم که مهم‌ترین آن‌ها برگزاری همایش در دانشگاه جاکارتای اندونزی و دانشگاه کشمیر هند است. همایش «حکمت مطهر» که هر ساله با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، در سال جاری وجهه‌ای بین‌المللی‌تر می‌‌یابد.

وی افزود: تعامل مستقیم با سازمان‌ها و نهادها برای برگزاری برنامه‌های بزرگداشت شهید مطهری متناسب با آن سازمان‌ها نیز از دیگر فعالیت‌های امسال ستاد بزرگداشت سی‌وسومین سالگرد شهید مطهری قلمداد می‌شود. این ستاد با تشکیل اتاق فکر متشکل از اندیشمندان و برنامه‌ریزان، گام‌هایی را برای ایجاد تحول در اجرای برنامه‌های امسال برداشته است که مهم‌ترین ماحصل آن کیفی و کاربردی شدن برنامه‌هاست. در همین راستا برنامه‌هایی در نظر گرفته شدند که تفسیری امروزی از شخصیت و اندیشه استاد به جامعه جهانی ارایه می‌دهند.

قائم‌مقام بنیاد علمی فرهنگی علامه مرتضی مطهری، تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری را مهم‌ترین تغییر رویکرد در برنامه‌های سی و سومین بزرگداشت شهید مطهری دانست و گفت: این برنامه‌ها از ابتدای آیین بزرگداشت آغاز می‌شوند. سال گذشته نخستین جشنواره ادبی هنری «گل‌واژه‌های شعر مطهر» از سوی ستاد بزرگداشت برگزار شد که آغازی جدی برای تبلور اندیشه شهید مطهری در حیطه ادب و هنر بود. در تکمیل این روند، نخستین جشنواره تجسمی مطهر در دو حوزه خط و گرافیک طراحی و اجرا شد که اختتامیه آن در هفته بزرگداشت شهید مطهری برگزار می‌شود.

وی از تولید سمفونی ویژه شهید مطهری و اجرای آن در ایام بزرگداشت خبر داد و گفت: امیدواریم اجرایی خوب و اثرگذار از این حرکت خاص هنری در آیین بزرگداشت شهید مطهری صورت گیرد.

نشست خبری

رییس ستاد سی و سومین سالگرد شهادت استاد مطهری ادامه داد: نگارش داستان بلند زندگی شهید مطهری آغاز شده است و امیدواریم این حرکت با اقداماتی در حوزه سمعی و بصری تکمیل شود. با آغاز تولید آثار داستانی، نمایشی، مستند، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های بلند درباره شهید مطهری از اکنون تا سال آینده، این اندیشه تبلور بیشتری در جامعه خواهد یافت.

جعفری‌جلوه به برگزاری همایش‌های تخصصی و کاربردی در محافل مختلف علمی از جمله حوزه‌ها و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در شهر نجف نیز برنامه‌هایی را ترتیب داده‌ایم. 5 همایش تخصصی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند. «مطهری و تحول در علوم انسانی» در دانشگاه تهران، «مطهری و دیدگاه‌های قرآن‌پژوهی» در دانشگاه امام صادق(ع)، «مطهری و تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه الزهرا(س)، «مطهری و بصیرت و بیداری اسلامی» در دانشگاه تهران و «مطهری و نظریه تربیت اسلامی» در دانشگاه تربیت مدرس، عنوان و مکان برگزاری این همایش‌هاست. این همایش‌ها با هدف نزدیک کردن اندیشه‌های استاد با نسل امروز برگزار می‌شوند.

جعفری‌جلوه همچنین از برگزاری 30 همایش در 30 دانشگاه کشور از سوی سازمان بسیج دانشجویی در ایام بزرگداشت شهید مطهری خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار مراسم سالگرد شهید مطهری در مسجد اعظم قم از سوی آیت‌الله مقتدایی، مدیریت محترم حوزه برپا خواهد شد.

نشست خبری

وی به برنامه‌های ستاد بزگداشت سی و سومین سالگرد شهید مطهری در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برای جهانی‌تر کردن اندیشه‌های استاد، امسال برنامه‌های متعددی را در حوزه بین‌الملل در نظر گرفتیم که مهم‌ترین آن‌ها برگزاری همایش در دانشگاه جاکارتای اندونزی و دانشگاه کشمیر هند است. همایش «حکمت مطهر» که هر ساله با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، در سال جاری وجهه‌ای بین‌المللی‌تر می‌‌یابد. مطهری‌شناسان از 6 کشور هند، اندونزی، فیلیپین، ترکیه، مصر، تونس و فرانسه در این همایش شرکت می‌کنند.

جعفری‌جلوه درباره سایر برنامه‌های ستاد بزرگداشت سی و سومین سالگرد شهید مطهری گفت: حضور موثرتر در فضای مجازی یکی دیگر از دستاوردهای تشکیل اتاق فکر در این ستاد است. به همین منظور، مسابقه وبلاگ‌نویسی حکمت مطهر و همچنین مسابقه‌های کتابخوانی و مقاله‌نویسی اینترنتی را در برنامه‌های امسال گنجاندیم. بهره‌برداری آزمایشی از سایت جامع شهید مطهری نیز در راستای افزایش فعالیت ستاد در فضای مجازی انجام می‌شود. این سایت توسط بنیاد فرهنگی شهید مطهری طراحی شده است.

وی نقد اندیشه‌های شهید مطهری را از جمله برنامه‌های مهم ستاد بزرگداشت این متفکر در سال جاری دانست و گفت: جلسات متعدد نقد و بررسی اندیشه‌های استاد در 30 استان از سوی بسیج‌های دانشجویی برگزار خواهند شد. 50 کرسی آزاداندیشی در سراسر کشور نیز این رویکرد را دنبال می‌کنند.

قائم‌مقام بنیاد علمی فرهنگی علامه مرتضی مطهری درباره فعالیت انتشارات صدرا که به طور تخصصی چاپ کتاب‌های شهید مطهری را بر عهده دارد گفت: این انتشارات چاپ چند کتاب جدید از استاد مطهری را در سال جدید در دستور کار قرار داده است که این آثار در جریان آیین بزرگداشت، رونمایی می‌شوند. درواقع رهاورد انتشارات صدرا در سی و سومین سالگرد شهادت استاد مطهری، انتشار این آثار جدید است که چاپ آن‌ها را در این ایام وعده کرده‌اند.

عباس عباس زادگان

بخش کتاب وکتابخوانی تبیان