تبیان، دستیار زندگی
برآورده کردن نیازهای كودكی کوچک که برای هر کارش به شما نیاز دارد، به اندازه کافی سخت و طاقت‌فرساست؛ حالا اگر این وظیفه با مسوولیت‌های کار بیرون از خانه هم ترکیب شود، شرایط بسیار سخت‌تر خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنی با مادران شاغل


برآورده کردن نیازهای كودكی کوچک که برای هر کارش به شما نیاز دارد، به اندازه کافی سخت و طاقت‌فرساست؛ حالا اگر این وظیفه با مسوولیت‌های کار بیرون از خانه هم ترکیب شود، شرایط بسیار سخت‌تر خواهد شد.


مادران شاغل

شرایط اینچنینی را فقط مادران شاغل درک می‌کنند، اما نباید ناامید شد؛ تجربه نشان داده با برنامه‌ریزی و همکاری سایر اعضای خانواده، به عنوان یک مادر و زنی شاغل، می‌توان بر این مشکلات پیروز شد و به برنامه‌های مختلف زندگی رسید.

همه باید کار کنند

اول به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛ شما تنها کسی هستید که خانه را جمع و وسایل را جابه‌جا می‌کند؟ آیا جمع کردن اسباب‌بازی‌ها، چیدن کفش و لباس‌ها داخل کمد، مرتب کردن رختخواب و اتو زدن لباس‌ها فقط به عهده شماست؟ اگر در منزل شما چنین برنامه‌ای اجرا می‌شود، همین امروز آن را تغییر دهید؛ مطمئن باشید حتی بچه‌های پنج ساله هم می‌توانند بخشی از کارهای خانه را انجام دهند و برنامه‌ریزی برای کار جمعی در خانه، نه تنها به ضرر هیچ‌کس نیست که به نفع همه افراد خانواده است.

پس همین امروز یک جلسه خانوادگی ترتیب دهید و از بچه‌ها و همسرتان بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کنند و مسوولیت برخی از کارها را بپذیرند؛ مثلاً فرزند کوچکتان می‌تواند میز غذا را بچیند و همسرتان هم خرید کند. انجام چنین کارهایی کمک بزرگی برای شما به حساب می‌آید.

در ضمن، خوب است هر شب برای کارهای فردا برنامه‌ریزی کنید و اگر می‌توانید برخی از کارهای مربوط به صبح را شب قبل انجام دهید؛ به عنوان مثال ناهار خودتان و بچه‌ها را آماده کرده و در یخچال بگذارید، لباس‌هایی را که باید شسته شود، داخل ماشین لباس‌شویی بریزید و از بچه‌ها هم بخواهید هر روز صبح خودشان کارهایشان را انجام دهند.

در کنار همه کارها، حواستان باشد حتماً پنج تا ده دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و در این مدت سعی کنید کمی خودتان را آرام کرده و از استرس‌ها دور شوید تا انرژی لازم برای بقیه کارها را داشته باشید.

از بچه‌ها و همسرتان بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کنند و مسوولیت برخی از کارها را بپذیرند؛ مثلاً فرزند کوچکتان می‌تواند میز غذا را بچیند و همسرتان هم خرید کند.

کار، مزاحم خانواده نباشد

نباید اجازه دهید برنامه‌های کاری‌تان با خانواده و امور مربوط به آن، تداخل داشته باشد. اگر همیشه مجبور هستید تا دیروقت کار کنید، بهتر است ابتدا با مدیرتان صحبت کنید و بخواهید شرایط را تغییر دهد اما اگر چنین چیزی ممکن نیست، با همسرتان هماهنگ باشید تا هنگامی که شما در محل کارتان هستید، او همراه و کنار کودکان باشد، اما هیچ وقت و در هیچ شرایطی اجازه ندهید کار، تمام وقت شما را بگیرد بنابراین همیشه باید برنامه‌ای برای صرف غذا همراه خانواده، تماشای فیلم کنار همسر و بچه‌هایتان و رفتن به گردش همراه آن‌ها را داشته باشید.

در نهایت هم مراقب باشید خودتان را از یاد نبرید؛ خیلی از مادرها نیازهای خودشان را در اولویت آخر قرار می‌دهند و به بهانه نگهداری از نوزاد، کارهای خانه، فشار کار بیرون و... خود را فراموش می‌کنند، اما بدانید اگر می‌خواهید مادر موفقی باشید باید به خودتان احترام بگذارید و از این طریق انرژی لازم برای انجام کارهایتان را به دست آورید.

منبع: جام جم آنلاین


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: hasantaleb