تبیان، دستیار زندگی
با توجه به آمارهای به دست آمده 51% افراد علاقه دارند كه گوشی های آن ها ضد آب بوده تا با خیال راحت بتوانند در هر جایی از آن استفاده كنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبیعت و گوشی های ضد آب


با توجه به آمارهای به دست آمده 51% افراد علاقه دارند كه گوشی های آن ها ضد آب بوده تا با خیال راحت بتوانند در هر جایی از آن استفاده كنند.

شاید برایتان پیش آمده باشد که بیرون از منزل هستید و در حال كار كردن با گوشی خود، باران شروع به باریدن كند و شما مجبور باشید برای اینكه تلفن همراهتان خیس نشود آن را در جیبتان بگذارید و از انجام كارتان صرف نظر كنید؟ یا اینكه وقتی مشغول میل كردن چای هستید برای اینكه لحظه ای چای روی گوشیتان نریزد و خراب نشود آن را كنار بگذارید؟

طبیعت و گوشی های ضد آب

وقتی تلفن همراهمان خیس می شود خیلی نگران می شویم از اینكه آسیب نبیند و سعی می كنیم آن را به روش های مختلف خشك كنید از سشوار گرفته تا قرار دادن آن در داخل كیسه برنج...

اما با ورود موبایلهای ضد آب و پیشرفت هر روزه این  تكنولوژی این نوع مشکلات حل خواهد شد.

شركت های مختلف با استفاده از فناوری های مختلف توانسته اند گوشی های ضد آب را ایجاد كنند كه اگر مثلا گوشی شما در یك لیوان آب افتاد و یا در زیر باران ماند شما نگران خرابی آن نشوید...

اولین تلفنهای همراه ضد آب كدامند؟

اولین گوشی های ضد آب توسط دو شركت شارپ و فوجیستو ساخته شد.

البته گوشی ساخته شده توسط شارپ خورشیدی نیز است و توسط خورشید نیز شارژ می شود.

گوشی ساخته شده توسط شركت ژاپنی F706i نام دارد.

اما بشنوید از سایر گوشی های ضد آب و فناوری های به كار رفته در آن ها...

استفاده از این گوشی ها در ژاپن رواج بیشتری دارد با این حال شركت ژاپنی فوجیستو سعی بر بهتر شدن این فناوری دارد.

موتورولا در ساخت گوشی های ضد آب خود از پوششی نانویی به نام آریدیون استفاده كرده كه با سطح داخلی و خارجی گوشی ارتباط دارد و مانع ورود آب به گوشی می شود اما فوجیستو از مهر و مومی بر روی باتری گوشی های خود استفاده كرده كه آب تا عمق 1.5 متری به گوشی نفوذ نمی كند و در برابر یخ زدگی ، سقوط از ارتفاع ، قرار گرفتن در کیسه ی خاک ، قرار گرفتن در مایعات و قرار گرفتن زیر فشار سنگین دوام آورد.

شركت های دیگری همچون HzO و Liquipelگوشی های ضد آب تولید كرده اند اما آن ها موارد نانوی ضد آب را به صورت گاز در آورده و كل سطح گوشی را در برابر مایعات حفظ می كند.البته این پوشش خیلی باریك است كه با چشم دیده نمی شود.

شركت لیکوئیپل هم به فناوری گوشی های ضد آب دست پیدا كرده اما كار را برای افراد آسان كرده و افراد می توانند گوشی خود را برای این شركت ارسال كنند و از این فناوری بهره ببرند.

البته شركت های بزرگ همچون اپل و دیگر شركت ها نیز از این فناوری استفاده می كنند.

شركت پاناسونیك نیز با ارائه گوشی Eluga power ، خود را به عنوان رقیبی برای سایر شركت ها معرفی كرده است.

شركت نوكیا ادعا كرده كه می تواند از پدیده طبیعی برگ گل نیلوفر در ضد آب کردن تلفن همراه استفاده کند

در این میان سامسونگ نیز دست به كار شده و گوشی ضد آب Galaxy Xcover را به بازار عرضه كرده است. دو شركت سامسونگ و اپل قصد دارند با همكاری یكدیگر گوشی های 3Galaxy و Iphnoe 5 را ضد آب بسازند.

طبیعت و گوشی های ضد آب

تا حالا به سطح ماهیتابه تفلون توجه كرده اید؟ وقتی یك قطره آب روی آن می افتد چگونه است؟

به نظر شما برگ گل نیلوفر چه ارتباطی می تواند با قابلیت ضد آب بودن داشته باشد؟؟

اگر دقت كرده باشید هنگامی كه قطره ای آب بر روی برگ گل نیلوفر می افتد بدون اینكه آب بر روی سطح برگ پخش شود بر روی سطح برگ لیز میخورد بدون آنكه در آن نفوذ كند.

به تازگی شركت نوكیا ادعا كرده كه می تواند از این پدیده طبیعی در گوشی های موبایل با استفاده از فناوری نانو استفاده کند.

به عبارت دیگر با الهام گرفتن از خاصیت ضد آب و ضد لك بودن این برگ، یك پوشش سطحی خارجی آب گریز برای گوشی های همراه تولید كند اما به این پوشش یك ساختار نانو نیز افزوده شده كه لایه ای از هوا را بر روی سطح گوشی به دام می اندازد كه آب به داخل گوشی نفوذ نكند.

كریس باور كه در شركت نوكیا فعالیت می كند با ساخت دو كاشی این عملکرد را نشان می دهد كه یكی دارای پوشش هیدروفوبیك است و دیگری نیست. آب روی سطحی كه دارای این پوشش است پخش نمی شود.این پوشش سطح كم انرژی است و زاویه 120 درجه دارد كه باعث می شود آب به صورت قطراتی جداگانه روی سطح تشكیل شود.

هیچ کس تاکنون نتوانسته یک پوشش فوق‌ آب‎گریز تولید کنند که درست مثل یک برگ نیلوفرآبی بتواند خودش را ترمیم کند

وقتی قطره آب برروی این سطح می افتد بعد از آن بر روی لایه زیرین یعنی گرافین افتاده و مانند حسگر عمل كرده و باعث می شود شما پرش قطره ی آب را مشاهده كنید. گرافین بسیار حساس بوده و حجمی ندارد و بهتر از سیلیكون عمل می كند.

اما منافظ و خطوط گوشی ضد آب بودن كامل گوشی ها را نقض می كنند.

هیچ کس تاکنون نتوانسته یک پوشش فوق‌ آب‎‌گریز تولید کنند که درست مثل یک برگ نیلوفرآبی بتواند خودش را ترمیم کند.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع :

Group of 98ian Fans of Mihan Missile-shape Popsicle!!

conversations.nokia.com

Putting people first "by Chris Weber & Jo Harlow"