تبیان، دستیار زندگی
ریشه تمامی قتل ها، سرقت ها، غارت ها، جنگ ها، جنایت ها، خشونت های خانوادگی، فاصله های عظیم طبقاتی، ریشه در طمع و آزمندی دارد امر واضحی را طرح و تکرار کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راههای درمان حرص و طمع


انسان حریص هرگز احساس سیری و بی نیازی نخواهد داشت، اگر چه به تعبیر امام علی(علیه‌السلام) صاحب تمام ثروتهای جهان باشد .


طمع

آثار طمع

1- مانع حریت و آزادگی و مقاومت و مبارزه با دشمنان شده و ایستادگی در برابر تطمیع و تهدید قدرتمندان و ثروت اندوزان را غیر ممکن می سازد.

اینکه امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می فرماید: اگر تمامی دنیا را به من بدهند دانه ای را از دهان موری نخواهم گرفت و یا قدرت و حکومت را با لنگه کفش وصله داری مقایسه کرده و می فرماید: اگر با حکومت و قدرت نتوانم رضایت خدا را جلب کنم همان لنگه کفش وصله دار را بر حکومت و قدرت ترجیح خواهم داد، نمونه ای از فرهنگ علوی در بستر مبارزه با رذیله حرص و آز و طمع می باشد.

2-  فرد طماع: در هر مرتبه و مقامی که باشد مورد استفاده ی ابزاری صاحبان قدرت و ثروت قرار می گیرد.

3- فرد طماع، حریص در برابر کج رویها، منکرات و انحرافات سکوت می کند.

ماجرای کربلا و جنایاتی که علیه خاندان عصمت و طهارت به عمل آمد، محصول طمع افراد حریص و تشنگان قدرت و ثروت بود. سه جنگ ناخواسته ای که بر امام علی(علیه السلام) تحمیل شد حاصل طمع زرپرستان و قدرت طلبان بود.

4- فرد طماع و حریص مورد نفرت و بی اعتمادی دیگران واقع شده – منزوی خواهد شد.

5- عقل و اندیشه فرد طماع ضایع شده و قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیریهای مهم را از دست می دهد.

6- فرد طماع تابع قانون و ضوابط عقلی و شرعی نبوده، قطب نمای افکار و اعمال او، تأمین آرزوهای دور و دراز خود خواهد بود.

7- انسان حریص هرگز احساس سیری و بی نیازی نخواهد داشت، اگر چه به تعبیر امام علی(علیه السلام) صاحب تمام ثروت های جهان باشد.

8- با توجه به نقش مهم والدین در تربیت و تزکیه فرزندان، والدینی که در دام رذیله طمع گرفتار شده باشند. فرزندانی نا آرام، پرخاشگر، ناسازگار، آسیب پذیر و حقیر خواهند داشت. چرا که والدین آنچه از(بیماریهای اخلاقی) را که خود دارند به فرزندان می دهند.

معاشرت و مراوده با سرمایه سالاران و ثروت اندوزان دامنه آتش زیاده طلبی و دنیا پرستی و طمع را در ذهن و زند گی با برافروخته و مانع مقابله با رذیله طمع خواهد شد. بر عکس مراوده و دوستی با افراد قانع و ساده زیست قوت و قدرت ما را در جهت مقابله با آرزوهای طولانی تقویت خواهد کرد

9- حرص و آز و آرزوهای بلند، همچون بنزینی است که به آتش نا آرامی های درونی فرد طماع فرو می ریزد. دامنه آتش، ذهن و زندگی او را در برگرفته و حاصلی جز خاکستر شدن روح و روان بیمار برجای نمی گذارد.

10- اگر بگوییم، ریشه تمامی قتل ها، سرقت ها، غارت ها، جنگ ها، جنایت ها، خشونت های خانوادگی، فاصله های عظیم طبقاتی، ریشه در طمع و آزمندی دارد امر واضحی را طرح و تکرار کرده ایم.

راههای مقابله

بعد از شناخت ریشه ها، ارائه راهکارها و بازشناسی اهرمهای مهار طمع امر مشکلی نخواهد بود.

برای مقابله جدی با رذیله اخلاقی مذکور، علاوه بر طرح و اجرای قوانین مبتنی بر آموزه های دینی و اقدام همه جانبه و همآهنگ مسئولان و متولیان تضمینی، قضایی و امنیتی و نیز فعالیت مدیران و متفکران فرهنگی، علمی، آموزش یر یال تک تک افراد جامعه نیز می بایست به نوبه خود به بازشناسی ریشه ها و راهکارهای مقابله با طمع به عنوان ام الفساد اخلاقی اقدام کنند. اگر چه مسؤلان نباید به تساهل و تسامح در برابر مفسدان اقتصادی و اجتماعی زمینه های رشد این رذیله اخلاقی را فراهم نمایند. و سهم عمده ی خود در فرآیند مقابله با طمع و آزمندی را فراموش نکنند. اما در این اجمال به راههای مقابله فردی، اکتفا می شود.

1- قناعت و ساده زیستی به عنوان پادزهر و اصلی ترین فضیلت در برابر رذیله طمع، به عنوان فرهنگ و تقوای معشیت می بایست در خانه و خانواده مورد عنایت والدین قرار گیرد. و نوجوانان بتوانند به راحتی روح و روان خود را از رذیله طمع دورنگه دارند.

اگر بگوییم، ریشه تمامی قتل ها، سرقت ها، غارت ها، جنگ ها، جنایت ها، خشونت های خانوادگی، فاصله های عظیم طبقاتی، ریشه در طمع و آزمندی دارد امر واضحی را طرح و تکرار کرده ایم

2- عمل، جسم و نیت، روح هر عمل می باشد، لذا اگر برای بدست آوردن ثروت و قدرت، نیت (که روح و قطب نمای عمل می باشد) را جلب رضایت خداوند لازم و کافی بدانیم، تیشه به ریشه طمع و حرص زده ایم .

3- فلسفه وجودی هر پدیده ای (مسکن، مرکب، پوشاک، و خوراک، ...) را بشناسیم در این صورت مسکن و مرکب برای آرامش و انجام بهتر امور زندگی خواهد بود نه فخر فروشی و زیاده طلبی و استثمار دیگران.

4- معاشرت و مراوده با سرمایه سالاران و ثروت اندوزان دامنه آتش زیاده طلبی و دنیا پرستی و طمع را در ذهن و زند گی با برافروخته و مانع مقابله با رذیله طمع خواهد شد. برعکس مراوده و دوستی با افراد قانع و ساده زیست قوت و قدرت ما را در جهت مقابله با آرزوهای طولانی تقویت خواهد کرد.

5- مطالعه سرگذشت پاکان و نیکان و صالحان و مبارزان.

6- توجه و تداعی آثار و عوارض تلخ و گزنده فردی و اجتماعی طمع، راه انتخاب سبک زندگی توأم با قناعت و ساده زیستی را هموارتر خواهد کرد.

                                                                                                                              احمد رزاقی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.