تبیان، دستیار زندگی
پدر و مادر بودن آمیزه ای از شادی و مبارزه جویی است. هیچ گونه طرح ریزی یا پیش بینی، شما را برای دنیایی که در انتظار شما و فرزندتان است، مهیا نمی سازد وقتی نوزاد پا به عرصه وجود می گذارد، دنیای شما برای همیشه تغییر می یابد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک رابطه ی جدید و غیر منتظره


پدر و مادر بودن آمیزه ای از شادی و مبارزه جویی است. هیچ گونه طرح ریزی یا پیش بینی، شما را برای دنیایی که در انتظار شما و فرزندتان است، مهیا نمی سازد وقتی نوزاد پا به عرصه وجود می گذارد... .

والدین و کودک، خانواده

پدر و مادر بودن آمیزه ای از شادی و مبارزه جویی است. هیچ گونه طرح ریزی یا پیش بینی، شما را برای دنیایی که در انتظار شما و فرزندتان است، مهیا نمی سازد وقتی نوزاد پا به عرصه وجود می گذارد، دنیای شما برای همیشه تغییر می یابد. شما رابطه عشقی عمیقی را با نااشنایی شکل می دهید و اوقات زندگی را وقف کسی می کنید که به تازگی ملاقاتش کرده اید. شما در ارتباط با فرزندتان، نقش نوینی را بر عهده می گیرید که تقریبا بر تمام زندگی شما تاثیر می گذارد.

شما اولین و بانفوذ ترین معلم فرزندتان هستید. همچنان که او بزرگ می شود، در حالی که یاد میگیرید قابل انعطاف باشید و خود را با تغییرات روز افزون فرزندتان منطبق می یابید، زمانی که او نوزاد است و گریه می کند و شما برایش اسایش ایجاد می کنید، او می آموزد که مطلوب است و مردم قابل اعتماد هستند. وقتی که او دو ساله است و شما او را در حالی که لگد می اندازد و فریاد می کشد، از فروشگاه بیرون می برید، او محدودیتها را می اموزد، زمانی که او پنج ساله است و شما به او کمک می کنید با دو چرخه اش دوری بزند، او حل مساله را می آموزد. آنچه در این مقاله می خوانید  شامل مواردی شبیه به این است، مقصود از این یادداشت این است که رفتار شما تاثیر مستقیم بر تربیت و عملکرد فرزندتان دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

نامیدن

برای والدین بسیار راحت است که بر روی فرزندانشان اسم بگذارند(اسم مستعار، اغلب مواقع از این اسم گذاری برای عزیز کردن کودک استفاده می شود که در اصطلاح به آن اسامی تحبیب گفته می شود)اما گاهی اوقات علی رغم این نیت اولیه، این نتیجه حاصل نمی شود. نامیدن یک کودک به عنوان بداخلاق، کوچولو، دماغو، فسقلی، نخودی و .... به طور ناخودآگاه آنها را متقاعد می کند که حتما دارای این ویژگی ها هستند. این موضوع به خودانگاره و اعتماد به نفس آنها لطمه می زند. لذا لازم است والدین از عباراتی برای عزیز کردن کودک خود استفاده کنند که امکان سوبرداشت از آنها وجود نداشته باشد. مانند عزیز قلبم، محبوبم، عشقم و .. و یا حداقل اسم خود کودک را به زبان آورند

نقد کردن

برای کودکان لازم و مهم است آگاهی یابند چه موقع کاری را به طور نادرست انجام داده اند. اگر رفتار کودکان را والدین تصحیح نکنند آنها به انجام نادرست این کار ادامه خواهند داد. در عین حال وقتی که یک کودک به طور مرتب با نقد و نکوهش مواجه شود نقد و سرزنش والدین برای شان یک امر کاملا عادی و طبیعی می گردد و آنها خشن ترین منتقد خود خواهند بود.

در یک حساب سرانگشتی لازم است هفتاد و پنج در صد جملات شما مثبت و تشکر و تقدیر ازکودکتان باشد و تنها بیست و پنج درصد آنها شامل اصلاحات و تصحیحات لازم باشد

والدین باید سعی در اصلاح داشته باشند نه در سرزنش و نکوهش. وقتی به چیزهایی که به غلط انجام داده اند اشاره می کنیم و یا نحوه انجام کار توسط آنها را بهتر می کنیم و ارتقا می بخشیم باید به چیزهای خوب آنها هم اشاره کنیم. در یک حساب سرانگشتی لازم است هفتاد و پنج در صد جملات شما مثبت و تشکر و تقدیر ازکودکتان باشد و تنها بیست و پنج درصد آنها شامل اصلاحات و تصحیحات لازم باشد. کودکی که هرگز درباره خودش و یا کارش حرف خوب و مثبتی نمی شنود کم کم می پذیرد که نکته مثبت و خوبی در وی وجود ندارد.

زمان

برای کودکمان آشپزی می کنیم، لباس هایش را می شوییم و یا او را به مدرسه می رسانیم اما تا زمانی که این لحظات را کیفیت بخشی نکنیم نمی توان این اوقات را اوقات کیفی با هم بودن به حساب آوریم. کودکان نیاز دارند که هر روز شاهد توجه والدین به خودشان باشند. خیلی ساده است که اجازه دهید کودک خودش را با کتاب و تلویزیون و بازیهای ویدیویی و کامپیوتر و ... سرگرم کند.

حتی ممکن است یک روز طی شود بدون اینکه یک گفتگوی با معنی بین والدین و کودکان رد و بدل گردد. کودکانی که توجه لازم را از والدین شان دریافت نمی کنند به شبیه سازی این کار می پردازند.

پدر و کودک

از انجام تکالیف مدرسه خودداری می کنند، دچار مشکل و دردسر می شوند، دوستان مناسب کمتری خواهند داشت و ...مهم است که به خاطر بسپارید که تلاش واقعی کنیم که درباره علاقمندی ها، تنفرات، آرزوها، ترسها، اخلاقیات و ... روزانه صحبت کنیم تا کودک متوجه شود و در صورت تمایل حرف شما را قطع کند و ابراز نظر کند.

رابطه والدین و کودک از مهم ترین ارتباطاتی است که یک کودک باید داشته باشد. باید هر روز سعی کنید نقش پدر و مادر بودن خود را ارتقا دهید و کمک کنید که کودکان خودشان را دوست داشته باشند و به این یقین و اطمینان برسند که با ارزش هستند. اگر این کار را در حق آنها انجام دهیم آنها فراتر رفته و در تمام جنبه های زندگی شان موفق خواهند بود. اگر این کار را نکنیم ممکن است کودک مان با مشکلات و دردسرهای جدی روبرو شود که به راحتی می توانست قابل اجتناب باشند.

بله؛ تربیت بچه های کوچک چالشی بزرگ است. اما چالشی است پر از فرصتها، هم برای والدین و هم برای فرزندان تا دورانی پر از شادمانی و خشنودی را از سر بگذراند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

تربیت دینی: باید ها و نبایدها

تربیت بدون فریاد

فرزند پروری بی دغدغه

والدین مبتدی، رفع اشکال کنند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.