تبیان، دستیار زندگی
فناوری تولید پوست مصنوعی در سال های گذشته، به لطف تلاش ها و پیشرفت های صورت گرفته در آزمایشگاه های فوق مدرن دنیا، رشد چشمگیری داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لمس‌ زندگی با پوست مصنوعی


فناوری تولید پوست مصنوعی در سال های گذشته، به لطف تلاش ها و پیشرفت های صورت گرفته در آزمایشگاه های فوق مدرن دنیا، رشد چشمگیری داشته است و اکنون کار به جایی رسیده است که تولید آن به صورت کاملا خودکار به عنوان برنامه جدید دانشمندان در زمینه تولید پوست های مصنوعی تبد یل شده است.

لمس‌ زندگی با پوست مصنوعی

دانش نوین امروزی بر این نکته تاکید دارد که تولید مدل های مختلف پوستی از اهمیت و ضرورت قابل توجهی برخوردار است. همزمان با تولید و استفاده از کرم ها و صابون های مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی این ضرورت احساس می شود که چگونه می توان واکنش بدن به این مواد را مورد بررسی قرار داد. استفاده از پوست مصنوعی در مقایسه با بررسی تاثیر این مواد روی پوست حیواناتی نظیر موش های آزمایشگاهی، گزینه ای خارق العاده خواهد بود. البته این تنها بخشی از هدف پژوهشگران بوده است.

در پزشکی امروز نیاز به پوست های متنوع مصنوعی آن هم در حجم قابل توجه به مقوله ای تبدیل شده است که با حیات انسان ها سروکار دارد. با این حال تولید پوست مصنوعی، فرآیند پیچیده ای است که دربرگیرنده استفاده از ابتکارات انسانی است و البته در این میان به جهت استفاده از نرم افزارهای رایانه ای پیشرفته و شبیه سازی های کاملا دقیق، کارها تا حد زیادی راحت تر شده است. از این رو، این فرآیند غیرخودکار و دستی، نتیجه ای جز این نداشته است که به رغم وجود بازار تشنه و گسترده، حتی شرکت های معتبر بین المللی نیز توانایی محدود تولید تنها 2000 قطعه پوست مصنوعی در ماه را داشته باشند و این در حالی است که سالانه تنها در اروپا تا 5/6 میلیون قطعه پوست مصنوعی نیاز است. اکنون این نیاز دانشمندان را بر آن داشته تا شیوه های موثری را برای تولید خودکار و صنعتی پوست مصنوعی ارائه کنند.

گروهی از محققان در انستیتو فرانهوفر آلمان در صدر چنین تحقیقاتی هستند و امیدوارند در قالب پروژه ای موسوم به «مهندسی خودکار بافت مبتنی بر تقاضا» تولید پوست مصنوعی را به فرآیندی صنعتی تبدیل کنند.

در پزشکی امروز نیاز به پوست های متنوع مصنوعی آن هم در حجم قابل توجه به مقوله ای تبدیل شده است که با حیات انسان ها سروکار دارد. با این حال تولید پوست مصنوعی، فرآیند پیچیده ای است که دربرگیرنده استفاده از ابتکارات انسانی است و البته در این میان به جهت استفاده از نرم افزارهای رایانه ای پیشرفته و شبیه سازی های کاملا دقیق، کارها تا حد زیادی راحت تر شده است

محققان این پروژه البته بر این باورند که مهندسی بافت آن هم در سطح صنعتی هنوز در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارد. در حال حاضر محققان تنها روی پوست های تک  لایه کار می کنند; اما آنها از هم اکنون می دانند که تقاضا برای پوست های چندلایه را  که پیچیدگی های خاص خود را دارند  باید مورد توجه قرار دهند.

اکنون و به لطف تلاش های صورت گرفته در این انستیتو و پروژه یاد شده، مدل جدیدی از تولید پوست های دولایه با سلول های مختلف ارائه شده است. عقیده بر این است که این فناوری نوین در نهایت به ارائه نسخه کاملا مشابهی از پوست انسان منتهی خواهد شد. از آن گذشته، پیش بینی می شود این مدل پوستی از تمامی مدل های فعلی و ناقص ارائه شده در گوشه و کنار جهان پیشرفته تر باشد. آنچه که در این پروژه در حال انجام است، در حقیقت راه اندازی نخستین سیستم کاملا خودکار تولید پوست های مصنوعی دولایه است.

لمس‌ زندگی با پوست مصنوعی

محققان در این پژوهش علمی بی سابقه و در قالب فرآیندی چندمرحله ای، ابتدا به سراغ قطعات پوستی استرلیزه می روند و آنها را به قطعات کوچک تری تقسیم می کنند. در ادامه و با استفاده از آنزیم های مخصوص، اصلاحاتی در این پوست ها انجام می دهند و در نهایت با ترکیب آنها در یک لایه، فرآیند تولید پوست مصنوعی را به پایان می رسانند.

تولید پوست مصنوعی براساس چنین روشی، مزایای خاص خود را دارد. پوست تولید شده به این روش، از خاصیت کشسانی کاملا طبیعی برخوردار است. با این حال این کار هنوز کاملا به صورت خودکار و صنعتی انجام نمی شود. در حال حاضر، پوست های مصنوعی که در آزمایشگاه های مختف جهان تولید می شوند، با قیمت های بسیار گزاف در اختیار خریداران قرار می گیرند و این همه عمدتا به دلیل استفاده از نیروهای انسانی و سرعت پایین فرآیند تولید آن است. آنچه در ادامه تلاش های این محققان مورد توجه قرار گرفته، ارائه ماشین آلاتی بوده است که بتوانند این فرآیند را سرعت بیشتری بخشیده و با استفاده از آن، امکان تولید مدل های متنوع تر پوستی را پیدا کنند.

طی یک سال گذشته، 4 انستیتو و مرکز تحقیقاتی معتبر در آلمان، تلاش های مشترکی را در این زمینه دنبال کرده اند و اکنون نتیجه همکاری، ثبت رسمی 8 پوست مصنوعی به روش کاملا خودکار است. این روش تا آنجا از اهمیت برخوردار شده که قرار است در جریان برگزاری کنفرانس ویژه ای در این زمینه در آتلانتا رسما ارائه شود. این پوست در 3   مرحله مجزا و البته تنها به واسطه استفاده از سیستم های رباتیک تولید می شود و از این رو، سرعت ارائه آن به طرزی غیرقابل مقایسه  با گذشته افزایش خواهد یافت.

گرچه این فناوری نوین، امیدهای زیادی را ایجاد کرده است; اما در این که نقایصی داشته باشد،  نمی توان شک و تردید داشت. به بیان دیگر می توان گفت در مقایسه با نمونه های تولید شده به روش کاملا غیرخودکار، این پوست جدید تنها در صورتی می تواند به فناوری کاربردی تبدیل شود که در جزئیات، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. کیفیت این پوست با توجه به مدت زمان زیادی که به کار گرفته می شود، از جمله فاکتورهای تعیین کننده در این زمینه است.

پیش بینی می شود در صورت موفقیت های آتی این فناوری نوین، کارخانه تولید کاملا خودکار پوست های مصنوعی تا 2 سال آینده راه اندازی شود. تلاش محققان این پروژه بر آن است ماهانه حدود 5000 مدل پوستی با بالاترین کیفیت ممکن و با قیمتی در حدود 34 یورو برای هر قطعه تولید شود.

لمس‌ زندگی با پوست مصنوعی

تمرکز فعلی محققان در این پروژه بر این است که بدن بیماران پوست مصنوعی تولید شده به این روش را پس نزده و آن را به عنوان عضوی جدید قبول کند. این فناوری در ماه های گذشته، نه تنها از سوی شرکت های تولیدکننده لوازم بهداشتی و آرایشی جهت آزمایش محصولات مختلف خود مورد استقبال قرار گرفته است; که اقبال پزشکی مدرن را نیز به آن باید مورد توجه قرار داد. پیش بینی می شود از این پس جراحان برای ترمیم قسمت های مختلف بدن بیماران دچار سوختگی و حوادث مشابه، استفاده از پوست های مصنوعی تولید شده به روش کاملا خودکار را به عنوان گزینه ای مطمئن در نظر بگیرند..

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: afarinesh-daily*jamejamonline