تبیان، دستیار زندگی
در همه مدتی که با مرحوم آیت الله الهی قمشه ای حشر داشتم، فقط یکبار سخنی به ظاهر تلخ و ناگوار و در معنی بسیار بسیار شیرین و گوارا به این بنده فرمود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مگر شما زبان آقا هستید؟

علامه حسن زاده
در همه مدتی که با مرحوم آیت الله الهی قمشه ای حشر داشتم، فقط یکبار سخنی به ظاهر تلخ و ناگوار و در معنی بسیار بسیار شیرین و گوارا به این بنده فرمود .

اخلاق مساله ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. در اهمیت این مساله همین مقدار بس است که پیامبر گرامی اسلام فرمود: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق: من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام و کمال برسانم.

رعایت اخلاق و زی طلبگی برای اهل علم و طلاب اهمیت بیشتری دارد. کسانی که پرچم دار دین هستند و زیر علم اسلام سینه می زنند و مردم را به حق و راستی دعوت می کنند, خود باید در این زمینه سرآمد باشند.

در این میان اساتید حوزه به این لباس زیبا نیازمند ترند و از آن جهت که استاد در همه زمینه ها روی شاگردان خود اثرگذار است نیازدارد در این زمینه نیز خود را بسازد. بخش قابل توجهی از تاثیرپذیری شاگردان در حوزه های علمیه به صورت ناخودآگاه از طرف اساتید انجام می شود.

در اینجا به چند حکایت از استاد علامه حضرت آیه الله حسن زاده آملی اشاره می کنیم:

شش سال در محضر مبارک پیر روشن ضمیر، روحانی بزرگوار، حضرت حجت الاسلام حاج شیخ احمد اعتمادی در آمل تشرّف داشتم، فقط یکبار از ایشان تشر شنیدم.

داستانش این بود که به امر آن جناب ملزم بودیم درس نصاب هر روز را از بر کنی، چنانکه پیش از هر درس کتاب نصاب را در دست می گرفت، و ما می بایستی، نخست درس گذشته را به حضور انورش از بر بخوانیم و سپس درس دیگر را فرا بگیریم.

روزی که داشتم درس نصاب را از بر پس می دادم، مصراع اول بیتی را با اندک درنگی و لکنتی تکرار کردم تا مصراع دوم به یادم آید، به من فرمود: مگر دیشب ماست خوردی؟ این بود یک جمله تشری که در مدت شش سال از آن مرد خدا دیدم.

***

حدود سیزده سال در محضر اعلای علامه شعرانی تشرّف داشتم، از آن جناب هم فقط یک تشر بدین گونه شنیدم که در یک مطلب درس مکاسب شیخ انصاری رحمه الله علیه چند بار سوال و جوابی بین ما رد و بدل شده است، فرمود: آقا این مطلبی نیست که شما در آن این قدر پافشاری دارید.

این بود تنها تشری که در یان سالیان دراز به من زده است.

***

در همه مدتی که با مرحوم آیت الله الهی قمشه ای حشر داشتم، فقط یکبار سخنی به ظاهر تلخ و ناگوار و در معنی بسیار بسیار شیرین و گوارا به این بنده فرمود و واقعه اش اینکه:

یکی از شرکای درس در مجلس درس آن بزرگوار آهسته به من گفت: من اشکالی بر این مطلب دارم، این بنده رو به جناب آقای الهی نموده است و عرض نمود که جناب آقا! این آقا اشکالی دارد؛ در جواب به بنده فرموده است: «مگر شما زبان آقا هستید؟»

چقدر این جمله ادبم کرد و برایم کار رسید که هنوز حلقه گوش من است. رحمه الله تعالی علیه


منابع:

برگرفته از پایگاه یا مجیر

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین ،گروه حوزه علمیه تبیان