تبیان، دستیار زندگی
در واقع ، CISPA این امکان را به دولت و شرکت ‌های آمریکایی می‌ دهد که با عبور از مراقبت‌ های امنیت حریم خصوصی ، تمام اطلاعات شخصی ، ایمیل ‌ها و هر نوع اطلاعات مورد نظر خود را از حساب کاربران بردارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرقت قانونی اطلاعات شخصی!


در واقع ، "CISPA"  این امکان را به دولت و شرکت ‌های آمریکایی می‌ دهد که با عبور از مراقبت‌ های امنیت حریم خصوصی ، تمام اطلاعات شخصی ، ایمیل ‌ها و هر نوع اطلاعات مورد نظر خود را از حساب کاربران بردارد.


سرقت اینترنتی-سرقت انلاین

پس از سرقت های گسترده ی اطلاعات شخصی کاربران اینترنتی و بی تفاوتی دولت ها و مسئولین ، اینک کا به آنجا رسید که نمایندگان کنگره آمریکا اخیرا طرحی را ارائه کردند که به سازمان ‌های اطلاعاتی این کشور اجازه می ‌دهد در صورت تمایل ، به اطلاعات مشتریان و کاربران اینترنتی شرکت ‌های خصوصی دسترسی پیدا کنند. این قانون جدید Cyber Intelligence Sharing and Protection Act  که به اختصار "CISPA" نام دارد و پس از تصویب آن ، نهادهای دولتی و شرکت‌ های خصوصی می‌ توانند با یکدیگر همکاری داشته و به مبادله اطلاعات با یکدیگر بپردازند. این طرح توسط دو نماینده پارلمان ، "مایک راجرز" نماینده جمهوری ‌خواه کنگره و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و نیز "داچ روپرسپرگر" نماینده دموکرات‌ ها در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شده است.

در واقع ، "CISPA"  این امکان را به دولت و شرکت ‌های آمریکایی می‌ دهد که با عبور از مراقبت‌ های امنیت حریم خصوصی ، تمام اطلاعات شخصی ، ایمیل ‌ها و هر نوع اطلاعات مورد نظر خود را از حساب کاربران بردارد.

مخالفان این طرح ، در حال سازماندهی کردن اعتراض ‌ها به تصویب "CISPA" هستند. برخی کارشناسان "CISPA" را مشابه "SOPA" می ‌دانند که در اکتبر سال گذشته میلادی ، به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد ."SOPA" یا قانون توقف سرقت آنلاین ، با مخالفت گسترده وب سایت‌ ها ، شرکت ‌ها و فعالان فضای اینترنت مواجه شد

این قانون موجب می ‌شود تا فرآیند جاسوسی از ایمیل ‌ها و پیام‌ های متنی شهروندان از سوی سازمان‌ های مختلف آمریکایی تسهیل شود ، و این سازمان ‌ها این امکان را پیدا کنند که بخشی از پیام‌ ها را حذف کرده و یا حتی دسترسی فرد به شبکه‌ های اجتماعی را مسدود کنند.

سرقت اینترنتی-سرقت انلاین

در این طرح دولت می ‌تواند قوانین فعلی حاکم را نقض کند و بنا به تشخیص خود ، به اقداماتی چون رصد ارتباطات اینترنتی ، فیلتر کردن محتوا یا حتی تعطیل نمودن برخی وب سایت ‌ها و سرویس ‌های آنلاین بپردازد. موافقان این طرح مقابله با وب سایت هایی همچون "ویکی‌ لیکس" (WikiLeaks) و وب سایت ‌های ناقض حق کپی رایت ، را یکی از اهداف این طرح عنوان کرده اند. بر اساس این گزارش ، هر چند "CISPA" با هدف مقابله با تهدیدات سایبری و دیگر خطرات فضای مجازی تهیه شده است ولی کاربران اینترنت به شدت نگران نقض حریم شخصی خود و افشای اطلاعات خصوصی ‌شان نزد گروه ‌های ثالث هستند.

مخالفان این طرح ، در حال سازماندهی کردن اعتراض ‌ها به تصویب "CISPA" هستند. برخی کارشناسان "CISPA" را مشابه "SOPA" می ‌دانند که در اکتبر سال گذشته میلادی ، به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد ."SOPA" یا قانون توقف سرقت آنلاین ، با مخالفت گسترده وب سایت‌ ها ، شرکت ‌ها و فعالان فضای اینترنت مواجه شد.

سرقت اینترنتی-سرقت انلاین

چندی بعد این اعتراض‌ ها نتیجه داد و کنگره آمریکا از تصویب طرح مزبور عقب‌ نشینی کرد. حائز اهمیت آنکه اگر این لایحه به تصویب برسد ، مقامات آمریکایی برای آنکه بخواهند سابقه جست ‌و‌جو و یا مطالب شما در ایمیل ‌ها و شبکه‌ های اجتماعی را بدزدند ، دیگر با قوانین دست و پا گیر حفظ حریم شخصی افراد روبرو نخواهند بود. تنها کافی است آن‌ها احساس کنند که مطلبی یک تهدید سایبری به حساب می ‌آید ، و در آن زمان است که آن‌ها می ‌توانند اطلاعات شما را برداشته و آن را با مراکز دیگر به اشتراک بگذارند.

اما مطرح شدن پروژه ی "CISPA" از سوی دولت آمریکا ، موجب بروز انتقادات و نگرانی‌ های گسترده در این کشور به دلیل نقض حریم شخصی شهروندان آمریکایی شده است که در در عدم واکنش دولت و حذف این طرح ، عواقب سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی خواهد داشت.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / سیتنا