تبیان، دستیار زندگی
بیلد یكی از پر شمارگان ترین روزنامه های آلمان با بحرانی و متشنج خواندن اوضاع بحرین، نوشت: چرا فرمول1 در كشور یك شاه بی رحم مسابقه می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

'فرمول 1' در كشور یك شاه بی‌رحم


 بیلد یكی از پر شمارگان ترین روزنامه های آلمان با بحرانی و متشنج خواندن اوضاع بحرین، نوشت: چرا فرمول1 در كشور یك شاه بی رحم مسابقه می دهد.

فرمول یک در بحرین

روز گذشته در حالی‌که تنها یک به آغاز مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در بحرین باقی مانده بود، حملات نیروهای امنیتی و نظامی رژیم آل‌خلیفه علیه مردم معترض بحرینی به شدت افزایش یافت.

بر اساس این گزارش منابع خبری بحرینی و خبرنگار بحرینی شبکه "بی‌بی‌سی" از زخمی‌ شدن چند زن و کودک بحرینی بر اثر خفگی ناشی از استنشاق گازهای سمی آمریکایی شلیک شده توسط نیروهای رژیم آل‌خلیفه در جریان تظاهرات روز گذشته در اعتراض به برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک خبر دادند.

روز گذشته  در ادامه اعتراض به برگزاری این مسابقات هزاران انقلابی بحرینی برای چندمین روز پیاپی با راهپیمایی در خیابان‌های منامه، خواهان اصلاحات و آزادی زندانیان سیاسی و لغو برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در این کشور شدند.

محمد مسقطی، رئیس انجمن حقوق بشر جوانان بحرین نیز اعلام کرد که از روز 14 آوریل تاکنون بیش از 80 تن از فعالان حقوقی در روستاهای نزدیک به منامه، پایتخت این کشور بازداشت شده‌اند.

رئیس انجمن حقوق بشر جوانان بحرین اذعان کرد که آل‌خلیفه تلاش دارد تا با این بازداشت‌ها از شدت اعتراض‌ها به برگزاری مسابقات فرمول یک بکاهد.

بیلد در ادامه با اشاره به لغو برگزاری فرمول 1 در سال گذشته و لزوم تكرار این اقدام در مسابقات امسال، افزوده است: از سال گذشته تاكنون در یك حركت انتقام جویانه، شیخ خلیفه اقدام به سركوب اعتراضات و دستگیری معترضان كرده و در این راه تخریب مساجد شیعیان، سركوب و اعمال خشونت علیه مردم، همچنان ادامه داشته است

مسقطی گفت: بیشتر بازداشت‌شدگان رهبران و سازمان‌دهندگان اعتراض‌های روازنه ضد دولتی علیه آل‌خلیفه بوده‌اند.

مسابقات فرمول یک جایزه بزرگ بحرین با وجود اعتراض‌های مردمی در این کشور قرار است روزهای شنبه و یک‌شنبه آتی در این کشور برگزار شود. سال گذشته به دلیل اعتراض‌ها و انقلاب مردمی بحرین این مسابقات لغو شده بود.

در همین راستا شرکت اتومبیلرانی پورشه به دلیل ادامه ناآرامی‌ها و وضعیت امنیتی در بحرین از شرکت در مسابقات فرمول یک در این کشور انصراف داد.

"کارستن مولیتور"، مدیر تیم پورشه گفت که در تاریخ برگزاری فرمول یک برای اولین بار است که ما مجبور به لغو یک مسابقه می‌شویم.

فرمول یک در بحرین

اما نیروهای رژیم آل‌خلیفه روز سه‌شنبه گذشته "هشام الصباغ"، از اعضای ارشد جمعیت "عمل اسلامی" و فعال برجسته سیاسی بحرین را در تظاهرات منامه بازداشت کردند.

نظامیان رژیم آل‌خلیفه روز سه‌شنبه با استفاده از گاز اشک‌آور به معترضان تجمع کننده مقابل نمایشگاه اتومبیلرانی "فرمول ‌یک" ‌در شهر منامه نیز حمله کردند.

از سوی دیگر "نبیل رجب"، دبیرکل مرکز حقوق بشر بحرین نیز در سخنانی تاکید کرد که در ده‌ها تظاهراتی که روز گذشته در بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه برگزار شد، شماری بازداشت و شکنجه شدند. همچنین به دلیل شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه به سوی معترضان چندین نفر مجروح شدند.

وی  در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت که مردم بحرین روز گذشته در سراسر این کشور در اعتراض به برگزاری مسابقات فرمول یک، درخواست آزادی عبدالهادی خواجه فعال حقوقی و سایر زندانیان سیاسی اقدام به برگزاری تظاهرات بسیار گسترده‌ای کردند که در جریان آن ده‌ها نفر از معترضان بحرینی از جمله فعالان سیاسی "هشام صباغ" و "منصور جمری" دستگیر شدند.

وی افزود: نیروهای امنیتی اقدام به شکنجه دستگیرشدگان کردند که شماری از آنها برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

در همین راستا شرکت اتومبیلرانی پورشه به دلیل ادامه ناآرامی‌ها و وضعیت امنیتی در بحرین از شرکت در مسابقات فرمول یک در این کشور انصراف داد

مسابقات بین المللی اتومبیلرانی به نام 'فرمول 1' درحالی برغم مخالفت های گسترده داخلی و بین المللی قرار است روز یكشنبه امروز در منامه بحرین برگزار شود كه سال گذشته بدلیل اعتراضات گسترده، لغو شده بود.

به گزارش ایرنا، در مطلب روز شنبه نسخه آنلاین بیلد، آمده است: اعتراضات مردمی در بحرین به سیاست های رژیم حاكم كه از سال گذشته آغاز شده است، هنوز ادامه دارد و اكنون نیز شاهد سركوب توام با خشونت مردم توسط حكومت هستیم و در این شرایط، برگزاری مسابقات بین المللی اتومبیلرانی، پرسش برانگیز است.

این روزنامه با درج اینكه، مردم بحرین كه علیه سیاست 'وحشیانه' پادشاه خود اعتراض دارند، با توجه به این مسابقه، اعتراضات خود را افزایش داده اند، نوشت:'آل خلیفه' با برگزاری چنین مسابقاتی سعی در بازسازی وجهه ای دارد كه این روزها بشدت خدشه دار شده است.

فرمول یک در بحرین

بیلد در ادامه با اشاره به لغو برگزاری فرمول 1 در سال گذشته و لزوم تكرار این اقدام در مسابقات امسال، افزوده است: از سال گذشته تاكنون در یك حركت انتقام جویانه، شیخ خلیفه اقدام به سركوب اعتراضات و دستگیری معترضان كرده و در این راه تخریب مساجد شیعیان، سركوب و اعمال خشونت علیه مردم، همچنان ادامه داشته است.

این روزنامه به نقل از 'میشائیل اشمیت مایر' كارشناس مسائل خلیج فارس و محقق موسسه سیاستگذاری عمومی جهانی در آلمان، نوشت:: ثروت خاندان پادشاهی و فساد مالی آنان موجب نارضایتی مردم این كشور شده است.

این كارشناس گفته است: معترضان بحرینی همچنین دلایل و مشكلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای اعتراضات خود دارند. شیعیان كه از درصد بالای بیكاری و تبعیض در این كشور رنج می برند، خواهان پایان دادن به این وضعیت هستند.

به گفته این محقق آلمانی، 'رژیم بحرین در سیاستی خاص همه ساله به هزاران سنی،تابعیت اهدا می كند تا توازن مذهبی را به نفع سنی ها تغییر دهد كه این اقدام مورد اعتراض شیعیان قرار گرفته است.

اشمیت مایر همچنین 'شاه خلیفه بن سلمان آل خلیفه' نخست وزیر و عموی پادشاه بحرین را فردی بسیار بی رحم و خشن توصیف كرد.

وی با بیان اینكه با توجه به اقدامات خشونت آمیز حاكمان بحرین در سركوب مخالفان، آینده بسیار تاریكی را برای این كشور پیش بینی می كنم، تاكید كرد: شاه بحرین نمی تواند با اقدامات صرفا پلیسی،حركت اعتراضی مردم را متوقف كند و این احتمال وجود دارد كه این كشور به سوی یك 'انتفاضه جدید' سوق داده شود.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:فارس، بی بی سی، ایرنا