تبیان، دستیار زندگی
در پی اختلافات مجلس شورای اسلامی و دولت دهم در استیضاح وزیر کار، سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای تحلیلی به بررسی وظیفه مجلس در این مقطع پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان بررسی می کند:

مجلس در راس امور است؟

مجلس شورای اسلامی

در پی اختلافات مجلس شورای اسلامی و دولت دهم در استیضاح وزیر کار، سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای تحلیلی به بررسی وظیفه مجلس در این مقطع پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای تحلیلی به اتفاقات پیش آمده در طرح استیضاح وزیر کار و وظیفه کنونی مجلس شورای اسلامی پرداخت.

یوسف قاضی زاده در این مقاله می نویسد : «از روزهای انتهایی سال 90 که در آن با نظر مسوولین بلند پایه قوه مجریه قاضی مرتضوی -دادستان سابق تهران -به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی منصوب شد، به نظر می رسید که این انتخاب چندان آسان نبوده و مسیر پر فراز و نشیبی در انتظار مجلس و دولت است. رابطه دولت و مجلس در آن ایام تحت تاثیر ماجرای سوال مجلس از رییس جمهور بود. هم چنین اختلاف دولت و مجلس بر سر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و لایحه بودجه سال 1391 فضای خاصی را بر روابط مجلس و دولت حاکم کرده بود.

دولت که حدس می زد انتصاب مرتضوی با مخالفت مجلس و برخی مطبوعات ،رسانه ها و سیاسیون روبرو می شود با انجام آن در روزهای پایانی سال و در آستانه تعطیلات نوروز کوشید که شدت مخالفتها را کاسته و از بازتابهای منفی رسانه ای و سیاسی آن بکاهد. اما عملا برخی نمایندگان مجلس با مصاحبه های خود در واپسین روزهای کاری 90 اعلام کردند که استیضاح وزیر کار و تامین اجتماعی به عنوان کسی که حکم رییس سازمان تامین اجتماعی را امضا کرده به جریان می افتد. آنها دو دلیل را برای مخالفت خود با پست جدید قاضی مرتضوی مطرح می کردند. اول اینکه وی از متهمین پرونده کهریزک بوده و هم چنان این پرونده مفتوح می باشد و ثانیا با توجه سابقه تحصیلی و کاری وی در حقوق و دستگاه قضا و عدم تجربه در حوزه تخصصی تامین اجتماعی نمی توان بزرترین نهاد حامی کارگران و بیمه شدگان کشور را به وی سپرد.اما علی رغم این نهدید برخی صاحب نظران با نگاه تردید به عملی شدن آن می نگریستند. »

گفتنی است پیش از این در مقاله « شیخ الاسلامی قربانی مرتضوی می شود؟» دلایل مجلس در خصوص استیضاح شسخ الاسلامی وزیر کار دولت دهم بررسی شده بود.

متن کامل این مقاله در بخش سیاسی تبیان قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی