تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب های سنجش و مهار خطر خشونت در نوجوانان و مقدمه ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر خشونت در نوجوانان


معرفی مختصر کتاب های سنجش و مهار خطر خشونت در نوجوانان و مقدمه ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی.

«سنجش و مهار خطر خشونت در نوجوانان»

«سنجش و مهار خطر خشونت در نوجوانان»

اثر مشترك «رندی بورام» و «دیوید ورهاگن» / ترجمه عطاالله محمدی/ انتشارات ارجمند/ در 288 صفحه و به بهای هفت هزار و 900 تومان و با شمارگان 1100 نسخه

نویسندگان این کتاب علاوه بر این‌که به معرفی علمی ابزارها پرداخته‌اند، چگونگی مصاحبه‌ گرفتن و نوشتن گزارش‌ها برای ارسال به دادگاه را نیز برای روانشناسان مطرح کرده‌‌اند.

عطاالله محمدی در پاسخ به چرایی انتخاب این کتاب برای ترجمه گفت: با توجه به آماری که در کانون‌های اصلاح و تربیت مشاهده کردم، دریافتم جرایم نوجوانان در ایران، به سمت رفتارها و جرایم خشونت‌آمیز در حرکت است و از این رو این کتاب را در شرایط حاضر برای جامعه مناسب دیدم.

مترجم کتاب «اختلال شخصیت» درباره محتوای کتاب گفت: ابزارهای مختلفی برای سنجش خشونت در ایران وجود دارد. ما علاوه بر مجرمان و افرادی که به دادگاه رفته‌اند، در خانواده‌ها هم نوجوانانی داریم که رفتارهای خشونت‌آمیز از خود نشان می‌دهند. کتاب «سنجش و مهار خطر خشونت در نوجوانان» به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه می‌شود با این نوجوانان مصاحبه کرد، از آن‌ها اطلاعات گرفت و نظر کارشناسی روانشناسان را برای دادگاه ارسال کرد.

در این کتاب عوامل و انواع خشونت هم بیان شده‌اند و مثال‌هایی هم در رابطه با این موضوعات آورده شده است. به گفته محمدی مثال‌های این کتاب متناسب با جامعه آمریکایی است و با این حال نکته‌ای از کتاب حذف نشده و تغییراتی هم در کتاب صورت نپذیرفته. مثلا در این کتاب مثال‌هایی از به رگبار بستن شاگردان و معلمان مدارس ایالات متحده توسط دانش‌آموزان بررسی شده و نمونه‌هایی آمده که در آن نوجوانان رفتارهای عجیب و غریبی از خود بروز داده‌اند.

وی درباره تفاوت میان خشونت نوجوانان در کشورهای غربی و ایران گفت: تفاوت خشونت در کشورهای مختلف در نوع سلاح‌ است. در کشورهای غربی بیشتر از سلاح‌های گرم استفاده می‌شود چون افراد می‌توانند اجازه حمل اسلحه گرم بگیرند اما در کشور ما خشونت‌ها اغلب با بهره‌گیری از سلاح‌های سرد صورت پذیرفته است.

محمدی درباره نکات مثبت این کتاب گفت: نویسندگان در این کتاب علاوه بر این‌که به معرفی علمی ابزارها پرداخته‌اند، چگونگی مصاحبه‌ گرفتن و نوشتن گزارش‌ها برای ارسال به دادگاه را نیز برای روانشناسان مطرح کرده‌ و با بیان مثال‌های فراوان به شرح موضوع پرداخته‌اند.

هدف عمده این کتاب در مقدمه آن، پر شدن شکاف بین علم و عمل در سنجش و مهار خشونت در نوجوانان بیان شده است. نویسندگان معتقدند از نظر آماری فراوانی قتل و دیگر اشکال خشونت نوجوانان، در طول دهه گذشته به طور چشم‌گیری کاهش یافته است اما کارهای بسیاری باقی مانده که باید انجام شود.

در متن پشت جلد کتاب آمده است: این کتاب درباره سنجش خطر است، اما مهم‌تر از آن به پیشگیری از خشونت می‌پردازد. سنجش خطر و سنجش مهار می‌باید کاری یک‌پارچه و مکمل هم باشد.

این کتاب در سه بخش اصلی نوشته شده که به مباحثی چون «شناخت خشونت در نوجوانان»، «سنجش خطر خشونت در نوجوانان» و «درمان و مداخله» پرداخته شده است.

«مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی»

«مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی»

اثر کاظم اکرمی / انتشارات سمت / در 231 صفحه و به بهای سه هزار و 400 تومان

کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» اثری است در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی که نویسنده در آن کوشیده از مباحث و اصطلاحات سنگین فلسفی استفاده نکند.

اکرمی درباره این اثر جدید خود گفت: کتاب حاضر با پیشگفتار و مقدمه‌ای کوتاه از تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران آغاز می‌شود. در ادامه نظریات فیلسوفان غربی درباره بحث تربیت و همچنین انتقاداتی که بر این موضوع وارد کرده‌اند آورده شده است.

این نویسنده، کتاب خود را متفاوت از آثاری دانست که با تکیه بر فلسفه و نظرات فیلسوفان مطرح از تعلیم و تربیت نوشته شده است. وی افزود: من کوشیده‌ام تعریفی از فلسفه و تربیت ارایه دهم و به موضوع تعلیم و تربیت از دیدگاه فرهنگ اسلامی بپردازم.

این استاد دانشگاه، تفاوت کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» را نسبت به آثار مشابه، توجه به هستی‌شناسی، ارزش‌شناسی، انسان‌شناسی و شناخت‌شناسی دانست و گفت: کتاب وارد مباحث فلسفی بزرگانی چون ملاصدرا نمی‌شود و اگرچه بیانات بزرگان فلسفه تا حد زیادی با مباحث اسلامی همپوشانی دارد اما من برای پاسخ دادن به سوالاتی فلسفی چون چیستی هستی و نشان دادن نظم موجود در آن و روابط موجودات، از مباحث مطرح شده در قرآن و حدیث بهره گرفته‌ام.

نویسنده کتاب «نوگرایی در تعلیم و تربیت اسلامی» با تاکید بر مبحث ارزش‌شناسی گفت: در بسیاری از آثار قبلی به ارزش‌ها توجه مناسبی نشده بود و اغلب تعریف مشخصی ارایه نمی‌شد اما در این کتاب ارزش‌ها به دو دسته درون ذاتی و برون ذاتی تقسیم شده‌اند و درباره هر یک توضیح دادم.

وی مخاطبان این کتاب را دانشجویان رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی دانست و گفت: دانشجویانی که درس فلسفه را نگذرانده‌اند و به مباحث تربیتی نیاز دارند می‌توانند از این اثر بهره ببرند؛ زیرا در آن مباحث و اصطلاحات سنگین فلسفی نیامده است.

اکرمی در پایان گفت: همان‌طور که در عنوان این کتاب آمده، اثر حاضر تنها مقدمه‌ای است بر مسایل مربوط به تعلیم و تربیت و امیدوارم در آینده بتوانم به طور مفصل‌ به این مبحث بپردازم.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران