تبیان، دستیار زندگی
چهارده‌ قرن از شهادت حسین(ع) می‌‌گذرد و چهارده قرن جهادو ایثار شیعیان حسین(ع)، امروز به ثمر رسید. نوری الهی، ایمانی خدایی بر امت ماحاصل شد و كفار منافقین و مشركین در صدد محروم ساختن ما از خون بهای چهارده قرن شهادت و جهاد هستند. آیا می‌توان آرام ماند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصیت‌نامه وزیر راه در جبهه


چهارده‌ قرن از شهادت حسین(ع) می‌‌گذرد و چهارده قرن جهادو ایثار شیعیان حسین(ع)، امروز به ثمر رسید. نوری الهی، ایمانی خدایی بر امت ماحاصل شد و كفار منافقین و مشركین در صدد محروم ساختن ما از خون بهای چهارده قرن شهادت و جهاد هستند. آیا می‌توان آرام ماند؟

شهید رحمان دادمان

شهید رحمان دادمان ،وزیر راه وترابری جمهوری اسلامی ایران

شهید دكتر«رحمان دادمان» در سال 1335 ه ش در شهر «اردبیل» دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر و تحصیلات متوسطه را در رشته ریاضی در دبیرستان «هدف» در تهران به انجام رساند. وی در سال 1353 وارد دانشگاه «تهران» شد و در سال 1365 در رشته مهندسی عمران از این دانشگاه در مقطع كارشناسی ارشد فارغ ‌التحصیل شد. پیش از انقلاب فعالان جنبش اسلامی در انجمن‌های اسلامی دانشگاه تهران بود و نقش بسیار گسترده‌ای در قیام مردم تبریز علیه رژیم شاه داشت. وی پس از پیروزی انقلاب هم به همراهی دانشجویان مسلمان و پیرو خط امام(ره) در تسخیر لانه جاسوسی و برپایی انقلاب دوم نقش فعالی ایفا نمود. پس از حمله نظامیان آمریكا به طبس، وی همراه عده‌ای از گروگان‌های آمریكایی عازم شهر تبریز شد. سپس به پیشنهاد حضرت آیت الله مدنی به فرماندهی سپاه آذربایجان شرقی منصوب گردید. با شروع جنگ تحمیلی مشاركت فعالی در همه عرصه‌های دفاع مقدس داشت، سپس تا پایان جنگ در سمت های مسئول ستاد عملیاتی سپاه پاسداران، جانشین معاونت كل لجستیك و تداركات سپاه و قائم‌ مقام عضو هئیت امنای جهاد سازندگی و معاون آموزش جهاد به خدمت پرداخت. با فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر الحاق شیلات ج.ا. به وزارت جهاد به عنوان اولین مدیرعامل شركت شیلات ج.ا. منصوب گردید. با رحلت حضرت امام(ره) همانند بسیاری از دوستان و همرزمان خویش به ستاد برگزاری مراسم های ارتحال امام(ره) پیوست و به صورت شبانه‌روزی به كار و تلاش پرداخت تا شاید به این طریق بتواند ذره‌ای از درد جانكاه خویش را در غم از دست دادن آن پیر فرزانه التیام بخشد.

پس از ارتحال امام(ره) در راستای عمل كردن به وصیتنامه امام خمینی(ره) مبنی بر تحصیل جوانان حزب‌اللهی و حضور آنها در فضای دانشگاه‌ها مشغول ادامه تحصیل شد. دكتر دادمان سپس برای تحصیل در رشته دكترای راه و ساختمان به انگلستان رفته و موفق به دریافت درجه دكترا از دانشگاه «منچستر» این كشور گردید. ایشان طی سالهای گذشته در سمت‌های مختلفی به انجام وظیفه در نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخته است از جمله در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پستهای فرمانده سپاه آذربایجان شرقی، مسئول ستاد عملیاتی سپاه، معاون هماهنگ كننده واحد تداركات كل سپاه و جانشین معاونت لجستیك در وزارت سپاه خدمت كرده است.

دوست دارم جسدم را در صحرای جبهه‌ها، گمنام بماند كه شاید پوسیده‌های ریز پیكر گنه‌آلوده‌ام بر كاروان باد، به زیارت اباعبدالله الحسین نائل شود

ایشان در وزارت جهاد سازندگی در پستهای مسئول واحد آموزش جهاد، قائم مقامی و عضویت درشورای مركزی و مسئول هماهنگی واحدها و كمیته‌های جهاد و همچنین مدتی نیز به عنوان مدیرعامل شركت شیلات جمهوری اسلامی ایران در این وزارتخانه فعالیت كرده است. آقای دكتر دادمان حضور فعالی در مجامع فرهنگی داشته و مقاله وی در كنفرانسهای بین‌المللی منتشر گردیده وی همچنین علاوه بر تدریس در دانشكده فنی دانشگاه تهران مدتی نیز در سمت معاون امور پژوهشی مركز تحقیقات استراتژیك مشغول به كار بوده است.

ایشان متاهل و دارای چهار فرزند هستند. آقای دكتر دادمان پیش از این معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شهید دكتر رحمان دادمان در 27 اردیبهشت سال 1380 در حالی كه جهت انجام ماموریت اداری خویش و بازدید از پروژه‌های وزارت راه و ترابری دراستان گلستان عازم این استان بود. درسانحه سقوط هواپیمای یاك 40 همراه تعدادی دیگر از همراهان خویش به ملكوت اعلی پیوست.

شهید رحمان دادمان

وصیت نامه شهید دادمان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اناالله و انا الیه راجعون، سلام بر امام امت، سلام بر شهیدان كربلای حسینی و كربلای ایران، سلام بر تمامی افراد خانواده‌ام، دوستانم و عزیزانم. این جا جبهه‌ی جنگ است، سرزمین خونین جهاد و دفاع مقدس علیه دشمنان خدا و خلق او. در اینجا لاله‌های خون فشان حق پاسداران حریم نور در كمین یورش آخر با هوای فتح كامل به امید نصرالله استوارند و مصمم. چهارده‌ قرن از شهادت حسین(ع) می‌‌گذرد و چهارده قرن جهادو ایثار شیعیان حسین(ع)، امروز به ثمر رسید. نوری الهی، ایمانی خدایی بر امت ماحاصل شد و كفار منافقین و مشركین در صدد محروم ساختن ما از خون بهای چهارده قرن شهادت و جهاد هستند. آیا می‌توان آرام ماند؟ آیا خدا سستی را بر ما می‌بخشد؟ نه هرگز. برای رضای خدا، حق شمشیر پیامبر و علی و همه‌ی شهدا را باید ادا كرد باید آن قدر با دشمن نبرد كرد كه شمشیرها بشكند و كج شوند. من برای نصرت در این جهاد مقدس با رضایت قلبی و با شوق فراوان به جبهه آمده‌ام ان شاء‌الله. اگراعمال كوچك این بنده مورد قبول درگاه الهی باشد مطمئن باشید با كشته شدن به رستگاری و آروزی خود رسیده‌ام، پس برای من ناراحت نباشید و مرا حلال كنید. قدر امام را بدانید، قدر انقلاب اسلامی را بدانید تا روز قیامت روسیاه نباشید.

به فرزندم بگو، امام ما را از ظلمت به نور رسانده است. امروز راه نیكی را در پیش روی ما گشاده است و ما به استقبال آن رفته‌ایم. علی ما، باید چون علی بن ابیطالب (ع) كه او هم یتیم بود مردی شجاع، باتقوا، رزمنده‌ی راه اسلام و یاور یتیمان و بیچارگان باشد. ما به راه كربلا می‌رویم تا فرزندان ما به راه قدس بروند. ما با آرزوی فرج امام زمان (عج) تلاش می‌كنیم و فرزندان ما هم باید منتظران و جهادگران امام زمان (عج) باشند. ما فریاد می‌زنیم. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار،‌ از عمر ما بكاه و بر عمر او بیفزا و فرزند ماهم باید خیمنی را به خوبی شناخته و پیرو او باشد.

شهید دكتر رحمان دادمان در 27 اردیبهشت سال 1380 در حالی كه جهت انجام ماموریت اداری خویش و بازدید از پروژه‌های وزارت راه و ترابری دراستان گلستان عازم این استان بود. درسانحه سقوط هواپیمای یاك 40 همراه تعدادی دیگر از همراهان خویش به ملكوت اعلی پیوست

این را بدانید دنیا به مانند یك پل، جای گذر است. دنیای مادی تا به حال به كسی وفا نكرده است. تمام تاریخ پر از عبرت است. قدرتمندان ظاهری با قدرت پوشالی در عاقبت اسیر در جنگل عدل و مكافات الهی، عاجز گشته و عبرت تاریخ شدند.

اگر تمام دنیا به كام شخص قرار گیرد. از فرعون قدرتمند‌تر، نخواهد شد پس چرا به دنیا دل ببندیم، باید سبك‌بار بود. تا آسان پرید.

شهید فارغ‌التحصیل دردانشگاه خدایی، پذیرفته شده در امتحان انسان‌سازی است. شهید محبوب خداست و مقاومت دنیا محبوب مخلوقات خدا و به قول امام (ره) شهادت اوج كمال انسانی. آری پدر و مادرم، شهید به مصداق وعده حق جان و مالش را به خدا می‌فروشد و خدا آنرا به بهایی گران می‌خرد.

دوست دارم جسدم را در صحرای جبهه‌ها، گمنام بماند كه شاید پوسیده‌های ریز پیكر گنه‌آلوده‌ام بر كاروان باد، به زیارت اباعبدالله الحسین نائل شود.

اگر جسدم به دست خانواده‌ام رسید بسیار ساده در بهشت زهرا دفن فرمائید.

از جمیع برادران التماس دعا دارم، از همه آنانكه به گردنم حق دارند طلب حلالیت می‌نمایم امیدوارم حلالم فرمائید.                                                                                                                         بنده‌خدا عبدالرحمان دادمان

روحش شاد و یادش گرامی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : ساجد