تبیان، دستیار زندگی
دوران نوجوانی برای آنهایی که هویت زیست شناختی خود را قبول ندارند(مثلا آنهایی که طبیعت جنسی و قابلیتهای تولید مثل خود را قبول ندارند و یا با هم جنس خود یا جنس مخالف خود ناسازگارند) ممکن است دورانی پرتنش و همراه با سردرگمی داشته باشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از جنسیتم ناراضی ام!


دوران نوجوانی برای آنهایی که هویت زیست شناختی خود را قبول ندارند(مثلا آنهایی که طبیعت جنسی و قابلیتهای تولید مثل خود را قبول ندارند و یا با هم جنس خود یا جنس مخالف خود ناسازگارند) ممکن است دورانی پرتنش و همراه با سردرگمی داشته باشند...

هویت یابی در نوجوانی

غالب مردم از همان ابتدای زندگی هویت جنسی می یابند، یعنی شخص از طبیعت زیست شناختی خود به عنوان یک زن یا مرد آگاهی پیدا می کند. ولی دوران نوجوانی برای آنهایی که هویت زیست شناختی خود را قبول ندارند(مثلا آنهایی که طبیعت جنسی و قابلیتهای تولید مثل خود را قبول ندارند و یا با هم جنس خود یا جنس مخالف خود ناسازگارند) ممکن است دورانی پرتنش و همراه با سردرگمی داشته باشند.

هویت یابی باثبات به این معناست که انسان خود را بر حسب تعریفی که از زنانگی یا مردانگی دارد زن یا مرد بداند. اما در این میان افرادی هستند که در سنین نوجوانی دچار اختلال در هویت جنسی می شوند. اختلال هویت جنسی، طبقه ای از اختلال روانی است که در آن فرد به طور معناداری از جنسیتی که با آن متولد شده است، ناراضی است. علایم این اختلال کاملا روشن است اما توجه داشته باشید که مشاهده چند نمونه کوچک از این علایم در یک فرد نمی تواند نشان از وجود اختلال هویت جنسی در وی باشد.

 لذا شناخت دقیق این علایم و نشانه ها ضروری به نظر می رسد. در ادامه برخی از مواردی که والدین باید مورد توجه قرار دهند، معرفی می گردد:

**به شناسایی ویژگی های رفتاری جنس مقابل، در حرکات و پوشش فرزندتان توجه داشته باشید. دقت داشته باشید که این هویت باید قوی و پایدار باشد و تحت تاثیر شرایط فرهنگی قرار نداشته باشد. برای مثال گاهی اوقات پوشیدن برخی پوشش های مردانه(مانند پیراهن مردانه) توسط دختران تبدیل به"مد" می شود لذا این رفتار را نمی توان به عنوان گرایش به جنس مخالف تلقی نمود.

**به اظهاراتی از نوجوان تان که نشان از علاقه و گرایش به جنس مخالف است توجه کنید. برای مثال ممکن است بارها و بارها از نوجوانتان بشنوید که تمایل داشته باشد مانند یکی از افرادی از جنس مخالف باشد.

** به طرز پوشش و آرایش ظاهر فرزندتان توجه کنید. پسرانی با اختلال در هویت جنسی معمولا لباس جنس مخالف را می پوشند و شبیه به زنان و دختران آرایش می کنند. دخترانی با اختلال در هویت جنسی نیز معمولا پوشاک مردانه را برای خود برمی گزینند.

** با فرزندتان در مورد رویاها و آرزوهایش صحبت کنید. افرادی با اختلال در هویت جنسی معمولا تمایل دارند که در بازی هایشان نقش افرادی از جنس مخالف را ایفا کنند، همچنین آنها در رویاهایشان همواره خود را به جای فردی از جنس مخالف گذاشته و می پندارند.

پسرانی با اختلال در هویت جنسی معمولا لباس جنس مخالف را می پوشند و شبیه به زنان و دختران آرایش می کنند

** به بازی هایی که فرزندتان انتخاب می کند توجه کنید. بچه هایی با اختلال در هویت جنسی اغلب تمایلات و گرایشات جدی برای انجام بازی های جنس مخالف دارند مانند دخترانی که همیشه در وسایل بازی خود به دنبال ماشین و تفنگ و هلی کوپتر و ... گرایش دارند و پسرانی که علاقمند به بازی با عروسک هستند.

** به همبازی های فرزندتان توجه کنید. بچه هایی با این اختلال عموما همبازی هایشان افرادی از جنس مخالف هستند.

اگر از علایم عنوان شده فرزندتان حداقل چهار مورد از علایم 2-6 را دارا باشد می توان احتمال داد که وی دچار اختلال در هویت جنسی است. حال برای اینکه متوجه شویم یک نوجوان یا یک بزرگسال دچار این اختلال است یا نه باید به علایم و نشانه هایی که در ادامه عنوان می گردد توجه کنید:

اختلال هویت جنسی

** در این گروه سنی عموما افراد عنوان می کنند که تمایل به عضویت در گروههایی از جنس مخالف دارند.همچنین آنها اصرار دارند که واکنشها و رفتارهایشان مانند افرادی از جنس مخالف باشد و همچنین تمایل دارند اطرافیان نیز مانند جنس مخالف با آنها رفتار کند.

** این دسته از افراد در سنین نوجوانی و بزرگسالی از جنسیت خود رنج می برند و از نقشهای جنسیتی که با آن متولد شده اند بیزارند. پسرانی با این اختلال تمایل دارند ویژگی های مردانه شان ناپدید شود و دختران دوست ندارند ویژگی های ثانویه جنسی شان ظاهر گردد. این افراد دایما از این مساله شکایت دارند که با جنسیتی اشتباه به دنیا آمده اند و حتی همواره به دنبال روشهایی هستند تا ویژگیهای اولیه و ثانویه جنسی خود را از بین ببرند.

** بررسی این مساله الزامی است که این تغییرات ناگهانی و یا به طور موقت نبوده و تحت شرایط محیطی و فرهنگی ایجاد نشده باشد.

** همچنین باید بررسی شود که آیا این اختلال ناشی از آسیبهای جدی،استرسهای کاری و اجتماعی و یا شرایط زندگی فرد است یا نه.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

دین و هویت

نمی دانم كه هستم؟

جوان گمشده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.