تبیان، دستیار زندگی
نمایش بانوی آب و آیینه با رویكردی فرامناسبتی تولید شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی آب و آیینه


نمایش 'بانوی آب و آیینه' با رویكردی فرامناسبتی تولید شده است


بانوی آب و آیینه

كارگردان 'بانوی آب و آیینه' با بیان آنكه این اثر نمایشی با رویكردی فرامناسبتی تولید شده، افزود: اولویت اصلی از اجرای این اثر، پرهیز از شعارزدگی و اغراق در انتقال مبانی دینی در آثار نمایشی مذهبی است.

'حسین پارسایی' روز سه شنبه در نشست خبری نمایش 'بانوی آب و آیینه' كه در سالن كنفرانس اندیشه حوزه هنری برگزار شد، افزود: این نمایش، اثری مناسبتی محسوب نمی شود بلكه رویكرد ما از بدو نگارش نمایشنامه تا هنگام تمرینات و تولید، فرامناسبتی بوده و علت متفاوت بودن زمان اجرای آن نیز عدم تداخل با اجراهای مناسبتی درباره سالگرد شهادت حضرت فاطمه معصومه(س) است.

وی داستان 'بانوی آب و آیینه' را برگرفته از داستانی آشنا در فرهنگ دینی مسلمانان و بویژه شیعیان دانست و گفت: برای جذاب ساختن این اثر تلاش كردیم در ساحت روایت و در ساحت اجرای تصویری، از تمامی امكانات خلاقانه و بصری بهره گرفته شود.پارسایی، محور اصلی نمایش را روایت داستان آب و آتش دانست و گفت: در یك زندگی عنصر آب مهریه زنی است كه از فرزندان و خانواده او در دشت نینوا دریغ شده و در زندگی دیگر آتش روایت كننده شجاعت و بی پروایی قومی است كه اصرار بر عبور از خانه ای دارند كه سرآخر فرجام این آتش به خیمه های كربلا می رسد.

وی ادامه داد: ‌زمین و آسمان دیگر محورهای اصلی در روایت این اثر نمایشی هستند و همگی بر گرفته شده از سوره مباركه 'كوثر' است. همه می دانیم در قرآن كریم حضرت فاطمه(س) كوثر نامیده شده و اشارات متعددی وجود دارد كه این بانوی بزرگوار اسلام از نور آفریده شدند و هستی در حقیقت طفیلی این بانوی بزرگوار است.كارگردان نمایش 'سراب'، استفاده از شیوه های نوین طراحی نور، حركت و انیمیشن را در راستای انتقال محتوای این اثر موثر دانست و گفت: در 'بانوی آب و آیینه' هیچ عنصری بر دیگری ارجحیت ندارد و تمامی عوامل در اجرای این اثر در راستای انتقال مفاهیم موجود دخیل هستند.

سالهاست كه مخاطبان تئاتری بدنبال یافتن مابه ازاء هایی برای خود در آثار دینی هستند و از پیگیری این مابه ازاءها در آثار اجتماعی خسته شده اند؛ از سوی دیگر، درباره الگو قرار دادن بزرگان دین برای افراد جامعه صحبت كرده ایم اما در تولیدات نمایشی تا كنون نتوانسته ایم به اقبالی دست یابیم و صرفا بر كلیشه های رایج بسنده كرده ایم.

وی ادامه داد: هفت تابلوی نمایشی و 14 همسرا در كنار جلوه های نوری و انیمیشنی، زبانی را برای روایت این اثر برگزیده اند كه طی آن در حقیقت سعی كرده ام گفت وگوها در این نمایش زبانی تصویری، و حركات فرم این نمایش نیز بخشی از زبان روایت داستانی اثر باشد تا از این در هم آمیختگی اثری بدیع در شكل و ساحت اجرای تئاتری دینی به مخاطبان ارائه دهیم. پارسایی، معاصر سازی را مهمترین نكته در تولید آثار نمایشی بویژه نمایش های دینی دانست و گفت: مخاطبان امروز در باب كلیات دین، اطلاعات كافی دارند و اغراق در بیان دوباره این اطلاعات، باعث دلزدگی آنها از آثار نمایشی با محتوای مسایل دینی می شود.

بانوی آب و آیینه

وی ادامه داد: سالهاست كه مخاطبان تئاتری بدنبال یافتن مابه ازاء هایی برای خود در آثار دینی هستند و از پیگیری این مابه ازاءها در آثار اجتماعی خسته شده اند؛ از سوی دیگر، درباره الگو قرار دادن بزرگان دین برای افراد جامعه صحبت كرده ایم اما در تولیدات نمایشی تا كنون نتوانسته ایم به اقبالی دست یابیم و صرفا بر كلیشه های رایج بسنده كرده ایم. كارگردان نمایش 'هذیان' با بیان آنكه ورود به تجربیات جدید برای خلق آثار تئاتر دینی نیازمند جسارت و بهره بردن از زاویه دیدی متفاوت است، گفت: عصر حاضر با تغییرات زمانی خود نیازمند تغییر نگرش هنرمندان در تولید محتوایی آثار است و امیدواریم این اثر گامی هر چند كوچك برای آغاز راهی جهت اعتلای هنرهای نمایش مذهبی در كشور باشد.

پارسایی در معرفی عوامل سازنده این اثر نیز گفت: نمایش 'بانوی آب و آیینه' نوشته میلاد اكبر نژاد است و محمدرضا كوهستانی به عنوان نویسنده، آن را در قالب دیگری برای اجرا آماده كرده است؛ همچنین فرهاد مهندس پور به عنوان مشاور پروژه، سیامك احصایی به عنوان طراح هنری، جهانسوز فولادی، آهنگساز این نمایش و نادر رجب پور به عنوان طراح حركت در این پروژه حضور دارند.

وی همچنین از 'رویا نونهالی' و 'دانیال حكیمی' به عنوان بازیگران اصلی نمایش 'بانوی آب و آیینه' نام برد.

نمایش 'بانوی آب و آیینه' از سوم تا 22 اردیبهشت ماه به مناسبت گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حمایت حوزه هنری در تالار اندیشه به صحنه می رود.

عباس عباس زادگان

بخش سینما و تلویزیون تبیان