تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی علمی روشهای نوین یك مباحثه موفق را آموزش می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان می آموزد:

چطور مباحثه كنیم

مباحثه

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی علمی روشهای نوین یك مباحثه موفق را آموزش می دهد.

به گزارش روابط عمومی، بخش حوزه علمیه موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی علمی روشهای نوین مباحثه موفق را برای كاربران فضای مجازی و طلاب حوزه علمیه تبیان آموزش می دهد.

محمدحسین امین در این مقاله می نویسد: «اگر طلبه ای هستید که تازه وارد حوزه شده اید حتما کلمه (مباحثه) را تا کنون زیاد شنیده اید. بیشتر اساتید مخصوصا در سالهای ابتدای طلبگی روی این مساله تاکید زیادی دارند و غالبا به طلاب گوشزد می کنند که مباحثه را فراموش نکنند.

مباحثه یک سنت قدیمی است که از سالهای گذشته در حوزه های علمیه متداول بوده و تحقیقات جدید روز مهر تایید بر این روش زده است. به طوری که امروزه, مباحثه کردن یکی از بهترین شیوه های یادگیری به شمار می رود.

با این حال جای بسی افسوس است که امروزه در حوزه های ما، این سنت خوب کمرنگ شده و متاسفانه برنامه ریزی غلط درسی و زندگی پرمشغله دو مشکل عمده هستند که به این مشکل دامن می زنند و آرام آرام مباحثه را از زندگی طلبگی جدا می کنند.

مباحثه از آداب درس خواندن است. اساتید در آغاز شروع به تحصیل طلاب، آنان را به مباحثه تشویق می‌کنند. اساتید چهار مرحله را برای ماندگاری درس در حافظه و فهم بهتر آن پیش‎نهاد می‎کنند. پیش مطالعه که قبل از شروع درس صورت می‎گیرد و سپس درس و مطالعه‎ی پس از درس و مباحثه این چهار مرحله هستند.

مباحثه تمرین تقویت بیان و فن سخن‌وری است. به علاوه نوعی ممارست برای کلاس‌داری و تدریس است. هم‌اندیشی در مباحثه باعث برطرف شدن اشکالات و بدفهمی‌ها می‌شود.و در بسیاری اوقات اندیشه‌ای نو را در پی دارد. »

متن كامل این مقالات در نشانی بخش حوزه علمیه تبیان قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی