تبیان، دستیار زندگی
درست پنج روز پس از پایان جنگهای انفصال آمریكا، آبراهام لینكلن رییس جمهوری ایالات متحده در لژ تئاتر فورد در شهر واشنگتن هدف گلوله قرار گرفت و ساعاتی بعد جان سپرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس جمهور امریکا،که ترور شد!؟


درست پنج روز پس از پایان جنگهای انفصال آمریكا، آبراهام لینكلن رییس جمهوری ایالات متحده در لژ تئاتر فورد در شهر واشنگتن هدف گلوله قرار گرفت و ساعاتی بعد جان سپرد

آبراهام لینکلن

قاتل به نام جان ویلكس بوث از فاصله بسیار نزدیك و از پشت سر فقط یك گلوله به جمجمه لینكلن شلیك كرد.

او پس از تیراندازی به سوی آبراهام لینكلن كه در كنار همسرش نشسته و نمایش را تماشا می كرد، فریاد زد: جنوب انتقامش را گرفت.

جان ویلكس بوث یك بازیگر 26 ساله تئاتر و از هواداران كنفدراسیون جنوب آمریكا بود كه در جنگ های انفصال از ایالت های شمال و در واقع نیروهای دولت مركزی شكست خورده بود.

قاتل لینكلن موفق شد از پنجره فرار كند و با اسبی كه  همدستش از قبل زیر پنجره آماده كرده بود از محل دور شود. دولت آمریكا برای دستگیری بوث مبلغ هنگفت 100 هزار دلار را به عنوان جایزه تعیین كرد.

بوث كه به  ناحیه پورت رویال ایالت ویرجینیا فرار كرده بود كمتر از دو هفته بعد از قتل لینكلن در درگیری با سواره نظام ارتش دولتی كه در تعقیب او بود، كشته شد و همدستش دستگیر گردید.

به این ترتیب در شب 14 آوریل سال 1865 میلادی آبراهام لینكلن ، رییس جمهور ایالات متحده در حالی كه همراه همسرش در لژ تئاتر فورد شهر واشنگتن یك نمایش را تماشا می كرد، هدف گلوله یكی از طرفداران كنفدراسیون جنوب  قرار گرفت و ساعاتی بعد جان سپرد

پس از كشته شدن آبراهام لینكلن كه دومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز كرده بود، معاون ریاست جمهوری آندرو جانسون جانشین او شد.

آبراهام لینکلن

به این ترتیب در شب 14 آوریل سال 1865 میلادی آبراهام لینكلن ، رییس جمهور ایالات متحده در حالی كه همراه همسرش در لژ تئاتر فورد شهر واشنگتن یك نمایش را تماشا می كرد، هدف گلوله یكی از طرفداران كنفدراسیون جنوب  قرار گرفت و ساعاتی بعد جان سپرد.

آبراهام لینكلن در دوره نخست ریاست جمهوری اش فرمان لغو بردگی كه در ایالت های جنوبی رایج بود را صادر كرد و این مساله موجب آغاز جنگ های چهار ساله انفصال آمریكا شد. این جنگ داخلی سرانجام با شكست و اضمحلال كنفدراسیون جنوب خاتمه یافت.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

منبع: جام جم