تبیان، دستیار زندگی
به تازگی فهرست خطرناك‌ترین فرودگاه‌های جهان توسط سایت «فیدباكس» منتشر شده كه درآن 10 فرودگاه خطرناك جهان معرفی شده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا
فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا


به تازگی فهرست خطرناك‌ترین فرودگاه‌های جهان توسط سایت «فیدباكس» منتشر شده كه درآن 10 فرودگاه خطرناك جهان معرفی شده‌اند. نكته جالب در مورد این فهرست عدم وجود كشوری از قاره آفریقاست. در واقع براساس این فهرست از بین 10 فرودگاه خطرناك جهان، هفت تای آنها در قاره آمریكا، 2 فرودگاه در قاره اروپا و یك فرودگاه در قاره آسیاست.

فرودگاه كاتالینا

این فرودگاه كه یك فرودگاه شخصی محسوب می‌شود در شهر كالیفرنیای كشور آمریكا قرار دارد. هواپیماها برای استفاده از این فرودگاه ملزم به پرداخت مبلغ تعیین‌شده هستند. فرودگاه دارای باند پرواز كوچكی است و همچنین برج مراقبت آن یك ساختمان 4 طبقه معمولی است.

در كنار این موارد، باران‌های سیل‌آسای منطقه را نیز اضافه كنید تا دلیل قرار گرفتن فرودگاه كاتالینا را در این فهرست بدانید.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

فرودگاه گوستاو سوم

هشدار به مسافران منطقه كارائیب و آمریكای مركزی! باز هم فرودگاه خطرناك و باز هم حوزه كارائیب و این بار متعلق به سوئد! رده دوم خطرناك‌ترین فرودگاه‌های جهان در اختیار فرودگاه گوستاو دوم كه به نام فرودگاه سنت بارتلمی نیز شناخته می‌شود، قرار دارد.

این فرودگاه در نزدیكی روستای سنت جین و در جزیره سنت بارتلمی ساخته شده است. باند پرواز فرودگاه بسیار كوتاه است و انتهای آن با شیب ملایمی به ساحل شنا ختم می‌شود! یعنی اگر خلبان نتواند در فاصله مشخص شده، هواپیما را از زمین بلند كند، همراه سایر مسافران وارد دریاشده و آب‌تنی خواهد كرد! اگر هم در این باند فرود می‌آیید بد نیست بدانید طراحی خطرناك این فرودگاه به گونه‌ای است كه پس از نشستن باید از شیب تپه مانند باند بالا رفته و در انتهای تپه به سایر هواپیماهای موجود در باند ملحق شوید! در انتهای باند ساحل شنای عمومی تنها با چند تابلوی هشداردهنده از باند فرود جدا می‌شود.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

فرودگاه پرنس جولیان

این فرودگاه كه به نام فرودگاه سنت مارتین نیز شناخته می‌شود در جزیره سنت مارتین در دریای كارائیب قرار دارد و به‌رغم پر خطر بودن یكی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های حوزه كارائیب به شمار می‌رود؛ اما چه چیزی این فرودگاه را در بین خطرناك‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار داده است؟ در واقع این فرودگاه برای هواپیماهای كوچك و متوسط طراحی و ساخته شده است، اما امروزه هواپیماهای غول‌پیكر مانند بوئینگ 747 و ایرباس آ 340 روی آن فرود می‌آیند.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

از این گذشته این فرودگاه در فاصله بسیار نزدیك با ساحل دریا قرار دارد و عجیب این‌كه این ساحل كاربرد تفریحی داشته و همواره مملو از گردشگران و مسافرانی است كه در دریا شنا كرده و در ساحل حمام آفتاب می‌گیرند.

در بین مردم محلی این منطقه به شوخی درباره این فرودگاه گفته می‌شود كه اگر شما در كنار ساحل مشغول آفتاب گرفتن باشید شانس تماس با چرخ‌های یك هواپیما را كه با فاصله كمی از بالای سرتان عبور می‌كند، خواهید داشت.

فرودگاه سیتكا راكی

این فرودگاه كه در آلاسكا و نزدیك به قطب شمال قرار دارد دارای باند پروازی احاطه‌شده توسط آب است. علاوه بر این آب و هوای منطقه كاملا غیرقابل پیش‌بینی بوده و خطر دیگری كه هواپیماها را تهدید می‌كند، امكان انتقال سنگ‌ها به وسیله آب باران به داخل باند است.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

دسته‌های بزرگ پرندگان كه در این منطقه زندگی می‌كنند همواره خطری بالقوه برای هواپیما‌ها محسوب می‌شوند و كنار همه این موارد بادهای شدید و دائمی منطقه را اضافه كنید تا به دلیل قرار داشتن این فرودگاه در چهارمین رتبه فرودگاه‌های پر خطر دنیا پی‌ببرید.

نكته جالب در مورد این فرودگاه این است كه كسی نمی‌داند چرا با توجه به این ویژگی‌های طبیعی و مشكلات فنی در این محل فرودگاه ساخته شده است و به چه دلیل هنوز از این فرودگاه استفاده می‌شود.

فرودگاه كورچوال

این فرودگاه خصوصی در كشور فرانسه قرار دارد و طول باند آن تنها 1722‌فوت یعنی چیزی حدود 538 متر است.

خلبانانی كه در این باند فرود می‌آیند باید بسیار ورزیده و ماهر باشند زیرا انتهای باند باید هواپیما را 90‌درجه بچرخانند و در مسیر باند نگه دارند. حركت در این باند نیازمند مهارت و شجاعت بسیاری است زیرا وجود باد‌های شدید و همچنین یخ‌زدگی باند در فصل زمستان به همراه شیب 18.5 درصدی زمین، عاقبت فرود در این باند را غیرقابل پیش‌بینی می‌كند.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

فرودگاه ژوانكو

این فرودگاه در جزیره سابا واقع در خلیج مكزیك در آمریكای مركزی كه متعلق به كشور هلند است، قرار دارد. از مشكلاتی كه خلبانان برای فرود بدون خطر در باند این فرودگاه با آن روبه‌رو هستند، وزش بادهای دائمی با سرعت زیاد و همچنین كوتاه بودن طول باند فرود است كه تنها حدود 410 متر درازا دارد. مشكل اصلی اینجاست در صورتی كه خلبان قادر به توقف هواپیما در این مسیر كوتاه نباشد، هواپیما با صخره‌های انتهای باند برخورد می‌كند.برخلاف آنچه در مورد خطرناك بودن این فرودگاه گفته می‌شود و آن را در دهمین رتبه فهرست فرودگاه‌های خطرناك جهان قرار داده است، خوشبختانه تاكنون هیچ سانحه‌ای در این فرودگاه گزارش نشده است.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

فرودگاه لاگاردیا

این فرودگاه در شمالی‌ترین بخش شهر نیویورك قرار دارد و باند پرواز آن در اسكله‌ای فرو رفته در آب‌های دریا ساخته شده است. تردد در این فرودگاه همواره برای خلبانان و مسافران آن هیجان‌انگیز بوده و تنها تصور فرود آمدن در باندی كه میان دریا پیش رفته، ترسناك است چه رسد به این كه خلبانان مجبور هستند به دلیل قرار گرفتن فرودگاه در منطقه شهری و همچنین به دلیل وجود تعداد زیادی آسمانخراش با زاویه و سرعت بیشتر از حد معمولی اوج گرفته و همچنین هنگام فرود، هواپیما را تقریبا به حالت شیرجه به سمت باند هدایت كنند.

انتهای این فرود هیجان‌انگیز، چرخش یكباره هواپیما انتهای باند به دلیل كوتاه بودن باند است كه این فرودگاه را در رده هفتم خطرناك‌ترین فرودگاه‌های دنیا قرار داده است.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

فرودگاه تنژینگ هیلاری

واقعا ترسناك است كوهستانی بزرگ با هزاران متر ارتفاع، باند فرود هواپیمای شما باشد. فرودگاه تنژینگ هیلاری تنها فرودگاه شهر كوچك لوكلا در شرق كشور نپال است.

در واقع این باند پرواز در ارتفاعی برابر با ‌2900 متر بالاتر از سطح دریا ساخته شده است. نام این فرودگاه برگرفته از ادموند هیلاری یعنی اولین فاتح قله اورست است و دولت نپال سال 2008 به منظور بزرگداشت این فرد، نام فرودگاه را تغییر داد.

اگر از علاقه‌مندان كوهنوردی هستید و قصد سفر به قله اورست را دارید باید به اطلاعتان برسانیم شما باید ابتدا به شهر لوكلا سفر كنید و سپس راهی قله اورست شوید. بیشتر كوهنوردانی كه به اورست رفته‌اند تجربه فرود در این فرودگاه را دارند.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

فرودگاه بین‌المللی بارا

فرودگاه بارا تنها فرودگاهی در جهان است كه شما در ساحل و باند فرودی كه روی شن‌های دریا ساخته شده است، فرود می‌آیید. این فرودگاه در سواحل جزیره بارا در كشور اسكاتلند ساخته شده و باند آن را به دلیل شرایط آب و هوایی و در مجاورت آب دریا و شن‌های ساحل قرار داشتن، به صورت روزانه با پودر لباسشویی می‌شویند.

مسافرانی كه تجربه فرود آمدن در این فرودگاه پس از غروب خورشید را دارند نیز با منظره‌ای شگفت‌آور رو‌به‌رو خواهند شد، زیرا در ساعات پس از غروب تعداد زیادی اتوموبیل با چراغ‌های خود نور باند فرود را تامین می‌كنند!

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

فرودگاه تونكونتین

خطرناك‌ترین فرودگاه موجود در این فهرست در كشور هندوراس در قاره آمریكا قرار دارد. در مورد این فرودگاه و میزان هیجان‌انگیز و البته پرخطر بودن آن كافی است بگوییم بهتر است هر تجربه‌ای را كه در مورد كوهنوردی و پرش از ارتفاع دارید، فراموش كنید.

تقریبا شجاع‌ترین آدم‌ها وقتی می‌بینند خبری از فرودگاه و باند پرواز نیست ولی هواپیما به سمت كوهستان صخره‌ای كه زیر پاهایتان قرار دارد شیرجه می‌زند، نفسشان را در سینه حبس می‌كنند.

فرودگاه‌های عجیب و غریب دنیا

دقیقا در آخرین دقیقه كه شما به زمین بسیار نزدیك‌شده و حتم دارید تا لحظاتی دیگر سقوط می‌كنید، خلبان هواپیما را با زاویه‌ای 45 درجه چرخانده و تازه شما باند فرود را خواهید دید. در واقع این فرودگاه در میان دره‌ای كاسه مانند ساخته شده است.

متاسفانه میزان سوانح هوایی كه سالانه در این فرودگاه رخ می‌دهد بسیار بالا بوده و به همین دلیل می‌توان این فرودگاه را خطرناك‌ترین فرودگاه جهان دانست.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از چمدان