تبیان، دستیار زندگی
اکنون جنگ زرگری تمام شده و نوبت به نبرد واقعی رسیده است. رئال مادرید با رقبای سرسخت و جدی روبروست. اری، اکنون زسکا مسکو و آپوئل همچون آژاکس، دیناموزاگرب و لیون از دور مسابقات حذف شده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکرار تاریخ: احیای نبرد تلخ

نبرد دو کرگدن در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا


اکنون جنگ زرگری تمام شده و نوبت به نبرد واقعی رسیده است. رئال مادرید با رقبای سرسخت و جدی روبروست.
رئال و  بایرن

اری، اکنون زسکا مسکو و آپوئل همچون آژاکس، دیناموزاگرب و لیون از دور مسابقات حذف شده‌اند. رئال مادرید بدون رویارویی با یک رقیب اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و یا انگلیسی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا اروپا رسید. حالا دیگر یک رقیب پرهیبت و قوی در یک مرحله خاطره‌انگیز در مقابل رئال مادرید کبیر قد علم کرده است. رئال مادرید و بایرن مونیخ: یک نیمه نهایی فوق‌العاده.

این دو تیم چندین بار در این مرحله مقابل هم قرار گرفته‌ و شکستهای غم‌انگیزی را به هم تحمیل کرده‌اند. البته لحظات غم‌انگیز دیگر نیز در لیگ قهرمانان اروپا را شاهد بو‌ده‌ایم. طرفداران چلسی هرگز بارسلونا را نمی‌بخشند. اسپانیایی‌ها از ایتالیایی‌ها نفرت دارند. منچستر یونایند هنوز در انگلیس به دنبال دشمن می‌گردد. همانطور که آ.ث میلان و اینترمیلان سایه یکدیگر با تیر می‌زنند. پس رقیب داخلی، رقیب اصلی است. اما شرایط برای رئال و بایرن فرق می‌کند. حقیقتا می‌شود شاهد یک آتش‌باران توسط کهکشانی‌ها در "آلیانز" و باواریایی‌ها در "برنابئو" بود.

دو تیم مجموعا 13 بار جام‌های اروپایی را فتح کرده و از نظر تاریخی ثروتمندترین، موفق‌ترین و مورد حمایت‌ترین تیمهای کشور خود هستند. خودشان این را می‌دانند. و خوب هم می‌دانند که به همین دلایل منفورترین باشگاهای کشور خود هستند. حالا این دو کرگدن سلطه‌جو و جاه‌طلب خواهان شاخ به شاخ شدن با یکدیگر هستند. دو غول بزرگ فوتبال جهان، علیرغم شباهتهای بسیار که با هم دارند، از هیچ برخورد قدرتمندانه‌ای با یکدیگر دریغ نمی‌کنند. آنها وقتی روبروی هم قرار می‌گیرند، به معنای واقعی کلمه روبروی هم قرار می‌گیرند.

اولین نیمه نهایی این دو تیم به سال 1976 برمی‌گردد. بایرن با ستاره‌هایی چون گرد مولر، سپ مایر، اولی هوینس،‌ کارل هاینس رومنیگه، و فرانتز بکن بائر به سومین جام اروپایی پیاپی خود دست یافت. .و پس از اینکه یکی از طرفداران رئال مادرید – که بعدها به برنابئویی دیوانه مشهور شد-  به سمت کمک داور و گرد مولر حمله برد، این تیم برای مدت 5 سال از شرکت در مسابقات اروپایی محروم شد. هر چند که این جریمه به محرومیت از سه مسابقه تقلیل یافت، اما اثرات مخرب خود را داشت.

چهار سال بعد آنها در یک دیدار دوستانه پیش فصل روبروی هم قرار گرفتند که بایرن موفق به برد با نتیجه 9 بر یک شد. پس از این نتیجه، "ووجادین بوسکوف" مربی وقت رئال مادرید گفت: "ترجیح می‌دهم که در یک بازی 9 گل دریافت کنم تا در هر کدام از 9 بازی یک گل". اما تابستان بعد از آن، برنابئو شاهد حادثه تلخی بود. بایرن به شهر مادرید دعوت شده بود و "کلاوس اوگنتالر" بازیکن آلمانی به دلیل حرکات توهین آمیز نسبت به طرفداران رئال مادرید از زمین اخراج شد. سایر بازیکنان بایرن مونیخ نیز در اعتراض به تصمیم داور بازی، از زمین خارج شدند و بازی نیمه‌کاره ماند.

هنوز هم شعله و زبانه آتش جدال دو تیم سرکش و سوزان است. آرین روبن، مهاجم بایرن مونیخ، که در نهایت بی‌مهری از رئال مادرید رانده شد، آتش انتقام در دل دارد. بکن بائر هم در اظهارات اخیر خود مورینیو را گستاخ و بی‌ادب خوانده و اینچنین گفته است: "دلیل نمی‌شود چون کت می‌پوشی و دستمال گردن می‌‌اندازی پس باشخصیت هم باشی". احساسات "مهربانانه!" اینچنینی میان دو تیم بسیار است
رئال و  بایرن

بی شک دومین تیم درخشان تاریخ باشگاه رئال مادرید را می‌توان تیم معروف به "پنج کرکس" (شامل امیلیو بوتراگوئنو، مانوئل سانچز، مارتین وازکوئز، میشل و میخل پاردخا) دانست. آنها هیچوقت به فینال نرسیده و یا جام اروپا را بدست نیاوردند اما به سه نیمه‌نهایی رسیدند. آ.ث میلان و پی اس وی آیندهوون بزرگترین ضربه‌ را به آنها وارد کردند. اما ظاهرا بایرن مونیخ تصمیم داشت که خوشحالشان کند. در یک چهارم نهایی 1988 اروپا، رئال موفق به شکست بایرن مونیخ شد. اما در نیمه‌نهایی 1987 این بایرن بود که فائق از زمین بازی بیرون آمد. پس از اینکه یک پنالتی به سود بایرن مونیخ گرفته شد، "خوانیتو" طی یک عمل احمقانه مانع از شوت زدن لوتار ماتئوس گردید. با اینکه وی بعدا شخصا از ماتئوس عذرخواهی کرد اما به 5 سال محرومیت از مسابقات محکوم گردید و این آخرین حضور او در مسابقات اروپایی بود.

مادریدنشین‌ها در کنار خاطرات تلخ، خاطرات خوب هم داشتند. آنها در دو دیدار اخیر در نیمه‌نهایی موفق به شکست بایرن مونیخ شده‌اند. آیا این یک طالع نحس برای مونیخ‌نشین‌ها بود؟

بایرنی‌ها هنوز نمی‌توانند آن دو شکست را باور کنند. چرا که تیم برتر زمین بودند. بین‌ سالهای 1999 تا 2004، این دو تیم در سه جام از چهار جام اروپا  مقابل هم قرار گرفتند. بایرن مونیخ سه دیدار را برده و یکی را واگذار کرد. در یکی از از همین جام‌ها، بایرن در دیدار رفت 4 بر 2 و در دیدار برگشت 4 بر یک بر رئال مادرید غالب شد. اما این رئال بود که به فینال رسید و جام را فتح کرد. تیم اسپانیایی در سال 1998 موفق به کسب لیگ قهرمانان اروپا اروپا شد. می‌دانید مربی آن وقت رئال چه کسی بود؟ "یاپ هاینکس" مربی فعلی بایرن مونیخ. وی در کمال ناباوری پس از کسب جام از رئال مادرید اخراج شد.

تنش‌ها در سالیان بعد رو به افزایش گذاشت. کلودیو پیزارو در جایی گفت: "پنج تا به این دلقک‌ها می‌زنیم". روزنامه مارکا که پرفروشترین روزنامه ورزشی اسپانیا است، نسبت به این جمله واکنش نشان داده و کاریکاتور اولیور کاهن و سایر بازیکنان بایرن را به عنوان تبهکار کمیک و حیوانات درنده به نمایش گذاشت. در آلمان هم روزنامه‌ها چیزی کم نگذاشته و مادریدی‌ها را در کاریکاتورها و مقالات خود به خفت کشانیدند. "اولی هوینس" هم در این میان برای اینکه سرش بی‌کلاه نماند، "رئال مادرید" را سیرک نامید.

اولیور کاهن جایی در یک مصاحبه گفت "به نظرم بهتر است مادریدی‌ها به جای فوتبال در مسابقه لگدپرانی و نمایش مهارت شرکت کنند. آنها نمونه بارز بی‌شخصیتی هستند".  پس از اینکه بایرن موفق شد که با نتیجه 2 بر یک رئال مادرید را شکست دهد، دروازه‌بان آلمانی گفت "حرفهای آنها دلمان را خدشه‌دار کرده بود. به تلافی رفتیم و حقشان را کف دستشان گذاشتیم؛ ظاهرا هم اصلا خوششان نیامد".

اولیور کاهن جایی در یک مصاحبه گفت "به نظرم بهتر است مادریدی‌ها به جای فوتبال در مسابقه لگدپرانی و نمایش مهارت شرکت کنند. آنها نمونه بارز بی‌شخصیتی هستند".  پس از اینکه بایرن موفق شد که با نتیجه 2 بر یک رئال مادرید را شکست دهد، دروازه‌بان آلمانی گفت "حرفهای آنها دلمان را خدشه‌دار کرده بود. به تلافی رفتیم و حقشان را کف دستشان گذاشتیم؛ ظاهرا هم اصلا خوششان نیامد". وقتی کاهن در جایی افزود که: "رئالی‌ها آرزوی 2 گل زدن به من رو به گور خواهند برد"، روزنامه مارکا اینگونه پاسخ داد: "همون یک گل کافیته آقای مثلا دروازه‌بان!!!".

هنوز هم شعله و زبانه آتش جدال دو تیم سرکش و سوزان است. آرین روبن، مهاجم بایرن مونیخ، که در نهایت بی‌مهری از رئال مادرید رانده شد، آتش انتقام در دل دارد. بکن بائر هم در اظهارات اخیر خود مورینیو را گستاخ و بی‌ادب خوانده و اینچنین گفته است: "دلیل نمی‌شود چون کت می‌پوشی و دستمال گردن می‌‌اندازی پس باشخصیت هم باشی". احساسات "مهربانانه!" اینچنینی میان دو تیم بسیار است.

اکنون به انتظار نشسته و به استقبال نبرد بسیار تنش‌آمیز دو دشمن قدیمی می‌رویم. آیا در ورزشگاه آلیانز شاهد تنش‌های کلامی و فیزیکی خواهیم بود؟ برخورد بکن بائر و هوینس با مورینیو چه شکلی خواهد داشت؟ استقبال آلمانی‌ها از رقیب دیرینه چگونه خواهد بود؟ گویی با سبقه‌ای که از دو تیم می‌شناسیم، باید منتظر فوتبالی جذاب و تنش‌آمیز باشیم.

محمدرضا صامتی

بخش ورزشی تبیان